SBPR kikar in i framtiden del 5

Publicerad
2017-04-07
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Produktmedia

Profilproduktmedias plats i det digitala medielandskapet.
Ett samarbete har inletts mellan SBPR och RMI Berghs Reklamskola. Det tog fart efter några samtal om vart branschen står i reklammedia-världen. Anders J Larsson blev tilldelad uppdraget att ta reda på detta, vilket han gjort.

Efter intervjuer med några ledande personer i byråvärlden, kom han fram till att produktmediabranschen har framtiden framför sig och kom med flertalet förslag.
Sammanfattningsvis är alla intervjuade personer positiva till profilproduktmedia och anser att den har en plats i dagens mediemix. Även om många av de tillfrågade inte har använt mediet den senaste tiden, har de bra erfarenheter.
De flesta anser att mediet oförtjänt hamnat utanför de dominerande reklammedierna eller tyvärr helt enkelt glömts bort i den dramatiska omställning, mediebranschen genomgår.
Intresset finns, men branschen för profilproduktmedia måste synas mer och ta mer plats. Utmaningen för branschen ligger i att förstå det nya medielandskapet och ta fram kreativa idéer kring hur mediet kan samverka eller komplettera andra medier.
SPBR kommer fortsätta studera hur digital marknadsföring förändrar våra köpbeteenden. Digital marknadsföring ersätter inte den traditionella printannonsering, TV, bio eller utomhusreklam som omger oss dagligen. Men den ställer nya krav på oss.

Det finns med andra ord en positiv grundinställning, men man vill gärna se exempel på kreativa lösningar för att bättre förstå var profilproduktmedia befinner sig idag.

Kjell Harbom
VD SBPR