Vill du vara poppis på jobbet

Publicerad
2015-09-29
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ledare

Nu när semestrarna är över och vardagen börjar igen, så vill väl de flesta vinna sina kollegors kärlek och respekt. Martin Ogemar är rekryteringskonsult på Proffice i Falun och han vet vad som efterfrågas och går hem.

– Ett trevligt bemötande och ett ärligt leende är något som alla uppskattar, oavsett bransch. Det är så otroligt lätt att man kommer och suckar på måndagsmorgonen, men det få tänker på är att det smittar av sig och kan dra ner hela arbetsgruppen. Och tvärtom med ett leende …

Och vem håller inte med om det? Vi människor är väldigt känsliga för när något känns oäkta eller påklistrat. Så inga fejkade flin med andra ord.

Vad stör vi oss mer på? Inkompetens är ett väldigt vanligt irritationsmoment. När någon inte kan göra sitt jobb, skapar det ju merarbete för alla andra och det är så klart inte uppskattat. Detsamma gäller när folk överlag inte tar ansvar; att man kommer sent och går tidigt eller inte plockar undan disk efter sig, att man helt enkelt inte drar sitt strå till stacken.

Eller folk utan fingertoppskänsla, som inte fattar att de stör, när de sätter sig med kaffe, när kollegan sitter och jobbar mot en tight deadline. Ofta är det inte bara
en enskild egenskap vi stör oss på, men; många bäckar små, som man säger.

Så vill du bli poppis på jobbet; Gör precis tvärtom och se till att bli duktig på ditt jobb och ansträng dig, för att vara lyhörd och se upp med att skrävla om din egen förträfflighet. Bli den där personen som gör det lilla extra; agera positivt och proaktivt.
De bästa kollegorna är de, som vi känner förtroende för och som är öppna och ärliga. Vi gillar personer som är genuint trevliga, men vågar bita ifrån när situationen verkligen kräver det.

Så efter den här kompakta charmkursen får vi kanske bjuda på lite annat allvar. Det handlar om etik och moral, om social rättvisa och hållbarhet, om miljön och framtiden. CSR-frågorna (Corporate Social Responsibility) har under senare tid kommit i fokus i de mest skilda sammanhang och det gäller självklart även Print, Profil och Promotion. Det är globala frågor som är gräns- och branschöverskridande; frågor som vi kommer att belysa än mer i fortsättningen.

På printsidan har det länge handlat om bl a minskad användning av lösningsmedelsbaserade färger, men hållbarhetsperspektivet vidgar sig allt mer och det är bra. På promotionsidan uppmärksammar vi den här gången Sandryds och New Wave Group, som med rätta kan sägas varit lite av pionjärer på CSR. Ett agerande som med all säkerhet kommer att få en hel bransch att följa efter.

Här handlar det inte om charmkurser och att bli poppis; här handlar det om vår framtida överlevnad som människa, företag och jordklot. Fast även i de här sammanhangen skadar det inte med ett trevligt bemötande och ett ärligt leende.

SM ledare

Lars Knapasjö
chefred/ansvarig utgivare