Fortfarande stor, men mer kompakt

Publicerad
2017-03-15
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Den 18 januari slog Formex upp portarna på Stockholmsmässan i Älvsjö för 57:e året i rad. Mässan är ett måste för den som vill hålla sig ajour i branschen och bjuder på alla typer av nyheter inom form och design. Utan tvekan största mötesplatsen för att träffa både nya och gamla kunder.

Med runt 23 000 besökare och över 800 utställare varje år stoltserar Formex med att vara Nordens i särklass största mässa inom området. A-, B- och C-hallarna var fullsmockade med montrar i alla storlekar och besökarna kommer tillbaka år efter år.

– Jag har varit här säkert en miljon gånger, säger Annika Wijkström och skrattar.
– Vill man hålla sig ajour med vad som händer i branschen är det oslagbart. Tyvärr krockar Formex med mässan i Paris.

– Jag har nog ställt ut här någonstans mellan 60 och 80 gånger. Det här är vår mötesplats. Här träffar vi nya och gamla kunder, säger Dick Lundgren, Formexveteranen med mässans tätaste skägg.

Invigningen vid Formex pressfrukost genomsyrades av två ord; Hållbarhet och Tradition.

– Den som inte har ett hållbarhetstänk idag, kan lika gärna underteckna sin konkursansökan, säger Pontus Silfverstolpe.

Pontus, kanske mest känd som medgrundare till söksajten Barnebys, är en äkta antikvitetsexpert, som visat sin expertis för landet bl a som programledare för Antikdeckarna. Silfverstolpe är även en aktiv talare, skribent och bloggare.

Strax efter berättar han att Formex är platsen, där framtidens antikviteter föds. Kanske har han rätt i det han säger, för här träffas norra Europas mest kreativa människor och utbyter inspiration med varandra.
IMG_2711
Italien och Sverige på delad första plats
Med orden från invigningen för årets mässa i åtanke kan man lätt förstå, varför italienska Something Design Studios vann årets Formex Formidable-pris. Duon består av Daniel Debiasi och Federico Sandri och de vann med sitt kaffeset Collar, som juryn tyckte var absolut vassast bland de 12 kandidaterna.

– Att vinna priset ger en väldigt positiv effekt när man går in i mässan. Man kan inte få en bättre start än så här.
– Vi kommer dels få en väldigt fin tillströmning till vår monter, där vi kan visa upp kollektionen, dels kan vi använda det här hela året, säger Mattias Nieminen Cederberg från producenten Stelton.

Även fast Something är en relativt ny upptäckt, har italienarna visat att de passar in i Steltons vision; kaffekvarn, mjölkvärmare och sockerskål.

– Kaffe, te och vatten är väldigt viktiga ingredienser för de produkter vi tar fram och Something är verkligen kaffekillar och de har haft fina idéer om vad de vill göra hos oss.
– Kollektionen Collar passade verkligen in perfekt in i vårt DNA, fortsätter Cederberg.

Spilkum vann folkets pris
När folket fick säga sitt så blev det Carina Seth Anderssons tvåpipiga skål Spilkum som vann folkets pris. Där omröstningen skedde på Formex hemsida. Skålen är framtagen i ett samarbete med Skruf.

– Det känns ju fantastiskt såklart. Väldigt hedersamt, säger Andersson.

Skruf Glasbruk, beläget utanför Emmaboda i Småland, formger och blåser handgjorda produkter i glas.

Carina trodde att skålens enkelhet möjligtvis skulle kunna tala emot en vinst, men är glad att så inte blev fallet.

– Min skål är ett ganska oansenligt föremål i sammanhanget. Just därför tycker jag det är fantastiskt kul, att den uppmärksammas av folket.
– För min skål är inte den grej här som skriker högst, den är väldigt lågmäld.

Carina ville att Spilkum skulle kännas klassisk och robust.

– Jag arbetar ju ganska traditionsenligt med glas. Då ligger det nära till hands att skapa en skål och att göra den i ganska tjockt glas.
– Sedan lade jag till inte en, utan två pipar, som man också kan använda som handtag. För den är ganska tung.

I mässhallarna fanns förutom kockvärldens Zlatan, Edin Dzemat, även modegiganten Lars Wallin som just nu är aktuell med en utställning på Artipelag med två hundra klänningar.

Edin Dzemat är stjärnkocken, som var lagkapten för svenska kocklandslaget 2013-2015, där man rodde hem ett VM-silver 2014.
Med flera utmärkelser i bagaget, bl a Årets Werner 2013 och Årets Rising Star 2014, är han idag gastronomisk ledare på Kosta Boda Art Hotel med Brasserie by EDz och kommande storsatsningen dzeMAT, som väntas öppna under året.
IMG_6191
Världspremiär och hållbarhet
Det är glädjande att allt fler konsumenter efterfrågar alternativ till slit och släng. Det betyder med andra ord, att vi som människor får ett större och större hållbarhetstänk. Sveriges äldsta linneväveri presenterade en rad spännande nyheter, bl a Alfons Åbergs jubileumskollektion, nya färger i både Mumin- och Världens Barn-kollektionerna. Allt märkt med GOTS; miljömärkningen som tar ett socialt ansvar.

Företaget; Mod Stockholm är det nya varumärket som tillverkar klockor … av bambu. Långsiktighet och kvalitet är vad de står för och att det är ett hållbarhetstänk, som gäller även här, är det inga tvivel om.
Handgjorda, praktiska och snygga är tre ord som man lätt kan applicera på Mod Stockholms klockor av bambu.

Funiverse – Formex Trendrestaurang
Det var formgivarna Monika Holmqvist och Theresia Svanholm på Coco Form Studio, som fick uppdraget att gestalta Formex Trendrestaurang i årets Formex-tema; Nordic Space. Ledorden; Fritänkande, Rymd och Tillåtande var det de fick jobba efter.

– Man ska bli glad och få energi av miljön. Mycket av inspirationen kommer från nöjesfält världen över och från rymdestetiken, berättar Monika Holmqvist.
– Vi har jobbat mycket med material och mönster, som skimrar rengbågslikt, med rostfritt och perforeringar, säger Theresia Svanholm.

Det fanns inte en enda vit vägg, när formgivarna var klara. Det var olika färger på alla typer av ytor man kan tänka sig. Vem hade förväntat sig mustiga och starka färger?

Favorit i repris
Mellan ingångarna till B- och C-hallarna finns succén från tidigare år; Formex Pop Up.

– Vi är en affär, som vill erbjuda en extratjänst på mässan. Det här är ju enda platsen, där man faktiskt kan handla något direkt. Det här är andra året i rad och fjärde gången totalt, som vi är här, säger Karolin Wikström.
– Vi har en regel att bara sälja årets nyheter och vi gör ett urval från de produkter vi får in.