Reklam i sociala medier

Reklam i sociala medier

Publicerad
2017-10-12
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ekonomi

Drygt var femte svensk tycker att det är okej med reklam på Facebook, enligt en undersökning som Sveriges Annonsörer genomfört med hjälp av Novus.
Digital annonsering slår ständigt nya rekord och investeringarna i sociala medier blir en allt större del av de totala annonsinvesteringarna. Men ändå anser över häften, 54%, att det inte är okej att annonsera på sociala medier.

– Reklam i sociala medier kan vara väldigt effektivt då annonsörer har möjlighet att nå specifika målgrupper, men alltför mycket reklam och irrelevant reklam kan ha motsatt effekt, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer.
– Sociala medier konsumeras också mycket i mobilen, något som många ser som privat och det ställer extra krav på att reklamen är bra och relevant.


Tera Marjamäki