NWG fördubblar sitt resultat

Publicerad
2016-10-27
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ekonomi

New Wave Group redovisar den högsta försäljningen någonsin under april–juni och fördubblade sitt resultat.

Koncernen med ett 30-tal varumärken inom profilkläder, sport och fritid, promotion och heminredning gör sitt bästa andra kvartal försäljningsmässigt någonsin, enligt bolagets kvartalsrapport.

Under andra kvartalet, april till juni, ökade omsättningen från fjolårets
1 191 miljoner kronor till 1 257 miljoner; en tillväxt på 6%. Rörelseresultatet förstärktes till 100,2 miljoner kronor (48,7) och är det bästa sedan 2008. Ökningen beror främst på den högre omsättningen, förbättrad bruttovinstmarginal och lägre externa kostnader, enligt kvartalsrapporten.

Trots styrkebeskedet anser VD Torsten Jansson, att bolaget kan prestera bättre och skriver i en kommentar att det ska ske under kommande år.

Halvårsförsäljningen, januari till juni, uppgick till 2 388 miljoner kronor. Liksom under andra kvartalet mer än födubblades rörelseresultatet, som landade på 108,3 miljoner kronor jämfört med 50,5 miljoner kronor under motsvarande halvår i fjol.

Torsten Jansson konstaterar i rapporten, att de kommande åren ser bra ut. Han lyfter framför allt fram bättre service, sortiment, stärkta varumärken och en satsning på CSR som några av de viktigaste beståndsdelarna i bolagets framgångsrecept.