Pionjärer på miljökompensering

Publicerad
2013-11-08
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Miljö

Redan i våras skrev vi om Reklam Grossen i Umeå, som i år firar 20-årsjubileum. Det gör man bl a genom varje månad att lotta ut en litografi målad av schimpansen Santino. På detta sätt stöder man Sweden Chimpanzee Trust i deras arbete för att förhindra en utrotning av schimpanser.

Nu tar man ett steg till i hållbarhetens tecken. Inför jubileumsåret har man gjort en inventering av samtliga sina produkter, för att kartlägga deras miljöpåverkan och i sin jubileumskatalog; Givemore, har man för varje produkt angett hur mycket koldioxid (CO2) eller sk växthusgas som produkten totalt orsakar; från råvara till leveranstransport till kunden.

– Det här skapar en medvetenhet hos kunden om produkternas miljöpåverkan och en insikt om att vi som individer och företag har en stor utmaning framför oss, säger Robert Holmgren, VD för Reklam Grossen.
– Det vi har gjort är inte bara att inventera miljöeffekterna, utan den stora nyheten är att vi klimatkompenserar produkternas miljöpåverkan till 100% genom trädplanering som är certifierade genom Plan Vivo.

Samtidigt påpekar Reklam Grossen att en nollvision om produkternas miljöpåverkan är orealistisk. Däremot kan man genom att miljökompensera se till att verksamheten är klimatneutral.

Jag vill nog påstå att vi är lite av pionjärer när det gäller att miljökompensera för att våra produkter, menar Robert Holmgren

SM613 Pionjär på miljökompensering
Robert Holmgren