Näthandeln ökade

Publicerad
2014-11-25
Skribent
Eric Windahl
Ämnen
Övrigt

Den svenska detaljhandeln förbereder sig inför en ny rekordjul på internet, och den gör det utifrån en mycket stark position.
Under tredje kvartalet ökade detaljhandelns försäljning över Internet med 17%. Med en stark julhandel på nätet uppskattas e-handeln med varor i Sverige i år omsätta 42,5 miljarder kronor. Det framgår av e-barometern för tredje kvartalet 2014, som idag presenteras av PostNord, Svensk Digital handel och HUI Research.

En allt större andel av svenskarnas julklappsinköp sker via nätet. Mer än 40% uppskattar att de kommer att e-handla julklappar för sammanlagt 4,3 miljarder kronor i år. Det motsvarar en tillväxt på 6% jämfört med förra året. Tre av tio konsumenter har ännu inte bestämt sig för hur de ska handla sina julklappar, vilket innebär att tillväxten för e-julhandeln kan bli ännu högre.

Den bransch som just nu växer klart starkast på nätet är leksaker/barnartiklar, vars omsättning ökade med hela 47% under tredje kvartalet jämfört med motsvarande kvartal 2013. Det är den högsta tillväxttakten under ett kvartal för en enskild bransch sedan 2011. Leksaker är också, efter böcker, den julklapp som flest uppskattar att de kommer att handla på internet i år.