Fokusera på att skapa mervärden

Publicerad
2013-11-10
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ledare

I det här numret skriver vi om ett antal olika mässor; bl a Promotionmässan, Formex, NBR-mässan och Profil & Promotion by Formex. Mässor och utställningar har blivit en viktig marknadsföringskanal, men vilken roll kommer de att spela i framtiden. En trend på senare år är att antalet mässbesökare tycks minska så smått. Bara Formex tappade drygt 2 700 besökare jämfört med hösten 2012.

Att Print och Sign slår ihop sina påsar får väl också ses som ett sätt att möta en lite bistrare framtid.

 

När vi pratat med både utställare och besökare, så är åsikterna mycket delade. Många prisar mässornas värde som forum och arena för berörda branschers olika aktörer. Andra menar att företagen måste fundera över om de totala kostnaderna för ett mässdeltagande motiveras av det faktiska försäljningsutfallet.

En klok och engagerad utställare med 25-års Formex-erfarenhet, menar att inköparna successivt ändrat sitt beteende och i betydligt större utsträckning agerar på och genom Internet och konstigt vore det väl annars. Frågan blir då vad det är som gör mässorna unika och vad mässarrangörerna kan göra för att skapa flera och viktiga mervärden för både utställare och besökare.

 

I år är det 20 år sedan Internet blev publikt. Bara 20 år sedan; 1993 … det var året då Anne Wibble var finansminister, Bill Clinton blev president i USA, Banverket började borr en tunnel i Hallandsåsen och Brynäs IF vinner SM i ishockey.

Sedan dess har utvecklingen fullständigt rusat iväg och vi har förvånansvärt snabbt anpassat oss till alla dessa möjligheter med hemsidor, mail, Facbook och Twitter och nu allt mer molnbaserade tjänster och funktioner.

 

Självklart påverkar det här våra yrkesmässiga roller, positioner och relationer. Därför är det väl ganska givet att dagens inköpare utnyttjar utvecklingens nyheter för att få ökad lönsamhet i företaget.

Frågan är då vilken roll mässorna kommer att ha sett i ett längre perspektiv. Frågan är hur den fysiska arenan kan formas där människor kan mötas och kommunicera; hur den kommer att se ut och vad den kommer att innehålla. Kommer vi att virtuellt kunna besöka mässmontrarna på nätet och titta och testa utbudet innan vi åker till den fysiska mässan för ett definitivt beslut och avslut? Eller hur kommer mässorna att utvecklas? Ett råd till mässarrangörerna är att fokusera på att skapa mervärden.

 

Vikten av att ligga i den tekniska utvecklingens framkant gäller alla branscher och alla områden i samhället. Syns man inte, finns man inte.

Själv har vi valt att lägga energi på att genom QR-koder skapa mervärden till våra annonsörer och läsare. Vi vill vara den bästa och mest personliga branschtidningen inom Print, Profil och Promotion; så står det i vår affärsidé.

 

Det försöker vi vara genom spännande reportage och kittlande notiser, som också står för saklighet och fakta. Med QR-koderna vill vi komplettera det skrivna materialet med något som ger ett mervärde; ett större utbud av information och delaktighet. I Det här numret har vi inte mindre än 42 QR-koder, där man kan få uppleva allt från ingående produktdemonstrationer till fördjupad läsning kring ett specifikt ämne. Eller varför inte en modevisning, en trailer inför Vinter-OS i Sotji 2014, ett filmreportage från Ski Dubai eller en snutt genuin rysk TV-reklam.

 

Att fokusera på att skapa mervärden är också ett råd man som individ och människa borde ta till sig. I alla fall nu när SMHI gett oss ett unikt mervärde i form av en helt underbar sensommartid. Det hade vi inte vågat hoppas på.

 

 

Lars Knapasjö