Mediebarometern

Mediebarometern

Publicerad
2017-10-09
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ekonomi

Årets Mediebarometer, genomförd av Nordicom vid Göteborgs universitet, påvisar dels att TV-tittandet fortfarande sker i stor utsträckning och dels att en allt större del av vår mediekonsumtion, idag sker online.

Traditionell TV
TV-tittandet är fortfarande vanligt, men en allt större del av ungdomarna väljer nu att se på TV online, istället för den klasiska tablålagda TVn.

– Det är inte särskilt konstigt. De är uppvuxna i en digital värld och är vana att välja vid vilken tidpunkt de ska ta del av olika innehåll. Att titta tillsammans med andra kan man göra via såväl storbild som mobiltelefon, säger Ingela Wadbring, föreståndare för Nordicom.

Online forum
Det har även skett en markant ökning av sociala medier, speciellt bland ungdomar mellan 15 och 24 år. I den åldersgruppen får man fram att nästan alla använder sociala medier nästan varje dag.

Dagspressen
Läsning av dagstidningar, oavsett plattform, har gått ner från 80% till 60% på 15 år.

– Sammantaget är det fortfarande läsning på papper som dominerar för morgontidningarna. Kvällstidningarna läses i huvudsak online, säger Ingela Wadbring.

I undersökningen har 6 002 personer intervjuats via telefon, åldersspannet har varit mellan 9 och 79 år.