Från påskägg till profil

Publicerad
2017-01-26
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Denna höst har New Wave Profile fått sju nya medlemmar. Det är Creative Reklam i Ludvika, Z-Profil i Umeå, Profilservice.se i Linköping, Vasaboden i Göteborg, DalSign i Mellerud och Bengtsfors, samt Profilteamet i Falkenberg.

Screen&Marknaden besökte Profilservice.se och träffade företagets unga grundare och VD; Adam Zollner.

 

På Gillbergagatan 40 i ett industriområde i de norra delarna av Linköping, bara ett stenkast från E4, hittar vi Profilservice i nya, fräscha och rymliga lokaler som de delar med det andra familjeföretaget; Nordic Souvenir. Man håller till på två plan; i det nedre har man tryckeri, förädling, packning och lager på ca 500 kvm och i det övre finns kontor- och konferensutrymme och en utställning eller showroom, som upptar ca 700 kvm.

 

Ung entreprenör

Adam Zollner visar sig vara en entusiastisk, energisk och engagerad ung man, hela 24 år ung och både grundare och VD för företaget Profilservice. Nu verkar det som om entreprenörskapet sitter lite i generna, eftersom pappa Peter Zollner är en känd och framgångsrik företagare och den tre år äldre brodern; Johan Zollner, numera är VD för Nordic Souvenir.

– Redan 2007 fanns tankarna på att starta något eget och grunden till Profilservice i form av en enskild firma skapades redan då, förklarar Adam Zollner.

– Redan under gymnasietiden ägnade jag mig åt att anordna försäljning av påskägg, som packades hemma och levererades sedan till kunderna.

 

Kanske är det en slump att Adam Zollner och hans företag nu är medlemmar i den promotionkedja som Torsten Jansson och hans New Wave startat. Även Torsten Jansson började som entreprenör hemma hos föräldrarna, men inte med påskägg utan med screentryck på T-shirts.

 

Började knacka dörr

Under gymnasiet funderade Adam Zollner på att fortsätta att studera juridik efter studentexamen, men det blev inte så. Parallellt med studierna blev det istället en hel del besök på mässor som Formex, där siktet var inställt på att hitta något som passade den lilla företaget med fokus på sitt påskägg.

 

År 2010 bildades aktiebolaget Profilservice Nordic AB med säte i Linköping och året därpå; 2011, tog Adam Zollner studenten och samma höst började han på heltid arbeta med Profilservice med kontor och utgångspunkt från ett kontorshotell.

– Jag brann verkligen för att skapa något och att hjälpa företagen med deras profil och varumärke framstod som något utmanande och spännande, säger Adam Zollner.

– Jag sprang på utställningar som Promotionmässan på Elmia och plockade åt mig kataloger. Sedan var det bara att knacka dörr hos företag i Linköping.

 

– Jag var ung eller rättare sagt yngre och fylld av entusiasm, engagemang och vilda idéer, berättar Adam Zollner.

 

Under det året fick Adam Zollner bra snurr på verksamheten tillsammans med brodern Johan, som pluggade till civilekonom i Stockholm. Efter ett tag beslutade Johan att flytta hem till Linköping och också arbeta heltid med Profilservice.

Sagt och gjort; de bägge bröderna, flyttade 2012 in i lokaler på Vasavägen 26, i de mer centrala delarna av Linköping och började arbeta heltid bägge två. Nu kunde man också stoltsera med en utställning eller showroom och sortimentet utvecklades till fler profilprodukter, bl a kläder.

 

Nordens största

Idag är Adam Zollner VD för Profilservice och Johan Zollner är VD för Nordic Souvenir, som de äger till 60% och resterande 40% ägs av pappa Peter Zollner. Nordic Souvenir är nordens största företag inom just souvenirsektorn och säljer ett brett sortiment av souvenirer till allt från Pressbyrån och museer till turistbutiker på Västerlånggatan i Stockholm och olika flygplatser.

Företaget har närmare 20-talet medarbetare och omsätter inte långt ifrån 40 miljoner kronor. Fadern; Peter Zollner, som numera bor i Spanien och älskar att spela golf, sköter fortfarande en del av inköpen.

– Som det familjeföretag vi faktiskt är, så har vi snabba beslutsvägar och är mer eller mindre alla delaktiga i vad som sker i respektive företag, förklarar Adam Zollner.

– Profilservice är nu nio personer och har i år en uppskattad omsättning på ca 15 miljoner kronor.

 

Profilservice har en medarbetare på lagret och i printproduktionen, men trots att man lejer ut så mycket man kan, skulle det ändå behövas en förstärkning.

Orderteamet med innesäljare består av tre medarbetare och utesäljare är Adam Zollner och Jimmy Lindahl samt två nyanställda personer.

– Visionen för framtiden är att växa med hög lönsamhet och hög fart, säger Adam Zollner.

– För 2017 siktar vi på en ökning på närmare 40%. Det är djärva mål, men man kommer ingenstans om man inte ger järnet och vågar satsa.

 

Positiv till upphandlingar

Profilservice har tre ben att stå på. Dels är det den klassiska profilförsäljningen med utesälj och dörrknackning, sponsring och nätverkande; allt med sälj i fokus. Som nummer två kommer offentliga upphandlingar, som står för en väsentlig del av företagets omsättning.

– Upphandlingarna innebär mycket förarbete och det är inte alltid man klarar sig i konkurrensen och får tilldelning. Fast när man får det, har man också säkrat en betydande försäljning, menar Adam Zollner.

– Just upphandlingar passar oss ganska bra, för vi har ett egenutvecklat, bra affärssystem, som ger oss en effektiv organisation, en säker orderhantering och kort processtider. Annars är upphandling av profilprodukter ingen lätt match.

 

– Det är bra med upphandlingar och de måste finnas, menar Adam Zollner.

– Man måste hela tiden lära sig hur man ska skriva anbuden på bästa sättet, för att få tilldelning; sedan får man räkna med att säkert 60% av upphandlingar blir föremål för överprövning.

 

Något som Adam Zollner återkommer till ofta är just begreppet kvalitetssäkring i dess bredaste bemärkelse; från ordermottagning och orderbekräftelse till utleverans och uppföljning.

 

Slutligen är det tredje benet webbshopen; profilservice.se och här är man bara i början på en spännande utveckling. Det har kostat en hel del i uppbyggnadsskedet och man har satsat seriöst på att göra sin hemläxa; bl a har man på ett tidigt skede prioriterat sökordsoptimering och arbetet på att få optimal trafik till hemsidan.

– Vi är inte så stora på webben än, men det är ett måste; det finns inget alternativ. Vi bara måste vara där och satsa helhjärtat; det är framtiden, säger Adam Zollner.

 

NWP sedan augusti

Julklappar, gåvor och arbetskläder kommer inte högst upp på agendan för Profilservice och erkänner man att man kan bli betydligt bättre, men också att det finns många skickliga och framgångsrika kollegor och konkurrenter på just de här marknaderna och man ska välja sina marknadskrig. Exempelvis arbetskläder kräver stora, kapitalkrävande lager, så det är viktigt att ha en strategi för sin produktportfölj.

– Vi satsar hårt på profilkläder, profilprodukter och giveaways, säger Adam Zollner.

– Det har uppenbart varit ett rätt koncept för oss, eftersom vi får allt fler kunder och omsättningen ökar hela tiden.

– Vi har även i många fall lyckats slopa ett grossistled, vilket möjliggör bättre priser till våra kunder, vilket gjort att vi kunnat ta större konton.

 

Profilservice har förädling i form av transfertryck och plotter i huset, men screen, brodyr och annan produktion lägger man ut; både på lokala aktörer och i samband med inköp i exempelvis Kina eller Polen.

– Det blir många utlandsresor och många leverantörsbesök på plats, men det är viktigt för att vi måste säkerställa hur produktionen ser ut på plats, berättar Adam Zollner.

– Inte minst i samband med upphandlingar är kraven på CSR och Fair Trade ofta höga och det gäller själva kontrollera att vi uppfyller kraven och förväntningarna; det handlar ytterst om kvalitetssäkring.

 

Så sent som i augusti 2016, bara någon månad före den här intervjun, gick Profilservice med i New Wave Profile.

– Hela det konceptet passar oss som hand i handske, menar Adam Zollner.

– Det handlar inte om att byta logga, utan det är hela NWPs värdegrund som är som gjort för oss; trygghet, kvalitet och service.

 

Profilservice har sin huvudsakliga marknad lokalt i Linköping, men vissa kunder har också verksamheter långt utanför Linköping; från Kiruna till Ystad, men även utomlands. Så blir det ibland i samband med upphandlingar och när man får större kunder, som finns över hela landet.

 

 

Be Your Brand

Det finns inget annat New Wave Profile-företag i Linköping. Däremot har man tre NWP-kollegor i Norrköping, som ligger ca 5 mil norrut.

 

Det finns heller inte något annat stort profilföretag i Linköping. En konkurrent och kollega är Marknadsbyrån på Industrigatan 5 inne i Linköping, som startades av dess VD Johan Aronsson; en vän till Adam Zollner.

När Screen-Marknaden för flera år sedan träffade Johan Aronsson för en intervju, så höll han hus i samma lokaler som företaget Skyltidé, där Alex Törnqvist arbetade; idag jobbar Alex som innesäljare på Profilservice. Världen är liten, även i Linköping.

– Precis som New Wave Profile, säger vi, att vi inte säljer produkter. Vi säljer effekten som produkterna ger, förklarar Adam Zollner.

– Det handlar om att skapa förutsättningar för att man ska förstå värdet av gåvan; få en reell kundinteraktion i samband med möten av vilket slag det än är. Be Your Brand – personifiera ditt varumärke både Före, Under och Efter ett möte.

– Det är skönt att ha New Wave Profile i ryggen och det gemensamma varumärkesbyggandet ger positiva synergieffekter, menar Adam Zollner.

 

Det perfekta affärssystemet

Kontorslokalerna och utställningen på Gillbergagatan är mycket ljusa, fräscha och ändamålsenliga. Utställningen, där leverantörerna får hyra in sig; bara det ett litet udda koncept, är tilltalande och ger en fantastisk exponering av möjligheterna med rätta profilprodukter. På gång är också en kundmötesplats; helt profilerad efter NWP-konceptet.

 

I Adam Zollners hörnrum lägger man direkt märke till hans skrivborde med fyra imponerande bildskärmar, vilket möjliggör för honom att ha kolla på det mesta och lite till.

– Nordic Souvenir har ett perfekt affärssystem för sin verksamhet, men så inbegriper det inte tryck och annan vidareförädling, förklarar Adam Zollner.

– Ingen i profilbranschen har ensam kapital nog, för att kunna investera i det perfekta affärssystemet. Det måste vara skalbart, för att bli supereffektivt, men det skulle samtidigt underlätta något alldeles kollosalt.

– Inte ens inom New Wave-sfären hittar vi ett sådant system och det kan säkert bero på att vi är så många individuella företag att det blir mer eller mindre omöjligt att klarar det.

 

Respekterad och professionell

Att starta eget företag och att bli framgångsrik med det, innebär inte bara en dans på rosor. Som mycket yngre än de flesta i branschen har Adam Zollner alltid haft ögonen på sig och varit tvungen att visa vad han går för och duger till.

– Många har nog sett på mig med lite misstroende, men det är samtidigt många, inte minst flera leverantörer, som ska ha en eloge, för att de tagit mig på allvar och vågat satsa på mig, trots att jag var ung och ny i gamet, påpekar Adam Zollner.

– Det har varit en spännande resa och idag känner jag mig respekterad som en professionell branschman. Att vara ung har jag aldrig upplevt som någon nackdel.

 

Trots att det blir sena kvällar, många gånger till strax före midnatt, och många helger på kontoret, så hinner Adam Zollner ändå med att spela golf; något som han i likhet med övriga familjemedlemmar tycker mycket om.

– Jag är född och uppväxt i Linköping; jag fullständigt älskar den här staden och det finns inte på min karta att flytta härifrån, säger en entusiastisk Adam Zollner.

– Dessutom har vi ju, i våra ögon, världens bästa hockeylag; LHC, så det blir nog ingen flytt härifrån.

 

Linköpings Hockey Club eller LHC spelar i Svenska hockeyligan (SHL, tidigare Elitserien). Laget har tagit sig till SM-final vid två tillfällen; säsongen 2006/2007 och säsongen 2007/08, båda finalerna har slutat med förlust. Fast det hindrar inte att laget har en stark och aktiv supportskara.

Om de faktiska framgångarna skiljer LHC och Profilservice och Adam Zollner åt, så har de i alla fall gemensamt sin entusiasm, sin energi och sitt engagemang.

IMG_4961