Visar världen vägen

Visar världen vägen

Publicerad
2017-12-27
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Det är nästan sju år sedan Screen&Marknaden förra gången knackade på dörren hos SignTronic Produktion AB på Kindgrensgatan 6 i Jönköping. Resultatet av det mötet blev ett långt, spännande och fascinerande företagsreportage och detta tack vare företagets dåvarande och nuvarande delägare och VD Mikael Lorentzon.

Då var det vintern, nu är det en småruggig torsdag i början av oktober och vägen ner från Katrineholm till Jönköping är kantad av lövträd som glöder av klara höstfärger. Det mesta är sig likt från förra besöket, frånsett att maskinparken har utökats och det har skett en del tillbyggnader.
Trion vi träffar är Mikael Lorentzon, Henrik Karlsson och Anders Larsson. På sin hemsida skriver man stolt och lite pretentiöst att; vi lyser upp och visar vägen över hela världen.

Tillbaka som VD
Ungefär i samma veva som vi hade besökt SignTronic förra gången, sålde Mikael Lorentzon en andel av företaget till TTG AB, som består av ett antal industriella investerare. Det företaget finns i Ljungsarp, som ligger drygt fem mil sydväst om Jönköping och har en omsättning på närmare 160 miljoner kronor samt ett 90-tal medarbetare.

Bakgrunden var bl a att Mikael Lorentzon ville ha lite mer tid för familjen och för alla sina andra engagemang i olika företag och verksamheter. En ny VD tillsattes, men det började bli lite problem. Samtidigt ska man komma ihåg att skyltbranschen är en bransch där omsättningen kan variera stort beroende på toppar med stora order.

– Två år senare kom jag tillbaka som VD och tog över den operativa driften, säger Mikael Lorentzon.
– Året därpå gjorde vi ett uppköp och införlivade Årjängsföretaget Logoform i SignTronic.

Produktionen i Logoform, som tidigare också gått under namnen Nokalux, Colorlux och Elektrovakuum, är vakuumformade ljusskyltar.

Mikael Lorentzon

Unikt med vakuumformat
Screentryck och vakuumformning är i sig inget unikt, utan det är kombinationen av teknikerna, som gör det möjligt att sätta färg på formerna. Logoform kan producera screentryck i storlekar upp till 2, x 4,5 m och vakuumformning upp till 2,0 x 3,0 m samt 5-axlig fräs på max 1,5 x 3,0 m; allt under samma tak för en maximal kvalitetskontroll.

Bland kunderna finns bl a ATG, Telia, Scania, Apoteket, Sibylla och OK/Q8. Även för Logoform är det så att omsättningen över tid kan variera beroende på stora upphandlingar och omfattande beställningsorder.

– Man kan säga, att vi med Logoform och de vakuumformade skyltar definitivt gjort oss till det absolut kompletta skyltföretaget, menar Mikael Lorentzon.
– Det handlar mycket om trender när det gäller skyltar. Därför är det viktigt att vi har ett så fullständigt utbud som möjligt, så att alla våra 60-talet återförsäljare i Sverige och de nordiska länderna kan ha ett brett erbjudande till sina kunder.

– Idag har vi kanske den mest kompletta produktionen vid sidan av en eller två kollegor i branschen. Dessutom har vi vår tillverkning på hemmaplan och har inte lagt ut den till Baltikum, som flera av våra konkurrenter gör av kostnadsskäl.
– Vi prioriterar yrkeskunskap, kvalitet, leveranssäkerhet och service; det betalar sig i längden och skapar förtroendefulla kundrelationer.

SignTronic har också en historia som imponerar och förpliktigar. Företaget har sina rötter från 1969, då Mikael Lorentzons far Leif och hans farbror Bengt startade firman Lorentzons Neon, som 1980-talet hade en omfattande verksamhet med många anställda. När konjunkturen började gå i moll och ekonomin blev ansatt, så övertogs av Fokus Neon; ett Stockholmsföretag som på 80-talet flyttade sin verksamhet till Jönköping.
Fast skam den som ger sig och i mitten av 1990-talet startade pappa Leif ett nytt skyltföretag och det självklart under det inarbetade varumärket Lorentzons Neon. Den här gången blev framgångarna större och verksamheten positivt stabil. Några år in på det nya millenniet blev det ett namnbyte till SignTronic.

 

Digital sign på ingång
Om man översätter begreppet digital sign rakt av, så skulle det bli digital skylt.
Digital signage innebär, att man istället för tryckt reklam och information kommunicerar sitt innehåll digitalt på skärmar. Konceptet har funnits ett tag, men har fått stort genomslag först de senaste åren.
En anledning till att digital signage börjar synas i allt från butiker till kontor är att Sverige har en väl utbyggd infrastruktur för internet. En annan anledning kan vara att kommunikation med hjälp av digital signage av många anses vara effektivare och mer tidsbesparande jämfört med tryckt information.

– Digital signage och digitala skyltar kommer förvisso att ta mer plats i framtiden, men samtidigt kommer vi med all säkerhet att få behålla de mer traditionella skyltarna; allt för att det offentliga rummet ska fyllas av variation, stil och smak. Inte bara av platta skärmar och diodbokstäver, påpekar Mikael Lorentzon.

Även på de flesta av landets byggnadsnämnder och motsvarande instanser är man mån om estetiken och om det offentliga rummet både vad gäller skyltarnas utformning och förekomsten av belysning.

Mer export till Norge
Om Logoform och produktionsenheten i Årjäng var en av SignTronics viktigaste milstolpar på sistone, så ska vi nog också räkna dit köpet av det norska företaget EyeCatcher AS, som bl a specialiserat sig på bakbelysta dukskyltar i större format från 2 kvm upp till drygt 150 kvm.
Med en branscherfarenhet, som sträcker sig mer än två decennier bakåt, har man producerat mer än 35 000 kvm av sina ljusdukskyltar till närmare 20 länder i fyra världsdelar eller som man säger i Jönköping; visar världen vägen.

EyeCatchers ägare, tillika VD, var och är Rune Hansen, som fortfarande arbetar i företaget; nu med inriktning på att i än större utsträckning utöka det norska återförsäljarnätet. Något som haft framgång, vilket bl a kan utläsas genom en ökad export till vårt grannland i väster.
I samband med köpet, som alltså skedde våren 2017, flyttades dock produktionen av de bakbelysta dukskyltar från Mysen i Norge till Årjäng i Värmland.

– Vi är mycket nöjda med utvecklingen och med våra produktionsresurser i form av både kompetenta medarbetare och bra ändamålsenliga lokaler samt en perfekt maskinpark, säger Mikael Lorentzon.
– Dessutom arbetar vi med att etablera en samarbetspartner även i Finland, för att bli mer kompletta i vår marknadspenetration.

Hemligheten bakom SignTronics framgångar på sistone är inte så hemlig; det handlar om att alltid vara noga med att göra sina analyser, hålla kontroll på sina kostnader och vara väldigt noga med lönsamheten.

Lite allt-i-allo
Redan förra gången vi besökte SignTronic betonade man, att företagets personal var ytterst flexibla och att i princip alla maskiner och produktionsenheter hade fler än en person som kunde hantera processen. Så är det fortfarande, om man får tro på Anders Larsson och Henrik Karlsson.

Idag arbetar Anders Larsson med inköp, it-frågor och olika projekt. Dessutom sköter han administrationen för både Logoform och EyeCatcher. När han började år 2010, efter mer än 10 år inom reklamvärlden, var hans ansvarsområden primärt ekonomi, grovplanering och inköp.

– Det är både en styrka och en stimulans, att vi inte har murar mellan arbetsuppgifterna och funktionerna, utan att alla är lite insatta i det mesta och kan rycka in när och därdet behövs, förklarar Anders Larsson.
– Det gör allt så mycket roligare och smidigare. Det är också en trygghet både för företaget och för den enskilda medarbetaren, att allt inte hänger bara på en enda person.

Anders Larssons stora fritidssysselsättning, som han också får utlopp för på arbetet, handlar om datorer, programmering och internet; sedan mer än 30 år tillbaka.

Anders Larsson

Flexibel organisation
Henrik Karlsson var lite tidigare in i företaget än Anders Larsson. Henrik började redan i april 2009. Det var i samband med att man tog en ny tillbyggnad och lokal i anspråk och det var Henriks uppgift att fungera som arbetande produktionschef.

– Efter 3-4 år fick ryggen nog och jag fick chans att börja på kontoret, berättar Henrik Karlsson.
– Det blev bl a konstruktionsritning i både 2D och 3D och dessutom en del projektledning.

– Nu har jag rollen som lite av sälj- och marknadsansvarig samt key account manager för bl a Scania och Netto.
– Sedan hoppar man in lite överallt när det behövs. Det går inte att nog understryka fördelen med en flexibel organisation och högkompetenta medarbetare.

Sin fritid ägnar Henrik Karlsson numera åt golf, som den nyblivna och entusiastisk golfare han blivit. Annars tycker han om ishockey och har tidigare ägnat sig lite åt sk gubbhockey. Företaget sponsrar HV71 och det kan man förmoda är något som Henrik känner viss sympati för.

HV71 bildades, som namnet visar, år 1971 genom en sammanslagning av två mindre klubbar; Husqvarna IF och Vätterstads IF. Datumet då klubben bildades var den 24 maj 1971. Lagets första match spelades den 3 oktober 1971 mot Nybro IF i Rosenlundshallen. Slutresultatet blev 4-5.
Sveriges kanske bästa ishockeymålvakt; Leif Honken Holmqvist, spelade på sin tid i HV71.

SignTronic arbetar uteslutande med återförsäljare eller i direktrelation med de allra största kunderna. Det betyder att det inte blir så mycket marknadsföring frånsett några mässor; mest handlar det om att ge stöd åt återförsäljarnätet med produktfakta och ibland vid större upphandlingar.

Inte alltid lönsamt
Framtiden, som vi hittills kan överblicka, kommer att bestå av mycket digital sign och LED. Det betyder också att SignTronic, som tidigt legat i framkant av utvecklingen när det gäller LED, ser sig omkring när det gäller digital sign.

– Det är inte omöjligt att vi även där kompletterar oss genom att göra ett vettigt företagsköp. Vi tittar och funderar, så får vi se, säger Mikael Lorentzon.
– Fast det är med digital sign som med LED, att det inte är någon självklarhet att lönsamheten kommer att bli hög. Det handlar om små marginaler, hård konkurrens och stor kostnadspress.

Samtidigt är också LED det kanske största som skett inom skylt- och belysningssektorn i modern tid. På fem år har LED blir fem gånger bättre vad gäller ljusstyrka och hållbarhet.
LED är en förkortning av Light Emitting Diod eller lysdiod på svenska. Det är ett belysningsalternativ som används till fler och fler olika applikationer. På skyltsidan talar lysdioder för bra ljusstyrka, lång livslängd, låg energiförbrukning, okänslighet vid transport samt blinkmöjlighet.

– Vi har sedan många år egenkonstruerade profilbokstäver med LED-neon och de är något av en storsäljare hos oss, säger Mikael Lorentzon.
– De är ljusstarka, håller länge, kräver i stort sett ingen service och har en attraktiv kostnadseffektivitet.

– Sedan hoppas jag att landets enda verksamma neonskyltstillverkare; Nordiska Neon i Västerås kan fortsätta med god lönsamhet och uthållighet; för neon är det bästa av skyltmedia alla kategorier, om än lite dyrt. Det gäller framförallt rött neon.

Henrik Karlsson

Stad i neon
Samtidigt med vårt besök i början av oktober visades utställningen Neon Stadens Ljus på Tändsticksmuseet i Jönköping. Syftet med den utställningen är att berätta om neonskyltens historia i Jönköping, som är en del av stadens industriella historia och ett uttryck för kvalificerat hantverk, teknik och yrkeskunnande.

Jönköping har som stad varit något av en metropol när det kommer till ljusskyltar i neon. Under teknikens guldålder på 1950-/60-talet, kunde man se flera hundra neonskyltar bara i Jönköping.

För den som är intresserad pågår utställningen fram till och med den 7 januari 2018 med bl a neonpromenader och föreläsningar.

Våga säga nej
Beroende på vem man frågar och från vilken vinkel man betraktar det hela, så menar många att skyltbranschen befinner sig i en ganska stillastående fas. Det händer inte så mycket; åtminstone inte så mycket revolutionerande, utan mer lite förbättringar och förfiningar här och där.

SignTronic, med sina 30-talet medarbetare varav fem personer är stationerade i Årjäng och en medarbetare i Mysen i Norge, omsätter mellan 45-50 miljoner kronor. Vid några tillfällen har man tangerat ca 65 miljoner kronor beroende på enstaka order av större format. Under drygt 20 räkenskapsår har företaget bara haft ett enda litet förlustår

– Vi vågar säga nej till beställningar, där vi tror att kundens önskemål inte kan tillgodoses med tillräckligt bra lönsamhet för vår egen del, förklarar Mikael Lorentzon.
– Därför har vi i princip inga reklamationer. Ju tidigare vi får och kan komma in i kundens skyltprocess, desto bättre resultat kan vi åstadkomma för alla parter.

Lokalerna på Kindgrensgatan är på ca 2 200 kvm med ett närliggande lager på 4-500 kvm i industriområdet Hedentorp. I Årjäng är lokalerna totalt på mer än 1 500 kvm, vilket krävs med tanke på de stora maskiner som behövs till både dukskyltarna och de vakuumformade skyltarna, som kan göras i format upp till 2,4 x 2,4 m och är de största och enda i Norden i sitt slag.

Svårt att bocka
För snart tio år sedan var SignTronic först i Sverige med en helt datorstyrd vertikalbockmaskin för tillverkning av plåtbokstäver till skyltar. Det var en Accu-Bend, som tillverkas i USA.

– Förr var plåtbockning ett svårt och tungt hantverk som krävde enormt skicklighet, säger Mikael Lorentzon.
– Min pappa sa att det aldrig skulle kunna gå att automatisera de här bockningsmomenten, men det går och det går med jämnare tolerans än vad vi kan åstadkomma för hand.

– Nu väntar vi bara på att det ska dyka upp en svetsrobot, som kan revolutionera tillverkningen lika mycket, men det lär nog väntar på sig ett tag.

För att kunna nå 99% leveranssäkerhet håller man merparten av produktionen inom huset. Vissa moment, som exempelvis viss svetsning av profilbokstäver, har man underleverantörer som sköter med hög krav på produktionskvalitet.

För drygt ett halvår sedan införskaffade man en fräsmaskin på 3 x 2 m och sedan tidigare har man bl a två skrivare för mellanformat och en Arizona HP rullprinter.
Överallt i de prydliga lokalerna står det maskiner som medverkar till att hålla produktionen upp och det på en kvalitativt hög nivå. Något som borgar för hög leveranssäkerhet, nöjda kunder och uthållig lönsamhet för företaget.

Farten fascinerar
Inom olika sporter är det vanligt att vi hittar hängivna supportrar och entusiastiska anhängare, som prioriterar varumärken förknippade till sporten. Inom svensk fotboll har Hammarby IF blivit kända för sin starka supporterskara.
Inom internationell motorsport är exempelvis Ferrari en sådan motsvarighet och där har vi inte bara Mikael Lorentzon som supporter; hans engagemang delas i alla avseenden med sönerna Jacob (10 år) och Alexander (17 år).

– Vi följer Formel 1 så mycket vi någonsin kan, men också exempelvis Carrera Cup och STCC, berättar Mikael Lorentzon.
– Fast det är speciellt när vi kan ta på oss våra Ferrari-tröjor och oaktat tid på dygnet slå oss ner och titta på ett Formel 1-lopp med det fenomenala Ferrari-stallet; det är bättre än småbarnsåren julaftnar.

– Formel 1 handlar om teknik och vi läser och tittar på allt vi kan komma över, som rapportera om utvecklingen; om vad en enda liten vinge eller vinkel någonstans på bilen kan åstadkomma att man sparar in någon hundradels sekund. Det är så lite som kan göra så mycket.

Klanen Lorentzon försöker också komma iväg på något internationellt Formel 1-lopp någon gång under året, någonstans i världen.
Cirkeln börjar slutas; analysen och noggrannheten och det är så lite som kan göra så mycket. Vi slutar som vi började när det gäller SignTronic; företaget som visar världen vägen.


Text – Lars Knapasjö
Foto – Eric Windahl