Det är wellpappen som är vår grej

Det är wellpappen som är vår grej

Publicerad
2017-06-14
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Året var 1996. Kampen mellan öst och väst blev mer påtaglig och gängvåldet eskalerade när den unge rapparen Tupac blev skjuten till döds i en BMW, på en gata i Las Vegas. Ja, nu är det ju inte riktigt den Tupac jag har träffat. Reportaget ska mer handla om företaget Tupac, som sysslar med förpackningar och displayställ som drar blickarna till sig.

Det egentliga året var faktiskt samma år som Nelson Mandela blev frigiven efter 27 år i fängelse och X2000 tågen sattes i trafik på svenska järnvägar, precis, året var 1990. Lars Månsson och Tomas Roos skapade företaget Tupac tillsammans, när de på uppdrag av SCA Display hjälpte till att packa. Det gick vidare till att de fortsatte samarbetet med att stansa och trycka. Det banade vägen för Tupac och man fick in fler företag som behövde ha hjälp med detta.
Namnet Tupac; två pack. Alltså att det var två som packade. Även om man skulle kunna tro att det var för att både Lars och Tomas var två riktiga hiphopfans, så har det inget med rapparen att göra.

– Det är ofta när man står på mässor, det kommer fram personer och frågar; ursäkta, men vet du att det fanns en rappare som hette Tupac, berättar Jonas Söderman, marknadschef på Tupac.
– Svaret blir nästan varje gång; ja jag visste faktiskt det.

Marknadschefen
Jonas blev erbjuden att kliva in som delägare och marknadschef 2012, efter 17 år på DS Smith Display, en stor internationell aktör som också sysslar med förpackningar i wellpapp och displayer.
För fem år sedan, i samband med att Jonas kom in, gjordes en strategisk satsning på att börja fokusera mer på displayställ. Självklart gör man fortfarande bruna förpackningar på företaget, men det betydligt mindre än tidigare. Förut låg fördelningen på 60/40, där förpackningar tog upp 60%. Nu är det istället ca 20/80, med displayställ som tar den stora kakan på 80%.

– Vi ser annorlunda ut idag, vi är inte längre bara förpackningstillverkare. Alla investeringar vi gjort de senaste åren har varit mot display.

Själv så arbetar Jonas uteslutande med displayställ.

– Jag kan inte förpackningar… eller… kan och kan, jag har ju jobbat med det tidigare. Men helt ärligt, display är fan så mycket roligare, säger han med ett stort leende.

När man arbetar med förpackningar går man efter mått och storlekar, med displayställ har kunden oftast bara en idé. Det kan vara; vi vill att det ska andas ekologiskt. Då sätter sig Jonas ner med en konstruktör och börjar arbeta, tar fram skisser och förslag. Ett nära samarbete med kunden, för att ta fram just det som deras företag behöver.

– Kunden vet ungefär hur den vill ha sin display, men vårt jobb är att även lösa de tekniska detaljerna, som man egentligen inte ens vet finns.
– Det handlar om begränsningar i storlekar och vikter mellan olika butiker. Sånt har vi koll på till 100%, det behöver inte kunden veta alls.

Jonas Söderman, marknadschef

Arbetet med displayer
Ett kreativt, utvecklande, kul och fritt jobb. Men enligt honom själv, är grädden på moset när han får höra från kunden att det satt klockrent eller att de ökade sin försäljning med 80%, tack vare ett displayställ från Tupac.
Det kan handla om så enkla saker som att ändra en kontur eller lägga till en partiell lack, kanske låter det som småfix, men människan tar in 90% av den information vi möter med ögonen. Så det kan vara kritiskt att lösa små saker, för att vara iögonfallande för konsumenterna.

– Ett tag var det väldigt populärt med ledlampor. Det gav verkligen världens effekt på konsumenterna. Det gjordes faktiskt en undersökning, som visade att det gav en många hundra procents ökning, med något så enkelt som en blinkande ledlampa.

Egenforskning är viktigt i arbetet, därför läser han många faktaböcker om konsumenters köpbeteenden.

– Det gäller att veta vad som är bra och vad som inte är bra… Framförallt vad som inte är bra.

Med detta kommer vi in på något i liknande spår, för det händer att det kommer förfrågningar från företag som gör en minusaffär med sina displayer.

– En del tar inte fram displayer för att öka försäljningen. Det blir kanske till och med en liten minusaffär. Men de måste få konsumenten att hitta deras produkt i butik.
– Det är ingen som letar efter t ex växtnäringspiller. Det måste kunden få framför sig, så den kan se, känna och klämma lite på den, forsätter Jonas.

Det finns med andra ord lite olika inriktningar och syften med deras displayer.

– Ingen tänker väl; jag undrar om det finns växtnäring på piller. Där måste man upplysa kunden om att det finns.

Webbshop är inget för oss
Att tro det går att beställa ett ställ från en hemsida som passar i alla sammanhang, nej det tror Jonas faktiskt är omöjligt.

– Det är skräddarsytt som gäller. Visst, det finns de om håller på med standard. Där kan man klicka hem en standarddisplay utan problem.
– Men hur kul är det när alla displayer ser likadana ut? Vi har många kunder där vi fått utveckla unika displaylösningar, som bara de har.
– När kunden sedan har en egen display håller de sig till sin egen, det handlar om att skapa en igenkänningsfaktor.

Berg-o-dalbanan blev en raksträcka
Tupac var som absolut störst 2008. Man hade stora kunder som Paramount och Universal. Förpackningarna gjordes, displayställen gjordes. Men plötsligt tappade företaget Paramount som kund och i samma veva gick Sverige in i en lågkonjunktur. Det blev kräftgång några år. Man gjorde som tidigare skrivet, en nysatsning och la krut på displayställ.
Det kanske kan tänkas som en lång tid, men redan förra året såg man grönt ljus igen. Stora kunder som insåg potentialen i Tupac kom.

– Många av dem har vi arbetat för att få i flera år. Nu känns det som att vi har en stabil grund att stå på, med flera stora kunder som hela tiden kommer med förfrågningar.

Liknande ringar på vatten har det flutit på för bolaget. På stora företag jobbar oftast många unga på marknadsavdelningarna och sällan stannar de kvar på samma position länge. Istället utvecklas de och tar med sig sina erfarenheter till nästa företag. Har t ex Tupac gjort ett bra jobb, rekommenderar de Tupac till nästa företag de landar hos.
Med det kommer vi tillbaka till det beslut man tog 2012, för det är egentligen med det beslutet man började arbeta mer mot segmentet dagligvaruhandeln. En bransch som faktiskt hela tiden är hyfsat konstant och oberoende av lågkonjunktur. Stabilt med andra ord.

 

 

Kascheringsmaskin
Framgången tog fart förra året, och det har blivit så mycket att man valde att investera i en ny maskin för offsetkaschering i storformat. Maskinen levererades till Norrköpingslokalerna från Lamina Systems, i slutet av mars i år och utbildningen tog fart veckan efter.

– När vi trycker digitalt tar vi runt 150 ark i timmen, screentrycket klarar 4-500 ark i timmen. Men med den nya maskinen kan vi kasta ut 4000 ark i timmen. Det blir en ordentlig skillnad.
– Konkurrensmässigt gör det att vi kan välja just den trycktypen som passar kundens upplaga. Och fortfarande trycka i högsta kvalitet, konstaterar Jonas Söderman.

Tupac är faktiskt den enda aktören i Sverige som har storformat screentryck i fyrfärg, storformat digitaltryck, och storformat offsetkaschering under ett och samma tak. Visst finns det kanske andra som har alla dessa också, men då är det på olika orter.
Den enda tryckmetoden Tupac egentligen inte har är flexo. Men jag tror att de klarar sig ändå.
Apropå deras digitalpress, en HP Scitex 7600 Flatbed, som den egna teknikern tagit fram en stor robotarm till. Det har gjort att digitalpressen blivit helt automatisk.
Eller i alla fall så automatisk den kan bli, man måste fortfarande fylla på med ark för att den ska ha något att trycka på.

– Det gäller att vara smart. Där utmärker vi oss ännu bättre med den nya kascheringsmaskinen, för vi kan alltid använda rätt tryckmetod, säger Jonas.
– Säg att Göteborgs Kex vill ha 50 displayställ, då fixar vi det. Nästa gång frågar de efter kanske 5 000 displayer, nu har vi alltså möjlighet att fixa det på nolltid också.

Affischerna med tryck får man levererade från Brand Factory, som ingår i Ineko Group, och ligger i Farsta utanför Stockholm. Dessa limmas ihop med wellpappen som man får levererade från bl a Petersons Packaging, en av de ledande pappers- och förpackningsleverantörerna i Norden.

Roborarmen

Peking Fanz
Jonas Söderman. Marknadschef. Äkta make. Fader. Peking supporter.
Jag gjorde misstaget, jag frågade Jonas vad han höll på för fotbollslag. Hur kunde jag trott något annat än att han skulle vara en riktig supporter till hemmalaget IFK Norrköping? Till det frågade Jonas mig och Eric vilka vi höll på.
Eric stoltserade med sitt Bajen och jag med mitt Djurgården. Det blev lite dålig stämning i rummet vi satt… Nej faktiskt inte, även fast vi höll på olika lag så kunde vi släppa det och låta udda vara jämnt.
Annars har Jonas en gård på landet tillsammans med sin fru och sina två barn. På gården finns både ankor och höns. Men inga kossor.

– Är nästan rädd för kor, de är alldeles för stora, säger Jonas och skrattar.

Det företag som har en rolig idé för en display de ska få ut i butik får gärna kontakta Jonas eller någon annan av de 14 anställda på företaget. Extra mycket glädje, om det är ett svårt och annorlunda projekt som Jonas får sätta tänderna i.

8 snabba med Jonas
Tacos eller pizza: Tacos
Skid- eller solsemester: Solsemester
Fotboll eller hockey: Fotboll, IFK Norrköping såklart
Traditionell TV eller Netflix: Netflix
Kaffe med eller utan mjölk: Utan mjölk
Djuphavsdykning eller fallskärmshoppning: Dykning
Screen, storformat eller digitaltryck: Screen
Vad är roligast är profilera: Display är roligast oavsett

 

 

BYLINE;
TEXT/Elmer Törnquist
BILD/Eric Windahl