Ska god personalvård beskattas?

Publicerad
2014-03-25
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ledare

Det är bra med lagar och förordningar, regler och riktlinjer, så att samhället inte går över styr. Fast om regleringsivrarna skapar ett samhälle, där allt som inte är förbjudet istället är tillåtet, då är vi riktigt illa ute. Sunt förnuft, engagemang, entusiasm och empati måste få prägla våra beslut både som individer och företag. Ta vi bort den möjligheten skapar vi ett cyniskt, känslokallt och fattigt samhälle.

Varför ska god personal- och kundvård beskattas. Jag kan redan höra hur ett antal onödiga handläggare på Skatteverket skriker; Mutor och Bestickningar. Hur de målar upp fabulösa bilder av ett korrupt samhälle … bara för att man visar att man uppskattar sin personal och är mån om sina kunder.

Mutor och Bestickning; visst det finns och kommer alltid att finnas rötägg, men det är inte utifrån dem vi ska sätta normerna; tvärtom. De företag, offentliga instanser och organisationer som vill visa sina kunder en normal hövlighet och som vill ge en uppmuntran och klapp på axeln till sin personal; de ska också få göra det, utan att hämmas av obegripliga beskattningsregler. God personalvård ska inte beskattas.

På sidan 21 hittar Du ett brev som ordföranden för SBPR och chefredaktörerna för PRomotion och Screen&Marknaden har författat. Det kommer att skickas till landets alla partiledare. Vi vill ha svar på konkreta frågor och det före valet. Hör gärna av Dig och tyck till – det är viktigt att branschen (i det här fallet promotion) syns och höras. Att dess roll och funktion accepteras och respekteras – mer om det på sidan 26; Ledordet är Produktmedia.

Annars kan vi bara konstatera, att allt fler börjar tro eller rent av kunna konstatera att det sakta, men säkert vänder när det gäller konjunkturvindarna. Efter år som sugit kraften ur många företag, känns det så skönt att det börjar lätta, börjar gå åt rätt håll. Läs om Henrik Ahlström på Brand New Båstad, som hittills bara arbetat under lågkonjunkturens mantel, men som är förhoppningsfull och tar sikte på en Europamarknad.

Eller New Wave Group som rustar för en expansion, Gosh som bara växer och Fronta om satsar vidare. Det känns som om det är vår i luften.

Apropå vår – är inte mars/april våra mest deprimerande månader; mellan vinter och vår. Och längtar vi inte alla efter sol och värme, tussilagon och svalor, den fräna jordlukten och ljuset. Scannar Du in QR-koden kan Du lyssna till ett fantastiskt musikstycke; Vivaldis de Fyra årstiderna.

Så misströsta inte … våren och sommaren är i antågande och det är bara några veckor till nästa nummer av Screen & Marknaden.


lars-knapasjö