NWG visade vinst, men …

Publicerad
2013-12-27
Skribent
Eric Windahl
Ämnen
Ekonomi

New Wave Group vände till vinst under tredje kvartalet. Företagsgruppen redovisade en vinst på 79,7 miljoner kronor före skatt för tredje kvartalet 2013. Det kan jämföras med förlusten på 153,8 miljoner kronor motsvarande period 2012.
Omsättningen uppgick till 1 035 miljoner kronor, jämfört med 1 054 miljoner kronor ett år tidigare.

– I vår jakt på kassaflöde, soliditet, lageromsättningshastighet och att sänka vår nettoskuld, har vi glömt det viktigaste av allt, att leveranssäkerhet och service är den viktigaste parametern för våra profilkunder.
– Vi har helt enkelt inte varit tillräckligt bra på detta under de 3-4 senaste åren, konstaterar Torsten Jansson, VD och koncernchef.

Klarsynt självkritik
Det låga varulagret i kombination med försenade inleveranser under 2013 har lett till minskad försäljning och missnöjda kunder.

– Vi gör nu allt vad vi kan för att snabbast möjligt höja våra varulager så att vi kan ge en bättre leveranssäkerhet och service framåt.

Under rådande omständigheter är Torsten Jansson nöjd med resultatet. Samtidigt frustrerad då han vet att man kan prestera betydligt bättre. Att resultatet förbättrats i alla tre segmenten glädjande, men det hade varit än mer glädjande om det hade berott på ökade intäkter istället för besparingar, enligt Torsten Jansson.

I princip alla nyckeltal i balansräkningen ligger över, på och runt historiska toppnivåer, sedan företaget börsnoterades för 16 år sedan, och även jämfört med åren innan dess. Soliditeten är rekordhög, nettoskuldsättningsgraden rekordlåg och nettoskulden uppgår inte ens till varulagrets värde.

– Det är roligt att marknaden äntligen börjar förstå detta, men baksidan är att vi hade haft fler nöjda kunder och högre lönsamhet om vi hade haft ett högre varulager och god service, säger Torsten Jansson.

– Jag bedömer att de kommande fem kvartalen kan bli lite tuffa, dels för att vi inte ser någon förbättring i konjunkturen, men mest på grund av de åtgärder och investeringar vi nu gör för att få nöjda kunder och skapa tillväxt och ökad lönsamhet.

New Wave kommer därför att öka varulagret med minst 300 miljoner kronor, vilket kommer att öka skuldnivån och försämra nyckeltalen kortsiktigt. Utöver det kommer man att öka insatserna vad gäller försäljning och marknadsföring. Detta tillsammans kan givetvis tolkas negativt av aktiemarknaden men för de aktieägare som har ett perspektiv längre än 12 månader bör det vara glädjande nyheter.

– Jag är övertygad om att New Wave inom 12–18 månader kommer att leverera bättre resultat på nästan alla rader med dessa åtgärder och jag känner att våra olika varumärken hela tiden stärks, menar en segerviss Torsten Jansson.

Alpine