Fortsätt uppfinna nya lösningar

Publicerad
2017-03-13
Skribent
Redaktionen

Något som alltid kännetecknat skyltmakare, är förmågan att tänka nytt och uppfinna små smarta lösningar som göra arbetet bättre och lättare. Där har tryckerierna mycket att lära sig, medan skyltmakarna kan lära sig massor om arbetsflöden och planering från tryckerierna.

Under 1990-talet hände något mycket märkligt i den grafiska branschen. Samtidigt som efterfrågan på trycksaker ökade, så förändrades trycket från en färg till fyrfärg. Efterfrågan på prepress och tryck ökade alltså enormt. Det räckte ofta att beställa en tryckpress, så var den snabbt fylld av kunder som ringde in och ville beställa.

2000 och 2001 var de absoluta toppåren i branschen. Sedan började digital kommunikation ta över. Trots tillväxt i den svenska ekonomin, så har grafiska branschen backat.
Samtidigt finns det grafiska företag, som tjänar bra med pengar. Vad är det de gör som är annorlunda? Det finns en gemensam nämnare, som gäller samtliga av de lönsammaste företagen. Det är att de nischat sig. De har utvecklat ett eget patent; specialiserat sig inom ett område i marknaden eller skapat ett unikt koncept för marknadsföring. Och nästan alla har också gått in i skyltbranschen.

Medan många grafiska företag bara erbjuder det som kan göras i leverantörens standardmaskin, så har andra skapat unika produkter som de sedan använder sina standardmaskiner för att tillverka delar av. Det kan handla om att vara totalleverantör av trycksaker till hotell och restauranger, om att producera flaggor eller att jobba ihop med arkitekter kring inredning.

När vi i februari hade Sign&Print Scandinavia, så hoppas jag att du hittade nya uppslag. När du såg en ny och spännande maskin, så kanske du funderade ut hur du skulle kunna skapa något alldeles unikt.
Så har många verkstadsföretag gjort i hundratals år. De har givit Sverige en världsledande plats på kartan. Inget annat land i världen har så många internationella företag som vi.

Låt vår bransch slå följe. Inspireras av exempelvis Big Image, Elanders, Parajett och Marvaco. De har visat att de kan skapa internationella företag inom sign och print.

Lycka till med att hitta dina nischer och patent. Nästa chans blir den 8-12 maj, när Fespas stora europeiska mässa ligger i Hamburg. Från södra Sverige kan man köra fram och tillbaka över dagen. Men ta gärna en övernattning. Hamburg är kul. Fespa är kul – och tillsammans är det oslagbart.

Peter Ollén

Peter Ollén

Publisher, AGI