Ett möte med de stora

Ett möte med de stora

Publicerad
2017-10-06
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Screen&Marknaden var på plats för Fronta Business Camp 2017, en kickoff med medlemmar i den rikstäckande återförsäljarkedjan Fronta. Här bjöds på tips, matnyttig information och en liten träff med Tina Nordström.

I nordvästra delen av Småland och vid Vätterns södra ände hittar vi Sveriges nionde största stad; Jönköping, eller Södra Vätternbygden som den också kan kallas. Här finns ett fullskaligt internationellt universitet och det moderna kulturhuset Spiran.
Visst, dans, teater och musikaler är intressanta. Men förutom det anordnas även drygt 300 konferenser och möten i kulturhuset, varav ett av dessa tillkännages vara Fronta Business Camp.

Vilka är Fronta egentligen?
VD Patrik Nau och marknadschef Mikael Granström startade kedjan 2007 och har själva medlemsföretag i Skellefteå samt Skarpnäck. Nu drygt 10 år senare, har kedjan växt något kolossalt. Nu består Fronta av 29 medlemmar runtom i landet, från Malmö i söder till Piteå i norr, samt 9 medlemmar i Finland. Förutom Patrik och Mikael består ledningen av försäljnings- och etableringschef Lars Andrén, marknadskoordinator Maria Puolusmaki och ekonomiansvarige Susanne Nau.

På denna kickoff stod 4 av 5 från ledningsgruppen, framför 72 deltagare i konferenssalen. Nya medlemmar presenterades, varav de två senaste är Reklampartner i Gävle och Mer Sport i Ronneby.

Men rent konkret då, hur ska man som medlem i Fronta dra nytta av det? Om man får låna några ord från Patrik Nau så ska Fronta fungera som en verktygslåda, så att man som återförsäljare ska kunna fokusera på en enda sak; sälj.

Såg, sökmotor, hammare och…
Som medlem får man ta del av attraktiva inköpspriser genom bra avtal med
grossisterna och ett av de kraftigaste verktygen som finns i profil- och produktmediebranschen; Frontas egenutvecklade sökmotor.

Verktygslådan består av 4 ben. Det första, som nämndes precis under underrubriken, handlar om leverantörsavtal och gör att medlemmarna slipper förhandla fram priset på varje enskild produkt. Tack vare att Fronta är så pass stort och rikstäckande gör det att man har skarpare och bättre inköpspriser än andra.
Nummer två är all den marknadsföring som görs. Se det som en hammare som spikar upp kampanjer, som butikerna kan använda sig av.

– Ingen har väl någonsin sagt att för mycket marknadsföring är dåligt, poängterar Patrik Nau.

Tredje benet är de egna varumärkena som saluförs. Genom att använda egna varumärken kan man erbjuda något, som ingen annan kan. Fördelen för återförsäljare är att ingen kund kan säga att man har fått en bättre offert på produkten hos någon annan, för den finns inte där.
För det fjärde ska nämnas de så kallade mjuka värdena. Dit räknas utbildningar, aktiviteter och resor som anordnas. Ett exempel är branschgolfen, som egentligen är något för alla i branschen och inte bara Fronta. Det handlar om att knyta kontakter och ha en social samvaro med varandra.

– För ni vet precis som jag, vi jobbar i en av de absolut roligaste branscherna som finns, konstaterar Patrik.

Endast några klick bort
Vi stannar upp en sekund och tar en titt på marknadsföringen. En sjösättning av projektet Google Adwords skedde i början av året. Självklart har det kostat bra mycket pengar, men tar man en närmare titt på statistiken så var det värt både mödan och investeringen.
För att inte nämna ett exakt antal, men en bra bit över 25 000 besökare hittade in på Frontas webbsida under den första halvårsperioden. Tittar vi på de som gick vidare på sidan, alltså de som var intresserade, uppgick det antalet till 8,17%. Detta värde kallas click-to-rate.

– Google säger att ett click-to-rate-värde på 1-2% är bra, allt över är ofantligt bra, säger Mikael Granström.

Sedan handlar det mycket om hur Google själva rankar sidan. Annonsplaceringar på Google ligger inte alltid högst upp, ibland är de placerade längst ner eller på nästkommande sidor. Men för att placera sig högst upp, väl synlig för den som söker, krävs att man har en relevant sida.
Det har man lyckats åstadkomma med Frontawebben. Snittplaceringen för Fronta är nummer 2-3 från toppen, vilket är en kvalitetsstämpel på att sidan är relevant, har bra undersidor samt väl formulerade produkttexter och förklaringar till artiklarna.

Vi har fortfarande siffrorna 8,17% i bakhuvudet, vilket är de som gått in på hemsidan och varit intresserade. Nästkommande värde, som man räknar på, är de antal förfrågningar man fått in, som uppgår till 3,6%.
En hög andel med andra ord, men den kan vara högre, eftersom man inte har tagit med mail- och samtalsförfrågningar i den sammanslagningen, utan endast de förfrågningar som kommit direkt från hemsidan.

Exklusiva produkter
Tomas Haldin, försäljningschef på PF Concept, tog sig tid att delta på kickoffen för att presentera nyheter. PF Concept är en av Frontas leverantörer och har märken som Bullet, Avenue, Design House Stockholm och Best In Town m fl.

– Precis, Best In Town är tillbaka och kommer under den närmaste femårs perioden enbart finnas att köpa hos Frontas medlemmar. Ett exklusivt varumärke som tilltalar trendiga och aktiva kunder.

Ta bara unisex pikéerna, stickade av 100% bomull eller datorryggsäcken med ett vadderat fack för bärbardator upp till 15,4” samt ett fack för en läsplatta på 10”. Dessa två och flera artiklar från Best In Town finns i lager från mitten av november.

Det här med unika produkter är något som kommer gynna Fronta. Ta bara Nike som ett exempel; de har ett sortiment hos Intersport, ett sortiment hos Stadium, ett i skofackhandeln och ett hos andra. Genom att göra på det här sättet minskar konkurrensen, och därigenom får alla sin vilja igenom… att tjäna pengar.

– Jag tror absolut att unika produkter är en viktig del av framtiden och att vi ska vara en del av det, säger Lars Andrén.

När vi sedan begav oss till Magasins lokaler, invid Jönköpings flygplats, stötte vi på en välkänd figur. Det var ingen mindre än Tina Nordström, som tillsammans med Magasin har tagit fram en personlig samling av köksprodukter.

– Det känns jätteroligt att få ha tagit fram den här kollektionen. Jag var ute och nosade efter samarbetspartners. Många möten blev det, men ingen kändes rätt. Jag är oerhört kräsen, säger Tina Norström.
– Men via en kollega fick jag kontakt med Magasins försäljningschef Johan Jüngling, då kändes det rätt direkt.

Värmen Tina känner för sin kollektion är svår att missa i hennes ögon, hon kunde bokstavligt talat berätta om varje enskild produkt i flera timmar. Vilken energi. Men frågan är vilken hennes favorit är.

– Alla produkter ligger mig varmt om hjärtat, men jag hoppas verkligen att något av uppläggningsfaten ska bli en storsäljare… eller korkunderläggen, avslutar Tina Nordström.

Från Fronta kan man beställa unika delar av kollektionen, som inte går att få tag på från någon annan butik eller webbshop.

Självklart fanns det mer än Tina Norströms samling av praktiska vardagsprodukter för köket och matplatsen hos Magasin. De flesta andra av de varumärken, som saluförs genom leverantören Magasin, var på plats. Det handlade till störst del om snygga inredningsprodukter och eleganta prylar för hemmet.

Men för att knyta ihop säcken, med alla spännande varumärken och produkter, ska det nämnas att ingen kom tillbaka till hotellrummet på Vox Hotell, i centrala Jönköping, med en bister min.
Efter allt det spännande hos Magasin bjöds det nämligen på middag och kvällen rundades av med hjälp av mingel och trubadur.

 

 

Text; Elmer Törnquist

Foto; Eric Windahl