Displaybranschen – en bransch i förändring

Publicerad
2014-04-22
Skribent
Eric Windahl

Med displayprodukter menar vi normalt en rollup med bildvåd eller gatupratare, flaggstångsflaggor, beachflags, reklamtält, uppblåsbara produkter, skyltramar, ljustavlor, montersystem samt vepor och banderoller.
Huvudsyftet med dessa produkter är att marknadsföra en tjänst, ett företag eller ett varumärke. Det till skillnad mot promotionprodukter, som oftast ges bort i syfte att etablera relationer och affärer med kunderna.

Efter drygt 30 år i branschen har jag blivit pensionär och kan se tillbaka på en bransch i stark förändring. Antalet reklamdistributörer har växt, kompetensen har ökat och många aktörer är mycket professionella och fungerar, när det gäller profilprodukter, som en reklambyrå, med både strategitänk och en klar linje i produktmixen.

Den stora förändringen är grossisternas roll. Tidigare har grossisterna endast sålt sina produkter via återförsäljare. Idag har fler och fler grossister börjat sälja direkt till slutkunder. Antingen direkt via egna företaget, men också via egna bolag med annat namn.

En bidragande orsak till detta är Internet. Här är det lätt att få nya leverantörskontakter, vilket gör att man kan köpa direkt från hela världen utan mellanhänder. Det påverkar ju grossisternas roll. Eftersom återförsäljarna inte heller är trogna, utan köper in direkt och spelar ut olika grossister mot varandra, så har grossistledet sett sig tvungna att bearbeta slutkundsledet direkt.

I exempelvis Tyskland har ofta de stora grossisterna en prislista till slutkunder, medan återförsäljarna har en rabatt på mellan 20-25% på den sk Industriprislistan. Där fungerar systemet väl, enligt flera samstämmiga uppgifter som jag fick vid besök på PSI-mässan i januari 2014.

När det gäller display- och exponeringsprodukter finns det ett 10-tal grossister på svenska marknaden. Några är renodlade grossister och säljer fortfarande via återförsäljare. De mest kända är Expolinc, Expand, Spennare och Sign Nordic.

De här företagen är alltså vad man egentligen kallar grossister. Man har ett stort eget lager av produkter, med omgående leveranstid. Vissa säljer endast hårdvaran, medan andra säljer både hårdvara samt erbjuder produktion av bilder.

Sedan har vi ett antal sk grossister, som både har vissa lagerprodukter och köper från grossister och säljer vidare. I vissa fall endast till återförsäljare, men de flesta bearbetar både ÅF och slutkunder.
Här finns bl a XPO-System, som ingår i MEC-gruppen och säljer idag endast via ÅF.
Plaintak har inget eget lager utan köper in produkter via grossister eller import. Här har man två bolag som säljer direkt till slutkunder; www.backhausen.se och www.flaggfabriken.se.

Unigraphic i Borås säljer till ÅF, men har viss försäljning till slutkunder, liksom
DisplayGrossisten/Eco Display, som säljer till ÅF, men har också ett bolag, www.stardisplay.se som bearbetar slutkundsmarknaden.
I Göteborg finns ett bolag som säljer till slutkunder, medans deras andra bolag i Halmstad; Papex, säljer till ÅF.

Den tredje typen av grossister säljer direkt till slutkunder och ger rabatt om ÅF vill köpa. De största på marknaden är idag: Växjöbaserade www.trycka.se med import från Polen. Sedan har vi www.easyonline.se, Stockholm med import främst från Kina.
www.storbildsfabriken.se, Linköping har import från bl a Kina och egen bildproduktion.

www.rollup-kungen.se köper av grossister och har egen bildproduktion liksom www.expofy.se, som också köper av grossister och har viss egen bildproduktion.

Dessutom har vi ett importsegment av utländska leverantörer från både Finland, Litauen, Polen och Tyskland samt Danmark, som idag bearbetar den svenska marknaden. Det är denna grupp som växer sig allt starkare, eftersom man skalat bort ÅF-ledet och därför kan pressa priserna och ändå tjäna mer än att arbeta som traditionell grossist med ett stort bundet kapital i eget lager.

Min framtidstes är att grossisterna går mot slutkunderna. Jag är övertygad om att grossisterna kommer att sluta endast vara grossister och endast sälja via återförsäljare. Den ökade konkurrensen kommer att tvinga de flesta grossisterna, frånsett kanske marknadsledarna, att gå in i konkurrensen med de aktörer som säljer direkt till slutkunderna.

Det betyder att vi radikalt rita om kartan, men vet vi vilka effekter det kommer att få?

SM314 Peter Engdahl Gästkrönikör IMG_0903
Peter Engdahl
Pensionerad
displaygrossist