En storspelare i branschen

En storspelare i branschen

Publicerad
2017-11-24
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

I över 100 år har bolaget funnits i Sverige, men då under namnet Svenskt Papper och senare Map. 2007 förvärvades Map av Sequana, genom dotterbolaget Antalis och blev en del av Europas ledande bolag inom pappersindustrin. Sedan den 12 juni är Antalis börsnoterat på Parisbörsen.

På huvudkontoret i Jordbro utanför Stockholm, där även centrallagret är beläget, sitter Lars Löfgren som VD. Givetvis tog han sig in till stadskärnan för ett möte med Screen&Marknaden i showroomet, på Birger Jarlsgatan 23. Nästan häpnadsväckande perfekt placerat, endast ett stenkast ifrån Stureplan och allt vad torget erbjuder.
Detta showroom använder företaget för att visa upp alla de spännande och inspirerande lösningar som man kan erbjuda, på alla material inom tryckmedia som Antalis och deras kunder har. Den är speciellt anpassad för att ta emot besök från byråer, marknadsavdelningar och studenter som är på väg att bli designers.

– Vi utbildar många elever och marknadsavdelningar kring papper och funktioner kring kartong, eller andra material, berättar Lars Löfgren.
– Showroomet kan ses som ett inspirationscentrum, här kan man lära känna många olika material och se spännande referenstryck; vad olika tryckerier i Sverige har tryckt som är lite annorlunda.

De som besöker Antalis showroom är oftast väldigt kreativa människor, som får intryck från alla material, färger och former i lokalen. På plats har Antalis grafiskt utbildade konsulenter som arbetar, som kan hjälpa till med alla frågor som uppstår; kan den tryckas med den tekniken, kan den här bigas så här eller vad ska jag tänka på när jag producerar det här?

– Vi gör även så kallade dummies; om någon ska göra en fyrsiding och vill ha ett test i två olika material kan vi ta fram det. Då får personen känna skillnaden vad gäller vikt och häftning eller limning.

Lars Löfgren.

En slogan som slår
Just ask Antalis är deras slogan, just för att personerna bakom och inom företaget har väldigt bred kunskap gällande papper och andra typer av material. Man skulle kunna kalla dem experter, för det är precis vad de är.

– Vi kan i princip allt om papper …

Papper är ett av Antalis huvudområden, däribland finns bestruket, obestruket, självhäftande samt designpapper. De andra områdena är print, storformat och industriförpackning.

– … men kan även det mesta om tryckplåt. Det är vi som är återförsäljare åt Kodak och har agenturen för Hoober Group färg och lack, till offsetpressar, fortsätter Lars.

Ett lager med allt
Den som räknar alla artiklar Antalis säljer i Sverige skulle landa på en siffra omkring 10 000, inom hela Skandinavien är antalet istället 22 000. Alla dessa finns på plats i huvudlagret i Jordbro, som sedan slussas ut till de övriga länderna när det behövs.

– Det kallas för trunking; vi fyller på deras lager från huvudlagret. Det är som utsvängda jeans eller vita byxor, efter ett par år blir det ute och då vill man inte sitta med det i ett mindre lager. Det är bättre att ha ett lager med saker som kan försvinna från marknaden.
– Det får ganska fort, för papper är som mode. Färger och strukturer på ytan försvinner från intressesfären. Men sen kan det vips komma tillbaka, då fyller vi på i lagren igen.

Transporterna går hela tiden, upp till tre gånger per dag levererar Antalis produkter, bara i Stockholm.

Bjuder in
Showroomet kan även lånas ut till kunder, som vill ha seminarium och visa vad man kan. Bara de senaste två åren har man haft 15 kundevent.

– Ett exempel är Realtryck, en del av Screenbolaget, som gjorde en strandvärld och en alpvärld. På ena sidan stod skidor uppställda bredvid alper upp till taket och efterväggarna. På andra sidan fick man sätta på sig brillorna, då var man plötsligt i en varm strandvärld.
– De gjorde allt det här för att visa vad man kan göra med dagens material och trycktekniker. De la väl ner 250 000 kronor på att pimpa hela lokalen, berättar han.

Det är många som har lånat showroomet för olika event; Michael Bindefeld, Ineko, Åtta45, Big Image, Kartongbolaget och Modintryck för att nämna några. Nu under hösten planeras ytterligare ett antal spännande event, så de kan utbilda byråvärlden och marknadsavdelningar om materialvalet.

– De som jobbar med lyxförpackningar, exempelvis. Det kan vara svårt att förstå hur man ska vika och vad man kan konstruera med kartong eller vilken typ av kartong man ska ha. Det finns väldigt många sorter inom just kartong.
– Ska man sätta sig och göra en snygg förpackning till en parfym eller till en whiskeyflaska, så gäller det att man vet vilken typ av kartong man använder sig av så man vet vad man har för möjligheter.

Ett reportage om utställningen med Micael Bindefeld finns att läsa i Screen&Marknaden #5 2017 samt på hemsidan (länk).

Så här såg entrén till showroomet ut när Micael Bindefeld hade sin utställning; Invitationer by Bindefeld hos Antalis.

Det skandinaviska konceptet
Ett av alla event man gjort på Birger Jarlsgatan 23, var för att visa den fjärde och senaste generationen latexskrivare från HP. Antalis säljer förvisso HP sedan tidigare, men HP är ett nytt varumärke för dem i Sverige. Antalis Sverige har stora förväntningar för det nya partnerskapet, inte minst på grund av effekten det ger i och med samarbetet med Antalis i Danmark och Norge.

– Det handlar om den unika kultur vi har här i Skandinavien. Vi är öppna och har lättare för att arbeta över gränserna, jämfört med många andra länder i världen, säger Christer Bratz, marknadschef Visual Communication på Antalis.
– Vi vill visa fördelarna för kunderna med gemensam profil. Genom att ha samma sortiment i de tre länderna Sverige, Norge och Danmark, blir det smidigare med rekvisita, teknisk support och reservdelar som finns tillgängliga i närområdet.

Alla asfaltsdekor, fönsterdekor, magnetfilmer och roll-ups var printade av de nya latexskrivarna, på papper, vinyl och latex från Antalis varumärke Coala. Detta för att visa att skrivarna klarar utskrifter till både inom- och utomhusbruk.
Den höga driftsäkerheten är fakta; på drygt 300 installerade maskiner i Norge, krävs det endast 2 tekniker för service.

– Det är trygga maskiner, för olika typer av användare; 100-serien passar bra för de mindre skyltföretagen, som kanske inte har jättestora volymer, berättar Christer Bratz.
– 300- och 500-serierna är snabbare och bättre i större produktionsmiljöer. Därför finns även HP Latex 570 med extra bläcktankar, som kan printa hela natten om det skulle vara så.

Mycket intresse visades för de nya paketen med print and cut, som finns i både 100- och 300-serierna; skrivare, skärare och programvara till rimliga priser.
Det kom närmare 50-talet gäster och Antalis är den enda aktören, i hela Skandinavien, som erbjuder HP Latex i 100, 300 och 500-serierna.

– Vi är nöjda med att det är så många som kom och vi är väldigt nöjda med det nya avtalet med HP, avslutar Christer Bratz.

En kreativ partner
Sequana äger förutom Antalis, även Arjowiggins. Antalis står för distributionen och Arjowiggins står för produktionen. Arjowiggins har kreativa varumärken som Conqueror, Curious Collection, Opale, med flera.
Några exempel på deras papper kan man finna i den limiterade utgåvan; Book of 12. Tolv kända designers från hela världen har fått möjligheten att tala via sin kreativitet;

Hans Wolbers, Reza Adedini, Michal Batory, Catherin Zask, Elaine Ramos, Leonardo Sonnoli, Eike König, Milton Glaser, Park Kum-jun, Flavia Cocchi, Kati Korpijaakko och Daniel Eatock.

Den som läser boken kan verkligen känna skillnaden mellan olika typer av papper. Då varje häfte i boksamlingen, är tryckt på olika papperssorter.

Björn Bergström.

Storformat & Packaging
Storformat är en marknad som helatiden växer och där görs även stora satsningar. På både maskiner, servicetekniker, skärning/konvertering och en omfattande materialflora, i alla material och format, i både ark och rullar.

– Som det där badrummet där man tryckt hela golvet så det ser ut som att en stor vattenkaskad kommer emot en, berättar Lars Löfgren.
– Det är stenbelagd, där ser det först ut som att stenarna står upp från golvet och att man måste klättra över dem. Men egentligen är de platta som golvet, det är bara en tryckt matta.

– Sedan har man tryckt forsar och vattenfall, med 3D-effekten som blir, ser det faktiskt verkligt ut.

Men det är inte bara badrummen som blir inredda, det finns de som inreder sina garderober med mönster eller sätter upp gigantiska bilder på vepor hemma. Det är inte jättesvårt att applicera det där själv. Man sätter bara in dem i en rullgardinsstång så kan man nästan ha hur stora bilder man vill.
Eller så tar man det Antalis säljer; motordrivna rullgardiner i 4 – 5 meters bredd. Och eftersom att de kan det där med tryck, finns alla möjliga material att välja mellan.

– Det finns mycket som är framtid, och just det här är vad vi tror kommer hända nu; dekoration av hemmet.
– Vi har några här på Antalis som är lite mer i framtiden än oss andra och de har stenkoll på vad som är inne och vad som snart kommer.

– Tryckerier vill ju att vi utbildar dem i vad som snart kommer. Det är klart att de också vill ligga i framkant.

Företaget satsar stenhårt inom industriförpackning, där man faktiskt är största aktören i Europa. Det handlar om allt från bruna förpackningar och fyllnadsmaterial, till tejp, maskinutrustning, streckfilmer och bandning.

– Det är fler som börjar göra welltryck, för att man vill ha snygga wellpappkartonger. Vi börjar se en koppling; från att man vill ha en fin primärförpackning, som är den snygga t ex mobilasken man får telefonen i.
– Till att den ska packas snyggt och tryckt hela vägen från tertiärförpackningen. Där mellan finns även sekundärförpackning.

Primärförpackningen är den förpackningen som produkten ligger i, sekundärförpackningen innehåller ett flertal primärförpackningar och tertiärförpackningen är den som skyddar sekundärförpackningen vid transport och lagring.

 

Ett aktivt val
Innan Lars kom till Antalis år 2004, satt han med i ledningsgruppen för Papyrus Worldwide.

– Det var mycket resor runt om i hela Europa, hela veckorna. Men så fick vi tvillingar, så jag tänkte att jag var tvungen att trappa ner på allt resande. Då flyttade vi från Göteborg upp hit till Stockholm.

Han är både nöjd och glad över beslutet.

– Det har varit kul att utveckla bolaget. När jag började såg det helt annorlunda ut, då var det endast kontorspapper och grafiska produkter. Vi var väldigt smala då, vi sålde inget för förpackning eller något storformat. Inga plåtar eller färger. Logistik som inte fanns då, är något vi har nu; vi lagrar åt andra som behöver ställa undan vissa produkter externt, avslutar Lars Löfgren.

Lars Löfgren har haft en viktig roll i utvecklingen av bolaget och den slutar inte här. Fler nyheter kommer hela tiden och det gäller att hela tiden ligga steget före. Men inget av detta skulle vara möjligt, om det inte var för just de runt 120 medarbetarna som varje dag arbetar för att ge både service och mervärde till kunderna.

Just ask Antalis.

Text; Elmer Törnquist

Foto; Eric Windahl