Törs vi förutse framtiden, eller …

Publicerad
2013-12-10
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ledare

I tidningen Dagens Handel skrev Mats Wallin en krönika för ett tag sedan med rubriken; Vad ska handeln göra, när alla kunder blir 3D-fabrikörer?
Han pekade bl a på att enligt tidningen The Economist kommer 3D-skrivare att innebära en revolution lika stor som den industriella.

Jämför med vad Internet betyder idag med vilken roll den spelade när nätet introducerades för 20 år sedan. Hela vårt konsumtions- och livsmönster har eller håller på att förändras, utan att vi kan göra så mycket åt saken. Varje dag står vi inför nya funktioner som förr eller senare kommer att styra vår vardag. 3D-tekniken är inget undantag och kanske är det så att framtiden inte har några undantag; det går fort, det är oförutsägbart och det får en enorm genomslagskraft. Det är bara att parera; att ta emot och anpassa sig.

Globaliseringen är en följdverkan av den hejdlösa tekniska utvecklingen. Roller och funktioner följer inte invanda mönster. Enbart i Sverige räknar vi med att näthandeln totalt sett ökar med drygt 20% i år och närmare sig raskt 40-miljarderstrecket.

Helsingsborgs Dagblad stirrar tidningsdöden i ögonen och tar fighten. Istället för att bara ta till defensiva åtgärder med betalväggar av olika slag, så öppnar man en sajt för alla handlare i nordvästra Skåne; en sajt där de kan marknadsföra och sälja sina produkter. På de tre första månaderna tjänade man drygt en halv miljon kronor på den här handelsplatsen. Man siktar på att tjäna 6 miljoner kronor om året för något som bara kostar ca tre heltidstjänster att hantera; här kan vi prata om marginaler. Ändå är det förvånande att just tidningsvärlden är så handlingsförlamad och så reaktionär i sitt sätt att möta framtiden.

Vad är då det gemensamma för 3D, molnet, Internet, globaliseringen, näthandeln, miljöfrågorna, CSR och en allt mer exploderande informationsexponering? Svaret är att alla dessa faktorer ställer saker och ting på sin spets; förändrar vissa förutsättningar och skapar samtidigt nya möjligheter. Svaret är att det ställer krav på vårt sätt att tänka; krav på att vi ska kunna tänka i nya banor och över tidigare gränser. Att vi ska våga se möjligheter, istället för hinder.

Fast törs vi det? Törs vi förutse framtiden? Vågar vi skissa på scenarier som radikalt skiljer sig från vad vi är vana med?
Ja, vad har vi för val? Alternativet är att lägga sig ner och dö eller i alla fall bli rejält överkörd med vilken utgång det sedan kan få.

Företagsdoktor Ulf af Trolle myntade en gång tesen; Det är synd att Du har rätt och marknaden fel, när det faktiskt är marknaden som bestämmer …
Hur rätt hade han inte och hur rätt är inte det konstaterandet än idag. Och kommer att vara så även i morgon och i övermorgon.
lars-knapasjö
Lars Knapasjö