E-handeln inom dagligvaror

Publicerad
2017-11-14
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ekonomi

SvD Näringsliv har genomfört en granskning, där det framkommer att dagligvaruhandeln tror starkt på e-handeln som en framtid, trots att den ännu inte visar lönsamhet. 325 miljarder kronor är den totala årsomsättningen inom branschen, men där står e-handeln endast för 2%.

Tidigt under 2000-talet gjordes satsningar som misslyckades, men det har inte gjort så mycket då den fysiska handeln, inom dagligvarubranschen, ändå varit lönsam. Andreas Svensson, analytiker på Handeln utredningsinstitut, kommenterar de pågående satsningarna.

– Det handlar om att möta morgondagens konsument. Det är farligt att sitta fast med en konsumentgrupp som inte är lika köpstark om 15 år, säger Andreas Svensson till SvD Näringsliv.
– Kunderna som handlar i den fysiska handeln har vant sig vid att kunna ta väldigt sena beslut. Det kommer man sannolikt behöva möta också i e-handeln, för att få fler att välja den kanalen.