Vad vet de om oss?

Vad vet de om oss?

Publicerad
2017-05-03
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Produktmedia

Vad vet marknadschefer, reklambyråer, eventbyråer och slutkunden om oss? Vad vet de egentligen om Produktmedia-branschen, Profilbranschen eller vad vi vill kalla oss?
Är vi bara företag som säljer sådant som man behöver till mässor, kundevent, kick-off och lite give-aways.

Tyvärr är jag rädd att det är så det stora flertalet av slutkunderna i Sverige och i Europa ser på oss. Vår bransch har under de senaste 15 åren verkligen gått från att sälja billiga småprylar med kort livslängd till att i dag sälja kvalitet och framförallt hållbarhet och då menar jag inte bara produktens hållbarhet utan hela kedjan; från ax till bord.

Men vet slutkunden det? Jag är rädd att i de allra flesta fall är svaret nej. Hur kan det komma sig? Vi sitter ju med marknadens absolut bästa mediakanal; Produktmedia. Det har vi bevisat genom undersökningen; The Power of Produktmedia.

Människor blir positivt inställda till företag, som de får profilprodukter av. Jag roade mig med att titta på ett stort antal hemsidor hos återförsäljare i branschen. Väldigt många bra hemsidor, många snygga hemsidor med massor av produkter; allt vad man kan tänka sig behöva som företagare eller slutkund i sin marknadsföring. En försvarlig mängd pennor, muggar, väskor, paraplyer, lakanset, isskrapor, t-shirt, skjortor, jackor etc.

Men inte en rad om hur de skall användas eller till vad. Vi sitter på en av de bästa mediakanaler som finns, men använder den dåligt. Tänk om alla, som säljer profilprodukter till slutkund, på sina hemsidor talade om vad man ska ha dessa produkter till och hur; på ett adekvat sätt samt visade med hjälp av undersökningen hur positiv mottagaren är jämför med hur störd hen blir av t ex TV-reklam.

I leverantörernas kundregister finns 2 000-2 500 kunder, beroende på vilken leverantör det är. Om alla dessa gick ut och spred budskapet om hur man använder Produktmedia på sin hemsida, så är jag övertygad om att alla marknadsansvariga i Sverige skulle få upp ögonen för våra produkter på ett helt nytt sätt.

Vi måste bli bättre på att leva som vi lär.

 

//Kjell Harbom
VD SBPR