Tryckeridagarna som blev en succé

Tryckeridagarna som blev en succé

Publicerad
2017-11-17
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Ordspråket säger, att alla goda ting är tre, men för de drygt 150 specialinbjudna gästerna till Tryckeridagarna, så handlade det om fem goda ting. Tar vi dem i bokstavsordning var det Antalis, EFI, Konica Minolta, Neopost och VBS.

Det var inte första gången och med all sannolikhet inte heller sista gången som de här företagen tillsammans och i andra olika konstellationer genomförde kundaktiviteter tillsammans runt om i landet. I år arrangerade man Tryckeridagarna i mitten av september på tre orter; Göteborg, Malmö och Stockholm. Det gemensamma syftet var att visa produkter som kan effektivisera och förenkla de olika kundernas vardag och verksamhet.

Total uppslutning
I Stockholm ägde Tryckeridagen rum den 20 september i Neoposts fina lokaler på Röntgenvägen 2 i Solna. Här visade Konica Minolta upp den nya digitalpressen Accurio C6100, medan EFI informerade om nya Command Workstation 6.0 och VBS visade hur mätbar flerkanalsmarknadsföring via Direct Smile fungerade.
Antalis slog ett slag för print, papper och förpackningslösningar av olika slag, samtidigt som värden för dagen; Neopost demonstrerade efterbehandling i form av flöden för stansning, laminering, foliering och skärning.

– Det har kommit ca 50 personer på vardera dagarna i Stockholm, Göteborg och Malmö, berättade Roy Spennare från Konica Minolta.
– Beviset på att det finns ett behov och en efterfrågan på den här typen av informationsaktiviteter, måste vara att alla som anmält sig också kommit och uppslutningen har varit total.

– Ibland känns det som om man bara upprepar sig när det gäller superlativ om de egna produkterna, men faktum är att Konica Minolta än en gång har kommit med en maskin som har ännu bättre produktivitet, ännu bättre pappershantering och ännu bättre bildkvalitet, säger Roy Spennare.
– Något som gör att våra kunder kan öka sin produktion, förbättra sina marginaler och åstadkomma en högre lönsamhet.

Erik Olsson och Roy Spennare

Integrerad fotospectrometer
Konica Minolta Accurio C6100 är en ny digital färgpress för tryckerier med krav på korta ledtider, hög produktivitet och pålitlig stabilitet. Den finns i två versioner; C6085 som klarar 85 sidor/min och C6100 som presterar 100 sidor/min.

– De här maskinerna har utformats för att optimera produktivitet och färgstabilitet över tid med minimala arbetsinsatser, säger Roy Spennare.

– Många manuella arbetsmoment har automatiserats. Med den integrerade fotospectrometern har vi tagit bort några av de mest tidskrävande momenten i digitaltryck.
– Exempelvis fram- och baksidesregistrering, färgkalibrering och komplexa pappersinställningar. Dessa moment sköter numera maskinen själv med minimalt krav på manuella och komplicerade arbetsuppgifter.

Några andra förbättrade funktioner är stabiliserad pappersmatning och stöd för ett bredare utbud av papper med ytvikter från 52 till 400 g/kvm och i format upp till 330×752 mm med automatisk duplex.

När det gäller innovationer inom färgstyrning har detta utvecklats inom det japanska systerbolaget Sensing, som är betydligt mycket mer välkänt internationellt.

Sparad tid skapar möjligheter
Konica Minolta är ett japanskt, forskningsintensivt och ekonomiskt stabilt företag. Den övergripande strategin är att förflytta sig från dagens produktfokus till att vara ett globalt tjänsteföretag inom IT och dokumenthantering.
Koncernens totala omsättning är ca 70 miljarder kronor och antalet anställda omkring 40 400.
Konica Minolta Inc., där Konica Minolta i Sverige ingår, grundades i oktober 2003. I Sverige finns dotterbolaget Konica Minolta Business Solutions Sweden AB, som har ca 155 anställda.

– När produktiviteten blir högre och arbetena går snabbare ger det våra kunder en fantastisk aha-upplevelse, som innebär att de kan tjäna mera pengar eller hinna göra saker de borde ha gjort tidigare, men aldrig hunnit med, poängterar Roy Spennare.

Nu satsar Konica Minolta intensivt på att bredda sig på den svenska marknaden med större maskiner och flera produktområden som t ex etikettprint och textil, där man länge varit bland de ledande.

En klart positiv känsla
En annan av arrangörerna av Tryckeridagarna var Neopost, som är en ledande global leverantör av lösningar för posthantering, digital kommunikation samt förpacknings- och fraktlösningar.

– Vårt uppdrag är att vägleda och stödja organisationer i samband med kommunikation, grafiska lösningar och storformatsutskrifter, förklarar Björn Olsson.
– Man kan säga, att vi representerar det som kommer ut ur pressarna och förädlar det på olika sätt.

Neopost levererar innovativa och användarvänliga lösningar inom både fysisk och digital kommunikation och för både stora och små företag. Företaget finns i fler än 90 länder och har en sammanlagd personalstyrka på mer än 6 000 medarbetare.
I Sverige omsätter företaget omkring 180 miljoner kronor och har ett 70-tal medarbetare.

– Gensvaret på de här Tryckeridagarna har varit enastående och visar att våra kunder är uppdaterade, engagerade och entusiastiskt angelägna om att försöka ta tillvara nya affärsidéer, för att vidga sin verksamhet och öka sin effektivitet och lönsamhet, säger Björn Olsson.

– Idag mår den grafiska branschen bra, jämfört med 2015-2016, då man genomgick ett regelrätt stålbad, som kostade på.
– Nu finns det en helt annan vilja, ett annat tankesätt. Då handlade det om att få ner omkostnaderna. Nu handlar det om smarta lösningar och smarta maskiner som kan öka marginalerna. Det är en klart positiv känsla.

Björn Olsson

Inget slår print och papper
Det kan finnas anledning för oss att återkomma till både EFI och VBS, men faktum är att Antalis lockade mer med sin förkärlek för print och sin passion för papper.

Kort sagt är Antalis Europas ledande grossist inom finpapper och emballage. I Sverige har företaget funnits i mer än 100 år under tidigare namn som Svenskt Papper och Map.

– Vi har en ledande position på den svenska marknaden inom papper; samtidigt som vi är i kraftig tillväxt inom förpackningsområdet, säger Björn Bergström från Antalis.

Omsättningen i Norden uppgår till 1,8 miljarder kronor varav 700 miljoner kronor utgörs av det svenska företagets försäljning. I sortimentet ingår ca 9 000 artiklar och det finns totalt sex lagerpunkter i Norden. Leveransservicen är mycket hög med leveranser flera gånger om dagen och ledtider som ofta ligger på några få timmar.

– Vi vet att kunderna uppskattar de här formerna för samarbete och det skapar förutsättningar till värdefulla kontakter och affärsmässiga avslut, menar Björn Bergström.

– Här visar vi applikationer och olika lösningar när det exempelvis gäller förpackningar. Det är samma strategi som vi har när det gäller vår popup-butik och vårt showroom på Stureplan med adress Birger Jarlsgatan 23 i Stockholm.

Antalis blir HP Latex-partner
Det viskade lite på Tryckeridagen i Stockholm om en spännande lansering som Antalis skulle göra, men riktigt vad kunde man inte vara säker på. Det gick dock bara drygt en vecka innan nyheten briserade och Antalis Sverige kunde meddela, att man nu blir HP-partner för HP Latex 300- och 500-serien. Därmed ansluter man sig till sina kollegor i Danmark och Norge, som redan levererar marknadens mest populära visuella kommunikationsskrivare från HP.

Torsdagen den 5 oktober hade man en storslagen releasefest i Stockholm och showroomet på Birger Jarlsgatan. Där gjorde man hands-on-demonstrationer av HP Latex 560-skrivaren och dessutom visade man upp Antalis olika lösningar för just HP Latex. Representanter från Antalis i Danmark och Norge fanns också på plats, för att dela med sig av sina erfarenheter av HP Latex.

– Vi märker ett ökat sug både efter printmedia och efter papper som en levande och viktig del av design och konstruktion av printprodukter, inte minst inom förpackningssidan, säger Björn Bergström.
– För en tid sedan hade vi en mycket uppskattad utställning i Stureplansbutiken av innovativa inbjudningar till olika fester och event som Micael Bindefeldt tagit fram. Det var något som verkligen lockade både tryckerier och reklambyråer.

– Samtidigt ska man också komma ihåg att digitala media har bara tagit mindre än 8-10% från print, som fortfarande är oslagbart när det gäller att skapa avslut, framför allt i konsumentledet.
– Så det handlar inte om antingen eller, utan om både och …

Lite i efterhand fastnade vi speciellt för en varm och nästan sensuell broschyr från Antalis kring varumärket Colorit; en papperskvalitet som måste ha funnits hur länge som helst. Just den här broschyren vill lyfta det färgade papprets betydelse och möjligheter och den heter Love Letters.

Tur med vädret
Vi hade i alla fall tur med vädret, brukar man säga när allt annat misslyckats. Nu var allt bara lyckat på Tryckeridagarna och inte hade man otur med vädret heller. Tvärtom; i Stockholm kunde Tryckeridagen avslutas med en välsmakande grillkväll ute på Neoposts terrass; en kväll som gav en mersmak av optimism och framtidstro.


Text – Lars Knapasjö
Foto – Eric Windahl