Att utvecklas på bokmässa i London

Publicerad
2014-09-02
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Övrigt

På bokmässan London Book Fair 2014 visade Ricoh Europe hur förlag och tryckerier kan öka värdet på sitt tryckta material genom en rad tekniska innovationer. Ricoh visade också hur moderna trender har förändrat branschens syn på teknik och hur tekniken har gjort mer innehåll tillgängligt.

I sin monter på bokmässan i London den 8-10 april, visade experter på innovationer som kan hjälpa förlags- och bokbranschen med digitaliseringen. Exempelvis videoböcker som kombinerar video, bilder och annan media för en helt ny läsupplevelse på läsplattan eller skärmar med länkar, som bäddas in för att lägga till extramaterial.

Clickable Paper, som är en printlösning som förenar den digitala och analoga världen och ger läsaren omedelbar tillgång till upp till sex olika onlinekällor som video/multimedia, webbsidor, e-handelsportaler och/eller sociala nätverk. Tekniken kan användas på allt tryckt material som böcker, dagspress, tidningar, direktreklam, broschyrer och affischer. Tekniken gör pappersbaserad kommunikation interaktiv.

Ett annat exempel är öppna läromedelsportaler; en onlinetjänst som t ex universitet kan använda för att förse studenterna med litteratur i olika format som tryckt material, textdokument och e-böcker.

Anpassade läroböcker; digital produktion av skräddarsydda böcker med innehåll för speciella syften, som klassrumsmaterial eller läslistor som uppdateras ofta. Perfekt för lärare som hellre skapar eget kursmaterial än använder förtryckta läroböcker.

I Ricohs monter kunde besökare också lära sig mer och testa tekniken på en stor pekskärm; Electronic Learning Table, i Ricohs monter.

Ricoh arrangerade även ett uppskattat frukostmöte med paneldebatt under rubriken; Transforming Creative Business in a Digital Age – Exploring New Business Models.

– Förlagsbranschen pressas av flera marknadskrafter. Små upplagor och alternativ media är bara några, teknikdrivna störningar som skapar ytterligare utmaningar, säger Tommy Segelberg på Ricoh Sverige.
– Det finns många sätt att agera på framtida utmaningar och samtidigt skydda tryckeriernas kärnverksamhet, vilket är centralt för förlagsbranschen.

london bokmässa