Stämningen är god

Publicerad
2017-05-02
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

2008 öppnade Kistamässan på Torshamnsgatan 18, efter att Sollentunamässan fick lägga ner på grund av olönsamhet. Men långt innan Kistamässan flyttade in huserade dåvarande Agfa-Gevaert AB med sitt lager i lokalerna, till det med en stor parkering, egen restaurang med uteservering och en liten boulebana invid skogstomten.

Agfas flagg svajar fint i mitten

Agfa har en reserverad flaggplats
Framför Kistamässan står sju flaggstänger, där den mittersta är reserverad till Agfa. Den stackare som råkar hissa upp deras flagga på fel stång kan vänta sig en ordentlig avhyvling från Tina Sörqvist.

Det var i september 1979 som Agfa-Gevaert AB tog beslutet att flytta från Gärdet till Kista och blev ett av de första företagen som tog sin plats på Arne Beurlingstorg 9A-Torshamnsgatan 18. Visserligen såldes fastigheten, som idag ägs av Klövern, 2007 när flytten begav sig 14 husnummer upp på gatan, till en lokal på 2 200 kvm fördelad på 2 våningar.
Men hemlängtan tog över och Agfa-Gevaert flyttade tillbaka till huset redan 2011. Idag är det däremot Kistamässan som har sitt kontor i Agfas lokaler, men på något sätt har Agfa i alla fall lyckats hamna på samma våningsplan. Tina Sörqvist kan idag ta en kaffe, medan hon blickar ut från fönstret och får flashbacks från alla fina år Agfa hade från 1979 och framåt.

Efter 28 år
Ansiktet som vi alla känner igen från Fespa Sweden tillhör Kaj Flick, men frågan är om alla känner till hans historia. Det var i början på 80-talet han började i fotolabbsbranschen, detta var långt innan digitaliseringen tog fart och fotolabb var det enda sättet att hantera storformat. Men efter 10 år upptäckte Kaj att det var dags att göra något nytt, dags för utveckling. En utbildning på Grafiska Institutet gav honom lärdom inom bl a grafisk estetik, design och marknadsföring. Och visst trivs han med det livsvalet, för nu efter 28 år på Grafiska Företagen skulle han fortfarande säga att han stormtrivs.
Ett spännande arbete där han tar hand om och håller ihop alla företag och verksamheter. Organisationerna är många fler än man kan tro och sträcker sig från etikett- och tidningstryckare, till bokbindare och stämpelfabrikanter. Mellan dessa få nämnda finns en uppsjö fler.

– Stämningen i branschen är positiv, mässan och vibrationerna jag känner är bra. Det börjar stabilisera sig och Fespa Sweden fortsätter växa, det gynnar medlemsföretagen väldigt mycket, berättar Kaj.

Kaj Flick

Kvalitetssäkrat och effektiviserat
Samuel Eriksson och Henrik Svensson från Skyltstället presenterar en nyhet som kommer revolutionera skyltbranschen.

– I en hyfsat konservativ och föråldrad bransch är vi i framkant med vårt nya system, säger Samuel Eriksson, koncernchef på Skyltstället.

Screen&Marknaden var på plats och fick en fullskalig demonstration av Skyltställets nya system; SkySales, som kvalitetssäkrar och effektiviserar sättet säljare arbetar på idag.

– Förr gick säljarna på säljsamtal och lämnade kunden med ett; jag ska gå hem och räkna på det här. För att sedan skicka en offert på produkten kunden vill köpa, berättar Samuel.
– Med SkySales sitter kunden med, får välja vad som ska ingå och kan direkt välja att acceptera det som syns på skärmen.
– I samma veva som kunden väljer att acceptera skickas offerten, med en full specifikation, till kunden och produktionsfilen till centralfabriken, som kan påbörja produktionen direkt.

Skyltstället har under det senaste året utvecklat det här systemet och är nu först i branschen med detta.

– Vi har skalat bort mellanleden, vilket sparar både tid och pengar för oss alla. Kunden kan även själv logga in i systemet och se statusen på sin order, säger Henrik Svensson, produktionsansvarig på Skyltstället.

Gravyrcentralen, som företaget ursprungligen hette, har varit igång sedan år 1985. 2006 ändrades namnet till nuvarande Skyltstället, och idag har företaget en av Skandinaviens största produktioner. Ett stort fokus ligger på att ständigt utforska och utveckla dagens teknik till något bättre, därför har man tillsatt en hel forskningsgrupp som sköter detta.

F.V. Pontus Eriksson, Rickard Eriksson och Samuel Eriksson

Inte bara min svendom
I vimlet av utställare som varit på Sign&Print flera gånger tidigare fanns även flertalet förstagångsutställare. Det var min första gång på mässan, men också Martin Möllborns, som började på Sericomex för ca 1,5 år sedan. Där stod han med sina kollegor i den välplacerade montern.

– Jag vet inte riktigt hur det brukar vara, men personligen anser jag att det har visats mycket intresse från besökarna. Mina kollegor tycker att det har varit bra dagar och vår monter har ett riktigt bra läge, säger Martin.

Sericomex visade upp två helt nya maskiner från moderbolaget Mutoh. Det var dels en textilprinter som trycker direkt på plagget, med sitt sublimeringsbläck passar den perfekt för att printa på bl a inredningsdetaljer och flaggor.
De hade även med sig en ny UV-skrivare, en hybrid som skriver på både skivor och rulle-till-rulle.

– Mässor är ju till för att visa upp något nytt. Alla känner redan till vårt flaggskepp ValueJet 1638X, som är den bästa kombinationen av kvalitet och hastighet, fortsätter Möllborn.
– Det vi har här i vår monter är en liten försmak av vad Mutoh kommer lansera på den stora Fespa-mässan i Hamburg i maj.

Året som gått har varit bra för Sericomex med en ökning på 30%, och efter mässan kommer alla uppföljningar på affärerna som gjordes, en svettig vecka räknade man med.

Men vad är nyckeln till Sericomex framgång? Kan det vara för att alla bolag i koncernen anlitar samma leverantörer och skapar starkare band? Ja, det tror jag kan vara en del i det hela i alla fall.

Martin Möllborn

Fransmännen var lite snabbare
Förutom mitt lilla samtal med Tina Sörqvist träffade vi även Nils-Arne Sletten från Agfa. Trots den lilla språkbarriären mellan svenska och norska tycker jag ändå att vi förstod varandra rätt bra.

– Vi har Europapremiär, eller ja nästan i alla fall. Fransmännen var lite före oss, men vi är i alla fall först i både Sverige och Norden, säger Nils-Arne Sletten, nordisk säljchef på Agfa.

Jeti Ceres RLR3200 är en dedikerad rulle-till-rulle skrivare; den är snabb, exakt och, framför allt, tyst.

– Hör du maskinen? Nej precis, den arbetar otroligt tyst. Det är viktigt från ett arbetsmiljöperspektiv, fortsätter Nils-Arne.

Printern är utrustad med lasersensorer som stannar produktionen vid brytandet, ännu en viktig detalj som gör RLR3200 till en säker printer. Att den dessutom kan printa två rullar samtidigt, med olika motiv, gör att den hamnar i det högre segmentet när det kommer till produktivitet.
Upp till 190 kvm i timmen är vad produktionshastigheten ligger på.

– Så länge båda rullarna är av samma material är det inga problem, berättar Sletten.

Och maskinen såldes redan innan mässan öppnade portarna första dagen. Det var det Stockholmsbaserade företaget X-Skylt som köpte denna högupplösta UV LED-skrivare.

– Vi har alltså sålt en maskin, som vi inte kunnat visa för kunden, inte ens kunnat visa upp något arbetsprov, skrockar Nils-Arne.
– Men de har köpt av oss tidigare, så X-Skylt vet att vi har ett bra rykte om att hålla god kvalitet… och självklart spelade specifikationerna en stor roll, eftersom att det var exakt dessa de letade efter.

Screen&Marknaden kan i alla fall berätta att X-Skylt såg sin printer på första mässdagen och var nöjda med sitt köp.

– Det är alltid lite kul att se vad man har köpt, säger Nils-Arne och skrattar.

I Sollentuna hittar vi X-Skylt, som är en underleverantör till flera företag inom mässbranschen. Från folieskurna texter till tavlor och storformatsbilder är det man levererar.

Vutek H2000 Pro från Marabu

Rejäla maskiner
När någon säger Marabu går tankarna oftast över till chokladmakarna och vid vissa talfel tänker säkert någon på cigarettmärket. Men så är inte fallet med Marabu Scandinavia, en helhetspartner för tryckkvalitet inom digital-, screen-, tampo- och flexotryck.
Lars Nilsson, VD på Marabu, visar mig runt bland alla maskiner man har tagit med för att visa upp sitt utbud.

– Till skillnad från många andra utställare som kanske bara hela personalstyrkan, har vi valt att ta med en del ur personalen och några rejäla maskiner, berättar Lars.

För att utrycka det enkelt så kan Nilsson med säkerhet se 1-2 bra år framöver, orderböckerna är fyllda till bredden och det finns mycket i pipeline.
Mässan var bra för Marabu med många besökare, bra respons, otroliga avslut med både gamla och nya kunder.

– Det märks att tryckerierna går bra nu, för affärerna rullar in. Då vi satsar på ett helhetsutbud når vi många kunder, inte minst när de behöver komplettera med något extra, fortsätter Nilsson.
– Exempelvis har vi premiär för Teleios Texa som inte varit i Sverige tidigare, bestyckad med de nya Ricoh Gen. 5-huvudena. Det som gör den speciell är att den har en coating med transparenta vätskor som penetrerar färgen.
– Kör man en flagga får man igenom färgen även på baksidan.

Marabu visade även upp ett fragment från sitt Roland-sortiment på mässan. Och självklart, vi får inte glömma att Marabus eget bläck håller hög standard med en snabbverkande färg som torkar blixtsnabbt. Hög kvalitet helt enkelt.

Bjuder på hela resan till Las Vegas
Med sin nya katalog fullsmetad med nyheter är Hexis största fokus att fortsätta växa. Nyetableringen i Danmark går som smort, redan en tränare och två säljare finns på plats. Men man söker fortfarande efter fler, även hemma i Sverige.
Det som fångar mer intresse är SM i wrapping, The Battle, som utspelade sig i anslutning till deras monter.

– Det har varit en bra uppslutning i år, fler och fler börjar tycka det är intressant och mässdeltagarna känner äntligen att de vågar gå upp och testa, säger Patrik Martinsson, VD för svenska Hexis.

Vinnaren av SM i wrapping bjuder Hexis till finalen på Fespa i Hamburg och vinnaren där bjuds på allt till VM i Las Vegas, genom sponsringen.

– Det är ett fantastiskt roligt samarbete, säger Patrik.

Det var Mikael By från WrapZone AB som tog hem titeln Svensk Mästare i wrapping. Men tyvärr räckte det inte riktigt hela vägen till Hamburg. Istället var det Simon Manley Jokunsen, från danska Folie Fashion, som vann med minsta möjliga marginal i den stora finalen. Men en andra plats i nordiska mästerskapet är inte dåligt det heller.

Patrik Martinsson

17 medlemmar i hela landet
4Sign är den frivilliga fackkedjan i skylt- och profilbranschen som har 17 medlemmar i hela landet. Hela kedjan omsätter 220-230 miljoner kronor och tillsammans står man enade. Under mässans tre dagar har deras fokus legat på att visa upp sig och självklart leta nya, tänkbara medlemmar.

– Vi har sett ett antal som vi kan tänka oss att bjuda in, berättar Jonas Albinsson, kedjeledare på 4Sign.

Visionen för 2020 är att man ska vara ett trettiotal medlemmar med bra geografisk spridning i landet, för att inte behöva konkurrera med varandra.
När det delmålet är avklarat går satsningen på att etablera sig i Finland och Norge … till en början.

Kommande norrlandstuné
ACG Fyrtal har många bollar i luften och jag vet inte om det blir tjatigt, men även Rolf Valkiainen, säljare och delägare, känner att mässan är åt det mer positiva hållet.

– Det har varit svettiga dagar och otroligt fin respons på lasermaskinerna, berättar Valkiainen.
– Vår nya UV-printer från Compress, som hade Sverigepremiär, har gjort stor succé.

Digitaliseringen märks av hos många och på ACG Fyrtal har man satsat på en ny webb-to-print-lösning, för att fortsätta framåt. Ett kommande bra år representeras av de tre nyanställningarna företaget gjorde i höstas.

Christoffer Ekengren, som är säljansvarig för CPM 100 och 200 term-transfer med tillbehör, har gjort ett enastående arbete som överträffat förväntningarna med råge sedan starten i höstas.
Jesper Devrér klev in som säljansvarig för materialen till lasermaskinerna och programvaran dSign, som först och främst används tillsammans med lasermaskiner och ger kunderna och maskinägarna en solid webbutik. Jesper gjorde en otrolig insats på mässan där gensvaret för dSign var fenomenalt.
Sist men inte minst har Johan Rönn, som arbetar med service, support och sälj för UV-maskinerna från Compress, gjort stor succé hos besökarna att det trillade in inte mindre än 6 försäljningar under mässan och veckan efter.

De tre bolagen Fyrtal, Nyström och Accent, alla inom ACG-gruppen, planerar en stor norrlandstuné. Besök kommer göras i Borlänge, Östersund, Sundsvall, Umeå och Luleå, där man ber Kirunaborna att komma ner till Luleå.

Överlappande samarbeten blir vanligare och tillsammans med Kinna Automation byggs automationslösningar till kunder.

Igenkända ansikten
Markus Rydberg och Magnus Haugerud, som båda tidigare var på RollsRoller, ställde ut med sitt nya konsultföretag AddExport. Med sig i montern stod representanter från Obelisk för Sverigepremiären av Obelisk Turbo Foam Plotter, den kompletta 3D-skäraren för att skapa profilbokstäver och figurer i material som frigolit och XPS.
AddExport är det nya, spännande företaget som har ensam försäljningsrätt på Obelisk.

– Med Obelisk Turbo kan alla enkelt tillverka prisvärda profilbokstäver. Maskinen tar otroligt liten plats och passar hos alla skyltföretag och monterbyggare, säger Markus Rydberg, VD på AddExport.

Markus Rydberg (2:ra från V) och Magnus Haugerud tillsammans med två representanter från Obelisk

Digital Academy
För första gången tog Visutech med Digital Academy till mässan, med spännande föreläsningar som anordnades varje dag. Där hjälpte man både kunder och partners med kunskap och erfarenhet om digitaltryck, som tar en allt större del av marknaden då intresset ständigt växer.
Digital Academy har anordnats av Visutech sedan 2011 och hålls ungefär en gång i månaden, antingen i deras lokaler utanför Göteborg eller som en turné runt om i Norden.
På mässan fanns visade dem även upp många roliga maskiner. De hade en HP Indigo digitaltryckpress, som är en av de mest avancerade för både kommersiell och industriell produktion, en HP Latex 1 500, som är en perfekt skrivare för superbreda utskrifter och en MassiVit 1 800 3D-skrivare, med den egenutvecklade GDP-teknologin, som kan vara startskottet för en bred användning av 3D-skrivare världen över.

GDP står för Gel Dispensing Printing och fungerar som så att maskinen sprutar en gel-stråle som sedan fort som attan härdas av en UV-lampa.

För att sammanfatta alltihop kommer vi tillbaka till rubriken; stämningen är god.