Skog går till textilier

Publicerad
2014-11-21
Skribent
Eric Windahl
Ämnen
Övrigt

Med ökande krav på miljövänligare textilier ökar många klädbolag användningen av viskos, lyocell och andra cellulosamaterial. Trenden har fått flera av de krisande skogsbolagen i Norden att se lite ljusare på framtiden.

– Produktion av bomull kräver mycket vatten och bekämpningsmedel. Andra förnybara material kan ersätta bomullen. Några av dem är rayon och viskos som produceras av träfiber och som modevärlden gillar allt mer, säger Lotta Ahlvar, VD Svenska Moderådet till DI.

Exempelvis använder H&M viskos i bl a tröjor och i fodret på kavajer. För Filippa K stod viskos för 10% av de totala fiberinköpen, vilket gör materialet till det tredje mest använda efter bomull (28%) och ull (16%).

– Vi jobbar sedan länge med dessa fibrer och arbetar konstant för att öka andelen. Vi använder både viskos och lyocell i våra kollektioner med fokus på lyocell då det är ett bättre alternativ rent miljömässigt, säger Elin Larsson, Corporate Responsibility Manager på Filippa K.

UngskogToppbild

Stor global tillväxt
Cellulosamaterialen tillverkas genom att man spinner tråd av dissolvingmassa, en sirapsliknande massa som uppstår efter att rivet trä har kokats. Den globala tillväxten bedöms till cirka 3% per år det kommande decenniet, något som kan jämföras med den globala tillväxten på pappersmassa på cirka 1,6%.

Skogsbolaget Södra började 2011 tillverka dissolvingmassa i Mörrum, där produktionsvolymen är cirka 130 000 ton per år. Södra anser sig ha en särskilt konkurrenskraftig produktion. Det kan behövas då den stora efterfrågan har fått skogsbruk världen över att ge sin in på marknaden.

Länder med snabbväxande träd är starka konkurrenter, produktionen kräver mycket ved. Den starka kronkursen ligger också svenska producenter i fatet.

– Om fem år tror jag att det här kommer att vara en stor produkt, för det är inte bara i kläder det kan användas. Även teknisk textil som odlingsväv, filter och heltäckningsmattor kan tillverkas från skog, säger Jan Lagerström, forskningsdirektör på Skogsindustrierna.

https://www.folier.se/?utm_source=screenmarknaden&utm_medium=webannons&utm_campaign=allman