Cottover i centrum i Almedalen

Publicerad
2015-08-26
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

För första gången var New Wave på plats i Almedalen. Platsen, som är mest känt för politiska utspel och partiledarnas tal. Allt som en följden av den tradition som Olof Palme en gång startade på ett lastbilsflak i början av 70-talet. Idag är Almedalen så mycket mera än politik, även om de politiska partierna fortsatt står i centrum. Det har också blivit en mötesplats för alla som vill påverka inom olika områden, inte minst
miljö, hållbarhet, rättvisa och man möter opinionsbildare, kändisar, börs-VD:ar och politiker i varje hörn i hela Visby.

För första gången, vad vi vet, var en profilleverantör på plats i Almedalen och det var New Waves dotterbolag Hefa, som introducerade Cottover; ett nytt hållbart CSR-varumärke som består av både ekologisk bomull, återvunnen polyester och dessutom är Fairtrade-, Ökotex-, Svanen- och GOTS-certifierad.

Vi passade på att intervjua Rebecka Svensson, CSR-ansvarig i New Wave Group med dotterbolag:

Hur har mottagandet av Cottover varit?

– Det är lätt att ta till överord, men jag måste nog ändå använda ordet; fantastiskt. Intresset har varit rekordstort både bland potentiella slutkunder som företag, organisationer och givetvis även från politiska partier och från olika politiker.

Vad hoppas ni uppnå med att vara på plats i Almedalen?

– Dels hoppas vi givetvis att det ska generera försäljning för våra återförsäljare i framtiden, då många potentiella slutkunder visat så stort intresse och dels hoppas vi påverka politikerna, så att kraven på miljö och rättvisa verkligen tas på allvar och prioriteras framför pris.

Tror du att man kommer att driva igenom en förändring?

– Som det lät på de politiker, som vi både träffade i vår monter och som deltog på vårt seminarium, eller de som deltog i Expressens debatt med vår VD Torsten Jansson, så kommer det att bli skillnad redan under 2016.
– Då kommer man t ex att ändra kraven vid offentlig upphandling, så att det i reglerna för hur upphandlingen ska gå till, inte längre ska stå att man bör ta hänsyn till miljö och rättvisa, utan att det i framtiden står att man skall ta hänsyn.

– Det är en viktig ändring på flera sätt, inte minst för att kommuner, landsting och stat är stora upphandlare och de kan verkligen påverka utvecklingen, avslutar Rebecka Svensson.

Vi fick också en intervju med New Wave Groups VD, Torsten Jansson.

Hur är det att vara på plats i Almedalen?

– Fantastiskt härligt. Varmt, soligt, skönt, roligt och riktigt kul med alla debatter och seminarium. Jag stortrivs.

Men i första hand är du här för Cottovers lansering, hur går det?

– Bra. Jag har dels hunnit med att deltaga i Expressens debatt; Fokuserat: Hållbarhet, tillsammans med Åsa Westlund (S) och Helena Lindahl (C) om upphandlingar och där kommer direktiven med all säkerhet att ändras redan från 2016, dels har jag varit med på det seminarium, som vi var med och arrangerade.

– Jag har också haft en hel del enskilda möten med olika återförsäljare och personer och reaktionerna på Cottover är otroligt positiva från alla håll.
– Sedan har jag givetvis varit en del i vårt tält också.

Vad har reaktionerna på Cottover varit?

– Från politiskt håll otroligt positiva. I Cottover får vi ett bevis, för att det går att göra ändringar i lagen om offentliga upphandlingar och ställa hårdare krav på beställarna, eftersom det finns produkter att köpa.
– Från potentiella slutkunder, som stora företag, organisationer och fackliga företrädare, är det vanligaste ordet när de ser Cottover; Äntligen, och med det menar de, att det verkligen är efterlängtat.

Ni har ju gjort en enorm satsning här i Almedalen, få ni igen det ekonomiskt?

– På kort sikt; nej. På lång sikt; absolut, ja. Men med seminariet som vi gör, med en helsida om dagen i Expressens riksupplaga och ännu fler annonser i Expressen på plats i Almedalen, med utomhusreklam i Stockholm, Göteborg och Jönköping med JC Deaux samma vecka och sist men inte minst, att vi delat ut massor av T-shirtar och haft mycket personal på plats, så är kostnaderna höga.
– Men vi vill stödja återförsäljarna, som satsar på Cottover och långsiktigt tror jag absolut vi kommer att få igen det.

Varför jobbar ni så hårt med CSR? Är du nöjd med ert CSR Advisory Board?

– För att jag är övertygad om att det är framtiden och att våra återförsäljare och vi kan tjäna pengar på det. Samtidigt kan vi faktiskt bidraga till utvecklingen mot en bättre miljö och en rättvisare värld och det tycker jag är en fantastisk kombination.

– Vad gäller vårt CSR Advisory Board är jag otroligt glad åt det. Vi behöver den kompetens som de gemensamt besitter, för att kunna driva utvecklingen framåt och vara ledande på CSR.
– Jag är glad och stolt över att de är med och för att vi är ett av de första företagen som inrättat det.

Till sist, ni annonserar enormt. Jag har under ett helt år nu följt er annonsering i Aftonbladet med Harvest & Frost, Jobman, ProJob, Clique, Cotter & Buck m fl; är kampanjen över nu och varför har ni satsat så stort?

– Kampanjen har precis börjat. Under hösten ökar vi den kraftigt och kör Aftonbladet, deras bilagor, Expressen, GT och Kvällsposten och deras magasin och många andra magasin och tidningar.
– Totalt är det nästan 2 500 helsidesannonser och vi kör även utomhusreklam med JC Decaux och mycket annan marknadsföring.

– Vi gör det, för att vi vill backa upp våra återförsäljare, stärka våra varumärken och givetvis öka vår egen försäljning. Men jag tror branschen generellt också drar nytta av det, poängterar Torsten Jansson slutligen.

Fakta om Almedalsveckan:

3 400 evenemang genomfördes under veckan i år, vart femte seminarium innehöll ordet; hållbarhet, i sin rubrik. 25 000 deltagare plus åhörare och andra gäster var på plats.
Region Gotland är värd för veckan och huvudarrangörer är Riksdagens alla partier

Medlemmar i CSR Advisory Board;

• Elisabeth Dahlin Generalsekreterare Rädda barnen
• Anders Ferbe Ordförande IF Metall
• Mikael Karlsson fd ordf Naturskyddsföreningen i Sverige och nu ordförande i den Europeiska organisationen
• Ulrica Messing, ordförande i Advisory board, fd statsråd och nu företagare

https://www.folier.se/?utm_source=screenmarknaden&utm_medium=webannons&utm_campaign=allman

Torsten och Peter med Expressen maskot jpg