Bold Brands – förslag på 3D-tryck för detaljhandels- och utställningsmarknaderna

Bold Brands – förslag på 3D-tryck för detaljhandels- och utställningsmarknaderna

Publicerad
2017-06-30
Skribent
Redaktionen
Ämnen
3D-print

Trots att 3D-tryck för en del detaljhandlare kan verka vara ett relativt nytt fenomen, har det i själva verket funnits i över tre decennier och omvandlat produktionsprocesser i tillverkningsvärlden. Nu presenterar tekniken också genomförbara applikationsmöjligheter för detaljhandelsmarknaden och öppnar dörren för kreativ design, marknadsföring och reklamapplikationer. Här berättar Lilach Sapir, VP Marketing & Business Development på Massivit 3D, om företagets erbjudanden och hur företag i denna sektor, eller företag som betjänar denna sektor, potentiellt skulle kunna dra nytta av idén om 3D-tryck.

 

Såvida du inte bott på månen de senaste åren, är det mycket troligt att den kontinuerliga uppgången för 3D-tryck inte har undgått dig. Det skapades för cirka 30 år sedan och tekniken har gradvis fått starkare fotfäste och används nu i stor utsträckning i en mängd applikationer inom industrisektorer som innefattar bilindustrin, rymdindustrin och medicinbranschen.

Trots dess popularitet i sådana sektorer är det rimligt att säga att 3D-tryck ännu inte satt sin prägel på detaljhandels- och utställningsbranscher. Men om du är en ägare eller marknadsförare i detaljhandelsbranschen är den goda nyheten att 3D-tryckmöjligheten kan vara inom närmare räckhåll än du tror. 3D-trycktekniken har flexibiliteten, hastigheten och prispunkten för att öppna för enorma kreativa möjligheter och driva på lönsamhetstillväxt för användare i detaljhandelssektorn.

Förra året offentliggjorde vi vår egen lösning för denna marknad; Massivit 1800 3D-skrivare. Vi tror att Massivit 1800 3D-skrivare erbjuder något nytt och annorlunda för denna sektor. Med 3D-tryck kan detaljhandlare skapa dynamiska butiksfönster som drar till sig uppmärksamheten, ställ vid kassor (POP), visuella varuskyltningselement och till och med skräddarsydda försäljningsställen som överträffar allt som kan uppnås inom traditionell tillverkning. Med kapacitet för att mycket snabbt producera 3D-delar som är större än naturlig storlek av hög kvalitet, börjar vi nu se exempel på att det förvandlar det sätt som reklam, visuella varor och kassor och försäljningsställen på hög nivå skapas inom detaljhandelsutrymmet.

 

Personlig anpassning i massformat inom budget
I hjärtat av detta är vår nya äganderättsskyddade teknik, GDP (Gel Dispensing Printing), som härdar snabbt under UV-belysning och möjliggör direkt solidifiering av tryckmaterialet och därför uppnår tryck i mycket hög hastighet. Och detta är inte allt, skrivaren använder också tekniker som gör det möjligt att trycka icke-vertikala väggar och tak, utan att behöva framställa ett massivt föremål eller en kraftig stödstruktur.

Dessa unika materialegenskaper innebär att Massivit 1800 kan producera imponerande föremål och samtidigt minska materialkostnader och vikt. Ett exempel på dessa fördelar är ett projekt från E.S. Digital, en av våra israeliska kunder. De kontaktades av Bridge by Coca Cola, ett acceleratorprogram för uppstarter som styrs av Coca-Cola, för att producera en mängd olika interiördekorationer i 3D som fångar ögat, till sin lanseringsfest, som senare också skulle hysas inne i dess anläggning.

Med hjälp av Massivit 1800s kapacitet att producera två separata delar samtidigt, tryckte E.S Digital nio ikoniska kapsyler till Coca-Cola-flaskor i 3D i flera olika storlekar på bara fem timmar. Dessa färdigställdes sedan i en kombination av Coca-Colas röd-svart-vita färg och självhäftande vinyl med ordet “The Bridge”. Enligt Eyal Shemesh, CEO på E.S Digital, var personal och ledning på The Bridge och Coca-Cola överraskade över kvaliteten och kapaciteten för personlig anpassning i massformat. Företaget blev så imponerade av resultaten att det också beställde en Coca-Cola-flaska i 3D stor som en människa, som skulle fungera som en statement-artikel vid entrén till byggnaden. Även om de är i jättestorlek, vägde flaskan förvånansvärt lite och skickades snart runt bland gästerna som en inofficiell maskot, och hamnade på ett oändligt antal selfies.



Skapa varumärkesmedvetenhet

Coca-Cola-exemplet framhäver den viktiga roll som tekniken spelar för att öka varumärkesmedvetenhet. Det behöver ju knappast sägas att detaljhandlare och varumärken alltid kommer att försöka maximera sin budget med så mycket wow-faktor som möjligt. Möjligheten att erbjuda värdeökande visuell kommunikation som drar till sig uppmärksamheten och talar till målpubliken på ett bättre sätt, uppnår detta. Det gör det också lättare att få kontakt med – och följaktligen behålla dessa kunder.

Detta exemplifieras av ett annat projekt där E.S Digital kontaktades av en ny Israel-baserad chokladbutik, Little Switzerland, som ville stärka sin varumärkesidentitet och göra butiken mer tilltalande för sin målmarknad. E.S Digital utförde en 1,7 m hög (5.5ft) enorm replik i 3D-tryck av företagets maskot för att hälsa shoppare välkomna och stärka företagets varumärkesidentitet i butiken. Sedan dess lansering har Little Switzerland rapporterat en ökning av försäljning och även av webbplatsbesök.

Öppna luckorna till ny affärsverksamhet

Att införliva 3D-tryck i kampanjer är ett fantastiskt sätt för detaljhandlare att differentiera sitt erbjudande och förbättra det sätt som de fångar och behåller kunders uppmärksamhet på. Med undersökningar som nyligen genomfördes som tyder på att 3D-reklam har fem gånger så stor stoppkraft och fyra gånger så stor förmåga att få kunder att stanna kvar jämfört med 2D-reklam är det tydligt varför detta är tekniken för detaljhandels- och reklamapplikationer.

3D-tryck kan också vara en möjlighet att öppna dörren för nya affärsmöjligheter. Ett utmärkt exempel på detta är den australiska specialistleverantören av 3D-tryck OMUS, som tillämpade sin expertis inom tryck för att konstruera vad som tros bli ”världens första” popup-butik i 3D-tryck för lyxmodemärket Louis Vuitton. Den magnifika byggnaden som är 9 m bred, 10 m lång och 2,7 m hög (29.5ft x 32.8ft x 8.85ft) trycktes i 3D på mindre än 18 dagar och skulle marknadsföra företagets senaste herrkollektion. Hela skyltningen avslutades i självhäftande spegelvinyl (tunn kromad vinyl) och pryddes med karakteristiska Louis Vuitton-designade djurtryck som matchar temat i varumärkets kollektion, som drog till sig shopparnas blickar i Sydneys Westfield-shoppingcenter.

Dags att träda in i en ny dimension?
Oavsett drivare, finns det massor av fördelar med att integrera 3D-tryck i din marknadsföringsverksamhet. För detaljhandlare och marknadsförare, erbjuder det i första hand kapacitet att mycket kostnadseffektivt lyfta applikationer till en ny dimension med maximal verkan.

Om vi tittar framåt, tror jag att vi kommer att se att butiksskyltning och reklamkampanjer i 3D-tryck bli vanliga när fler företag ser vilka enorma fördelar tekniken erbjuder när det gäller kundengagemang, varumärkesmedvetenhet och ROI.