Allt med loggor på

Allt med loggor på

Publicerad
2017-07-03
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

När jag och Kaj Flick, ansvarig för branschorganisationer på Fespa Sverige, träffades på Sign&Print berättade han för mig om alla mindre organisationer inom Fespa. Något som kom på tal var stämpelfabrikanterna, en kanske liten del av Fespa i sin helhet, men ack så viktig. Samtidigt kom Fröbergs i Lotorp på tal. Efter att jag upprättat en mailkontakt med Anders Harting, styrde vi kosan mot Lotorp.

Via Norrköping tar vi riksväg 51 med kursen mot Finspång, men drygt 3 kilometer innan Golfklubben svänger vi av höger och rullar mot Lotorp. Vad är det första vi ser när vi är framme i Lotorp?
Bakom idrottsplatsen, mellan björkarna, ser vi en stor gul byggnad som utmärker bygden. Grundad av familjen Fröberg redan år 1879, uppköpt av Urban Harting i mitten på 1980-talet och idag drivs verksamheten av Urbans son Anders Harting.

Det var efter tragiska omständigheter som Urban gick bort 1993. Anders var då en nyexaminerad ekonom från Handelshögskolan i Stockholm och tanken på att ta över efter farsgubben fanns inte i hans huvud.
Då gjorde familjen ett val att låta en annan person ta över stafettpinnen; uppdraget föll på Lars Björkholm. Under den tiden ägnade sig Anders Harting åt konsultverksamhet i Stockholm, men efter 6 långa år började en mängd idéer ploppa fram i hans huvud; vad Fröbergs kan bli och faktiskt är idag.
1999 klev han in som ny VD för Fröbergs.

– Ett absolut bra beslut, konstaterar Anders.

Idag är han nöjd med vad bolaget har blivit, en blomstrande stämpelfabrik som gör mer än stämplar; allt med loggor på. Genom förvärven har man breddat Fröbergs att bli en helhetsentreprenör som gör det där lilla extra.
Personligen kände Anders att postordern började kännas lite föråldrad och mossig i och med Internets framfart i slutet av 90-talet, när e-handeln började växa fram. De var först med postorder och driver idag en omfattande e-handel i hela Sverige.

Men rötterna är djupa
Trots distanshandelns framfart och ständiga utveckling, i och med att internet bara blir bättre, starkare och stabilare, håller man kvar i det som faktiskt gjorde den framgångssaga Fröbergs lever vidare på.

– E-handeln är både bra och smidig, men det blir bättre tryck på försäljningen och marknadsföringsmässigt när vi skickar ut kataloger, berättar Anders.
– Det är rätt behagligt att sätta sig ner och bläddra i katalogen, för att se vad vi har.

Marknadsföring i traditionell media är något man tror starkt på och det kommer leva kvar länge, innan det digitala tar över helt. Här kombineras digitalreklam med tryckmedia på ett naturligt sätt.

– Det går inte att endast jobba med det ena, säger Anders.

Kämparglöd
Driftigheten hos Anders är stark, och den vilar på intresset att driva företag, speciellt mindre företag.

– Det är kul att driva mindre bolag. Får jag en idé på morgonen, kan jag testa den och se resultatet fort.
– Funkar det inte kan man med enkelhet ändra den och testa något nytt.

Internet är extra bra på den fronten, speciellt med utskick. Skickar man ut några testidéer till specifikt utvalda och får ett positivt resultat tillbaka, går man vidare med det och skickar ut till flera.

– På ett större företag är det inte lika smidigt, det kan bli tungstyrt.

Pack-o-Plock
Företaget är inte direkt kopplat till Fröbergs, men;

– Jag var med och startade det och är nu delägare, berättar Anders.

Pack-o-Plock säljer emballage- och förpackningsmaterial, precis som Fröbergs, via både e-handel och postorder.

– Visst sker en del samarbete, vi köper av varandra. Men vi hör inte ihop mer än så.

Affärsidén
Fröbergs är, som många vet, ett gamalt stämpelföretag som var Sveriges, kanske nordens, första postorderföretag.

– Vi är otroligt stolta över vår historia, men samtidigt får man inte fastna i den. Jag brukar ofta säga; vi är kvar på samma plats, med samma grundläggande affärsidé, delvis samma produkter som 1879. Men vi är fortfarande lönsamma och tjäna pengar, uttrycker Anders.
– Man behöver inte återuppfinna hjulet, det behöver inte vara en helt ny affärsidé som kommer att revolutionera världen. Det räcker med att vara lite bättre än konkurrenterna; att ge lite bättre service, lite bättre leveranstid, lite bättre priser och leverera en bättre produkt.

Alltid lite bättre, ja det är Fröbergs motto kan man nästan säga. Men går det verkligen att fortsätta med samma produkt hela tiden?

– Det gäller förstås på att vi hela tiden utvecklar och förnyar oss.
– Beställer en kund namnbrickor, men inser att de kanske också behöver företagsflaggor. Då har vi allt under samma tak och kan erbjuda dem helheten.

Det är något som har varit extra viktigt; att hela tiden bredda sortimentet. Det har gått från stämplar och kuvert till; visitkort, etiketter, namnbrickor, flaggor, mattor, brevpapper, till och med packtejp.
Där kommer vi tillbaka till förvärven företaget har gjort under åren; Norrköpings Flaggfabrik, Amano Tidssystem, Tre Funktioner, Företagsmattan, Tidkort, Reklam I Tryck och Skyltbolaget i Nykvarn.
Smart nog har man valt att investera i dessa bolag, för dessa bolag kan sin grej. Då har man fått rätt kompetens, för att kunna utveckla verksamheten.

– Självklart har vi gjort en del investeringar i maskiner också. Produktionen har självklart blivit lönsammare och mer effektiv sedan företaget startade.
– Det gör den mest markanta skillnaden, men likheten är ju att ta hand om kunderna och ge den absolut bästa servicen, hela tiden.

Okej, det riktiga mottot är; vi har allt med tryck på.

Framtiden
Anders barn är, precis som han själv var en gång i tiden, ointresserade av att ta över Fröbergs. Men det kan bero till viss del av att de inte är insatta.

– På många familjeföretag har man oftast varit med och jobbat sedan barnsben, men så har inte jag gjort med mina barn. Visst har de varit här och testat, men inte mer än så, berättar Harting.

Anders jobbade, precis som det står tidigare i reportaget, på en konsultfirma innan han tog tillbaka Fröbergs. Och kanske har det varit just det han behövde för att få drivkraften att driva företaget själv.
Kanske kommer hans barn göra en liknande resa i framtiden, vem vet?

God förtjänst i Sverige, men hur ser det ut bortom gränserna?

– Utomlands har vi nästan ingen försäljning alls, lite ströförsäljning till Norge och Finland, men väldigt lite.
– Men det är inte omöjligt att vi kommer ta fram en plan för marknadsföring framöver, då först och främst i de nordiska länderna.
– Det blir både lättare och smidigare att skicka varor; e-handeln skapar stora möjligheter. Så visst sneglar vi på det.

Ett gott hjärta
Bakom Anders kostym och skjorta sitter det ett gott hjärta. Efter att han tagit över företaget gjorde han valet att köpa ut både sin syster och sin mamma.

– Att driva företag innebär många möjligheter, men även väldigt många fler risker. Jag varken ville eller kunde sätta sådana risker på min familj.
– Det kändes viktigt för mig att om jag ensam skulle jobba med det här, så skulle jag även ta alla risker själv och då slapp vi även den stora risken för konflikter.

Rundturen
Magnus Rehnberg kliver in där vi sitter. Han ska visa oss runt i lokalerna. Men i fikarummet, där väggen är tapetserad med ett gammalt svartvitt fotografi, stannar vi kvar något.

– Det är väl förresten någon släkting till dig, Magnus, på bilden? Frågar Anders.

– Ja, min farfar står där. Han var här lite hastigt när han var runt 21 år och sommarjobbade.

Det är en ren tillfällighet att Magnus farfar faktiskt är med på den tapetserade bilden i fikarummet och att Magnus jobbar på samma ställe, som hans farfar en gång gjorde.
Bilden, som är storbilden till reportaget, är tagen redan år 1921.

– De stora pressarna, som farfar står på, är där man tryckte Fröbergs-katalogen förr, berättar Magnus.

Trots att det kan bli suddigt när man förstorar upp gamla foton, är bilden på väggen förvånansvärt skarp.

– Just den här har god kvalitet, så den måste ha varit tagen med en bra kamera 1921, säger Magnus.

Men i alla fall så är byggnaden på 3 våningar plus vind, som används som lager. Hela produktionen är baserad här, ja allt förutom det som kommer från Skyltbolaget i Nykvarn vill säga.
Vi följer med Magnus upp till tredje våningen, där får vi se deras stämpelmaskiner från 60-talet.

– Dessa är våra senaste. Stämplar görs i princip på samma sätt som förut.
– Det är en ganska smalprodukt, så det händer inte jättemycket tekniskt med dem.

Stämplar – namnbrickor
Grafiken till stämplarna görs i InDesign; filen skickar man sedan för att printa ut på en tryckfilm som man gör en kliché av. Sedan görs en matris av klichén, i matrisen häller man färg som stelnar. Det är grunden för att göra stämplar.
I Sverige har man räknat på att man har mellan 5-10 företag som tillverkar stämplar, vilka är konkurrenterna för den delen av verksamheten, som är ca 10% av Fröbergs totala omsättning.

– Men marknaden inom just stämplar ligger stadigt. Vi hade faktiskt trott att den skulle sjunka mer, då datorer och printrar skulle ersätta det behovet.
– Det är många föreningar och fester som använder stämplar fortfarande, men inom ekonomi har det försvunnit en del, stämpla fakturor och attesteringar görs mycket digitalt idag, berättar han.

Namnbrickor är en produkt som ständigt ökar. Under vår runttur träffar vi Johan som sitter vid en planprinter som printar namnbrickor. Printern är en mindre modell som storleksmässigt jobbar upp till A3-storlek.
Att göra namnbrickor tar Johan kanske 30 sekunder. Filen skickas från datorn till printern, som printar på plasten och härdar.

– Färgen biter sig fast i plasten ganska direkt, säger Magnus.
– Förr tog det längre tid när färgen behövde torka. Men nu är det klart under minuten. Fantastiskt. Då kunden oftast vill ha sin beställning redan dagen efter.

Fröbergs trycker namnbrickor till all personal inom vården, i hela Region Östergötland.

 

Flaggor eller skyltar
Ett år efter Fröbergs investerat i Norrköpings Flaggfabrik, 2002, flyttades produktionen över till fastigheten i Lotorp.

– Vi hade lite sömnad ett tag, men skyltar har ökat så mycket att vår sömmerska fick sadla om och bli skyltproducent istället.
– Förr i tiden satt det flera stycken här och sydde, men nu anlitar vi andra som syr och fållar flaggorna åt oss.

Intressant att veta är att det faktiskt är många som har fel gällande den blåa färgen i svenska flaggan. Många tror att det är en mer mörkblå färg, men Magnus visar för oss hur den riktiga färgen ser ut. Personligen skulle jag beskriva den som en klarblå, alldeles lagom blå färg.

– Inget illa om Biltema och ÖoB, men där har man flaggor som antagligen är producerade i Kina, och där använder man den mörkblåa färgen. Tyvärr är det många som därför tror att det är den rätta, beklagar Magnus.

Fröbergssydda flaggor har ett mycket kraftigare tyg och rätt blå färg.

Profilkläder
Textiltryckeriet har man köpt från en kvinna i Lotorp som ville gå i pension. Men det måste vara en lite tuffare bransch, då det finns många konkurrenter, tryckare och enmansföretag som gör sådant.

– Tyvärr är vår placering i just Lotorp ingen vidare på den fronten. Många tycker att det känns som 10 mil mellan Finspång och Lotorp, när det egentligen bara är 10 minuter med bil. Så många därifrån väljer andra producenter.
– Men vi har i alla fall många lokala företag här i Lotorp som handlar alla sina profilkläder härifrån, och samtidigt stripar vi deras bilar med företagsloggan.

I textiltryckeriet får jag syn på en bekant maskin, det är transferpressen Demon TM-Cap. En kepspress från Clubshop i Norrköping, som vi hade ett reportage om i årets andra nummer av tidningen.

Totalentreprenören
Fröbergs har totalentreprenad på all skyltning i Region Östergötland, som är en av företagets större kunder.
Nu har man samarbetat i fyra år, men till sommaren ska nya upphandlingar göras för att se om det blir fyra nya år.

– Det är både på gott och på ont som dessa upphandlingar finns. Hade vi varit ett bolag som endast sysslade med skyltar och namnbrickor skulle detta kanske stått för runt 70% av vår omsättning.
– Skulle vi förlora dem i det scenariot skulle vi troligtvis behöva säga upp halva personalstyrkan, men vi är som sagt breda, så den risken finns inte.

Nyligen har företaget även fått in Stockholms Läns Lansting som kund, en ännu större region som kan komma att kräva mer.

– Där har vi lite att bita i framöver, berättar Magnus.

Här visar Magnus oss deras Rollsroller-bord, och vi stöter även på Lena, den före detta sömmerskan som nu är skyltproducent.

– Det händer väl att jag fuskar lite ibland, då hoppar jag in och jobbar som sömmerska ändå, säger Lena skämtsamt.

Drygt varannan till var tredje vecka gör man t ex skyltar, till Region Östergötlands informationsskåp på sjukhusen.

– Varken vi eller dem vill att någon går till fel ställe när en avdelning flyttar, speciellt nu under ombyggnaden av Linköpings sjukhus.
– Är det minsta fel så står folk där och är förvirrade när de inte vet var de ska.

Åter på första våningen får vi syn på ännu en planprinter, en likadan som den där uppe som användes till namnbrickorna hos Johan. Men denna är bra mycket större, istället för A3-storleken är den 2,5×1,5m.

– Vi använder den när vi trycker alla takskyltar, som pryder alla sjukhus, vårdcentraler och folktandvårdsbyggnader. Alla har samma typsnitt, i samma storlek. 2016 gjorde vi ungefär 1 000 st.
– Förr skar man ut bokstäverna och fäste för hand, nu printar vi ut dem direkt. Smidigt.

Magnus berättar lite kuriosa för oss; i slutet av 70-talet hade man ett tryckeri här, som tryckte glasspapper, kaffe- och tepåsar samt emballage. Men den verksamheten köptes upp av någon annan och flyttades in till Norrköping.

8 snabba med Anders
Tacos eller pizza: Pizza
Skid- eller solsemester: Skidsemester
Fotboll eller hockey: Fotboll
Traditionell TV eller Netflix: Tittar inte på TV
Kaffe med eller utan mjölk: Med mjölk före klockan 11
Fallskärmshoppning eller djuphavsdykning: Fallskärmshoppning
Screen-, transfer- eller digitaltryck: Digitaltryck
Vad är roligast att profilera, beachflag eller kaffetermos: Beachflag

8 snabba med Magnus
Tacos eller pizza: Tacos
Skid- eller solsemester: Skidsemester
Fotboll eller hockey: Fotboll
Traditionell TV eller Netflix: Börjar väga mot Netflix, men väljer TV
Kaffe med eller utan mjölk: Utan mjölk
Fallskärmshoppning eller djuphavsdykning: Fallskärmshoppning
Screen-, transfer- eller digitaltryck: Digitaltryck
Vad är roligast att profilera, beachflag eller kaffetermos: Kaffetermos

 

 

BYLINE;
Text/ Elmer Törnquist
Foto/ Eric Windahl