De senaste trenderna inom detaljhandeln

Publicerad
2015-07-27
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Övrigt

1. Konsumenterna vill röra sig fritt
Det innebär, att konsumenten har fri rörlighet mellan olika försäljningskanaler; offline och online smälter ihop.

2. Konsumenterna är otåliga och vill ha det bekvämt
Konsumenterna vill ha snabba leveranser. USA ökade andelen click & collectköp från 4% 2013 till 64% 2014. Ett click & collectköp är alltså, att kunden handlar online och själv hämtar varan på ett fysiskt uthämtningsställe.

3. Konsumenternas bästa vän är mobilen
Konsumenterna kollar mobilen ca 200 gånger om dagen; man kollar mail, sociala medier, erbjudanden, priser, fotar, kolla produkter och hämta information. I USA förväntar sig 69% av konsumenterna, att butikspersonal också är utrustade med mobila enheter, som används till att kolla upp lagersaldo och ta betalt.

4. Konsumenterna har makt
Konsumenter vill vara med och skapa produkter. Levis kan i dag sälja måttsydda 501:or. Personalisering innebär också, att butiken kan erbjuda varor som inte konkurrenten säljer.
5. Konsumenterna vill inte skippa butikerna
Butiken ska vara en spännande och trivsam mötesplats med bra service.

6. Den mobila Tekniken
Det är tekniken som bär möjligheten, bär innovationen. Det handlar om smarta betalningslösningar, mobilitet och nya sätt att möta kunden.


Man shopping

Man shopping