Efterfrågad nyhet från Sericomex

Publicerad
2017-03-20
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Print & mer

Under många år har Sericomex-kunderna frågat efter en generell prislista och produktkatalog. Svaret har hittills varit att man erbjuder ett anpassat prisavtal på de produkter som efterfrågas.
Visst har det har fungerat i många fall, kanske i de flesta. Samtidigt upplever företaget att kunderna missar alla andra materialprodukter och tillbehör, som finns i Sericomex-sortimentet.
En efterfrågad nyhet från Sericomex
Brett produktsortiment
Ett av skälen till att det tagit tid med en ny prislista är det etablerade affärssystem med inarbetade avtalsrabatter, som Sericomex har, inneburit att ett skifte blir väldigt resurskrävande. Nu kom man dock till en punkt, då man blev tvungna att bestämma sig: fortsätta med anpassade prisavtal eller utveckla något nytt?

Valet var enkelt; utveckling och framåt. Detta beslut togs innan sommaren. Därefter följde några ytterligare frågor såsom när och hur ska detta göras?

Spännande mix
När hänger ihop med Sericomex utveckling. De senaste åren har man haft en stadig, stabil och positiv utveckling. Dessutom är personalstyrkan är kompetent och engagerad.

– Vi har också en spännande mix av produkter från ledande tillverkare. Vi har en ledning, som är fokuserad och positiv och viktigast av allt, vi har en bred stabil kundgrupp som gjort att vi visar en uppåtgående försäljning.
– Kort sagt, tiden var mogen att sjösätta detta projekt internt med målet att vara klara i slutet av december 2016, förklarar Martin Möllborn på Sericomex.

Hur: genomför man detta projekt? I det här fallet innebar det en arbetsgrupp på fyra personer för att få ett helhetsgrepp. De började med att titta på marknaden och vad som är dagens marknadspris på respektive material? Därefter har de kontaktat samtliga leverantörer och förhandlat om inköpspriser och fraktvillkor. Ett arbete som naturligtvis sker löpande, men som blir extra aktuellt vid detta projekt.
Sedan var det dags att titta på alla befintliga pris- och rabattavtal och hur man skulle kunna få ihop ett system, som blir enkelt att använda för kund, men också internt.

Lösningen består i enkelheten; en rabattsats utifrån tre parametrar. Naturligtvis vill man premiera de kunder, som handlar merparten av sina behov hos företaget, oavsett om det handlar om en storförbrukare eller en ensamföretagare.

– Sedan tittar vi på de senaste årens inköp och även på kundens potential. Nu när arbetet är klart har vi ett system, som många gånger kommer att erbjuda lägre pris på många artiklar och det blir lättare för kunderna att kunna räkna fram just deras pris.
– Därmed kommer vi att fortsätta vara en kvalitetsmedveten, serviceminded och lyhörd helhetsleverantör till våra kunder. Vi kommer inte att prisdumpa, eftersom vi inte tror på den metodiken, utan istället se till att genom hög kvalitet och långa affärsrelationer öka antalet nöjda kunder.