Utmanar hela branschen

Publicerad
2015-08-04
Skribent
Redaktionen

New Wave Group vill vara branschledande inom CSR och lanserar nu Cottover; en kollektion profilkläder i ekologisk- och Fair Trade-certifierad bomull. Hela kollektionen, med tio modeller, är också både Svanenmärkt och GOTS-certifierad, Global Organic Textile Standard och följer därmed deras krav för miljö och sociala villkor i produktionen.

För ett företag med ambitioner, att inte bara vara branschledande inom CSR (Corporate Social Responsibility) utan även, att påverka en hel textilbransch i mer hållbar riktning, räcker det inte att lansera någon enstaka ekologisk och miljömärkt produkt. Därför lanserar nu New Wave, via dotterbolaget Hefa, hela tio modeller av sin nya Cottover-kollektion. Majoriteten av plaggen finns i både dam-, herr- och barn-storlekar och i upp till 12 färger.

– Vi ville ta fram en bred kollektion, som riktar sig till alla, som är på jakt efter riktigt bra profilkläder, från små företag till stora kommuner, säger Rebecka Svensson, hållbarhetsansvarig på New Wave Group och fortsätter;
– Vår ambition är att påverka branschen, att arbeta mer hållbart och vi vill gå i bräschen för den utvecklingen. För att det ska lyckas och för att satsningen ska vara trovärdig, måste kollektionen vara ett attraktivt alternativ för kunden. Det är först när kunden väljer den miljömärkta produkten, som vi gör skillnad.

Cottover-kollektionen är tillverkad i ekologisk och Fair Trade-certifierad bomull och all polyester är tillverkad av återvunnet material. Samtliga plagg; byxorna, T-tröjorna, piké- och luvtröjorna, har också klarat Svanens högt ställda miljö- och kvalitetskrav, vilket bl a innebär, att många vanliga miljö- och hälsofarliga kemikalier har valts bort vid tillverkningen och att färger och kemikalier, som kan ge upphov till allergier, inte är tillåtna. Dessutom är utsläpp av syreförbrukande ämnen från tillverkningen är begränsat.

Svanen ställer också krav på att klädernas färg och form ska hålla god kvalitet och att det finns bra rutiner, för att kraven upprätthålls med full spårbarhet från fiber till plagg.

– Jag är imponerad av New Wave Groups initiativ och det har varit väldigt givande att följa arbetet med den här kollektionen. Utbudet av miljömärkta profilkläder har hittills varit väldigt litet, men nu är det äntligen lätt för företag, som vill profilera sitt hållbarhetsarbete, att välja rätt, säger Ulf Eriksson, ansvarig för Svanenmärkning av textilier.