ProJob bara växer

Publicerad
2017-03-02
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Det finns en historia om ProJob och det handlar om den unga emigranten Johan Andersson, som flyttade till Minnesota, för att börja som snickarlärling och som flera decennier senare kom tillbaka till Sverige med sin hustru Saga och en egen utvecklad kollektion arbetskläder; ProJob.

Denna Johan Andersson är dock inte släkt med ProJobs nuvarande VD Patrik Andersson, som vi hittade i receptionen på Wijks konferensanläggning på Lidingö, där New Wave Profile hade sin kick-off i mitten av januari.

– Vår affärsidé är, att genom återförsäljare, tillhandahålla funktionella och ergonomiskt riktiga arbetskläder och tillbehör av högsta kvalitet, säger Patrik Andersson och citerar företagets affärsidé.
– Genom god design, funktionella lösningar och att vi alltid sätter användaren i centrum, vill vi skapa den bästa totallösningen för både användaren och dennes arbetsgivare.

Fjolåret började med ett tapp på ca 20% i omsättning, vilket man under hösten tog igen med besked och noterade en ökning på dryga 40%. Totalt sett omsätter man via återförsäljarnäten i 20-talet länder ca 175 miljoner kronor varav ca 66,5 miljoner kronor i Sverige.

– Vi har nu senast lanserat ProJob och våra kollektioner i Kanada och står snart inför en USA-lansering, vilket ska bli oerhört spännande, berättar Patrik Andersson.

Patrik Andersson ProJob bara växer
Patrik Andersson på Skogshem & Wijk