Leksaksfackhandeln tappar fysisk handel

Publicerad
2017-11-21
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ekonomi

De renodlade e-handelsaktörerna står för drygt 18% av marknaden vid försäljning av klassiska leksaker. Leksaksfackhandeln fortsätter däremot att tappa marknadsandelar, efter redovisade halvårssiffror från GfKs konsumentpanel.

– Leker man lite med tanken vad som händer om den här trenden fortsätter i samma takt, kommer nätbutikerna att ha gått om den klassiska leksaksfackhandeln om fyra till fem år, säger Maria Molin, analytiker på marknadsundersökningsföretaget GfK.

Ingen entydig bild
I kategorin leksaksfackhandeln ingår kedjor som BR Leksaker och Toys R Us, tillsammans med fristående leksaksbutiker. Men statistik visar att försäljningen ökar även hos dem, fast på e-handeln då.

– Näthandeln är nyckeln för leksaksfackhandeln. Fackhandeln behöver bli ännu bättre på sin omnikanal för att kunna konkurrera, säger Maria Molin.
– Mitt budskap till fackhandeln är; gör något nu, annars är det för sent. Näthandeln behöver utvecklas, alternativt behöver handlaren tänka utanför boxen, i helt nya koncept.