Byter ut reklam mot konst

Publicerad
2016-01-11
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Övrigt

Under flera år har Jernhusen arbetat aktivt med kommunikation på tillfälliga byggplank för att skapa positiva upplevelser i en stökig byggmiljö. Ett exempel är vid den stora ombyggnaden av Stockholms Centralstation. Nu tar företaget nästa steg och låter planken utgöra en komplett konstutställning med reproduktioner av verk ur Nationalmuseums samlingar.

– Vi vet från undersökningar att resenärer och andra stationsbesökare gärna tittar på konst, medan de väntar, berättar Eva Eliasson på Jernhusen.

Temat är Det offentliga rummet och reproduktionerna går att se på plank och byggnader runt den blivande pendeltågsstationen och hotell Continental i Stockholm. Det är ett samarbete mellan Jernhusen och Nationalmuseum och motiven är inordnade under fyra olika teman, som alla berör det faktum att utställningen äger rum i själva stadsmiljön.

Det statliga företaget Jernhusen äger, utvecklar och förvaltar ett fastighetsbestånd av stationer, stationsområden, underhållsdepåer och godsterminaler längs den svenska järnvägen.

Byter ut reklam mot konst (2)