Målet att vara den personliga leverantören

Publicerad
2013-10-22
Skribent
Eric Windahl

Efter ett antal år som säljare, bl a i den grafiska branschen, kände Jan Håkansson att han ville starta eget. Han ville driva ett företag efter sina egna teser och ambitionen var och är att bli kundens personliga leverantör.

År 2007 startade han, då 37 år gammal, en grossistverksamhet med grafiska material i lokaler hos en god vän på Hisingen. Företaget fick namnet Foliegruppen. Där höll man till i 3-4 år, innan det bar av till de nuvarande lokalerna på Britta Sahlgrensgata 5 i Västra Frölunda. Lokaler som redan börjar bli lite trångbodda.

En stark änka
Inte minst i Göteborgstrakten bär många gator kvinnonamn och det är alltid lika spännande att leta efter dess historia. Det här är historien om Britta Sahlgren;

Hon var gift med handels- och politieborgmästare Jacob Sahlgren, som tillsammans med brodern Niklas Sahlgren startade det Sahlgrenska sockerbruket år 1732. För ändamålet byggdes en mäktig stenbyggnad på åtta våningar varav tre vindsvåningar vid Säveåns södra strand i Gamlestaden i Göteborg. Huset kan fortfarande urskiljas bland alla nyare byggnader runtomkring.
Sockerbruket var en av Göteborgs första stora industrier och under en tid Europas största sockerbruk. Efter makens död 1736, fortsatte änkan Britta Sahlgren, född Ekmarck (1694-1771) driften av sockerbruket. År 1835 lades verksamheten ner.

Bra från start
Redan första året uppgick omsättningen för Foliegruppen till 1,5 miljoner kronor och så har det rullat på. År 2011/2012 hade Foliegruppen en omsättning på mellan 12-14 miljoner kronor.

– Samtidigt vill vi inte växa för fort, påpekar Jan Håkansson.
– Vi vill bygga långsiktigt tillsammans med de kunder som vi har nära relationer med. Målet är att verkligen bli kundernas personliga leverantör.

I sortimentet finns inga maskiner eller maskintillbehör, utan bara grafiskt material i form av ett brett sortiment som kan förväntas finnas hos en professionell leverantör. Här finns många välkända och välrenommerade varumärken som Orafol, 3M, Aurich, Emblem m fl.

– Just Aurich och Emblem är två kvalitetsvarumärken, som är mycket intressanta och som har ett imponerande utbud. Här har vi etablerat ett givande och framgångsrikt samarbete, som kan komma att utvecklas ännu mer.

– En kollega sa till mig; att den som har flest agenturer vinner, berättar Jan Håkansson med ett leende.
– Det kanske stämmer, men samtidigt är jag övertygad om att kvalitet och kompetens; en öppen personlig dialog, också är nyckeln till framgång och lönsamhet både för mig och för mina kunder.

Emblem är Foliegruppen ensamma att marknadsföra och har exklusivitet i Sverige. De har ett komplett sortiment av material till skyltindustrin vad gäller papper, tyger, folier, laminat och mycket annat. Företaget ligger i Tyskland och är mycket måna om sin kvalité.

Aurich är ett tillverkande textilföretag, som Foliegruppen besökte senast i slutet av våren. Det var mycket givande besök och man kunde konstatera, att det är en mycket nog och viktigt process att tillverka tyg och vikten av bra kvalité för framför allt Deysub.
Foliegruppen har valt att bara arbete med företag som tillverkar sina tyger; dvs stickar, väver och behandlar dem för att ha total kontroll över vad som erbjuds och levereras till kunderna. Utöver Aurich är Otto Friedrich ett sådant företag, medan man inte gått vidare med A. Berger som mer är ett tradingföretag.

Tar tid att etablera sig
Merparten av kunderna finns i Västsverige, men Foliegruppen har också kunder från Kiruna till Ystad.
Under åren hittills har Jan Håkansson i stort sett drivit företaget ensam med stöd av sin ekonom Monika Emanuelsson. Nu blir det ändring på det i och med att Claes Klippert anställdes i företaget i april. Han har en gedigen erfarenhet och kommer närmast från kundsidan.

– Just nu gör vi den största satsning vi hittills gjort i och med att vi kommer ut med vår första produktkatalog; Foliegruppen – Din personliga leverantör 2013, säger Jan Håkansson.
– Vi har ju en ständig översyn och komplettering av sortimentet och katalogen ger en god överblick av vad vi har att erbjuda.

– Det tar tid att som nytt företag etablera sig på en marknad som den grafiska, säger Jan Håkansson.
– Kunderna måste inte bara veta att vi finns till och vad vi kan erbjuda, utan de måste också lära känna oss, känna trygghet i att vi har rätta produkter av rätta kvaliteter och att vi kan leverera i tid och inte minst veta att vi kan hantera eventuella reklamationer på ett sätt som gör kunden nöjd.
– Allt handlar inte om priset, även om det är en viktig konkurrensfaktor.

Lite ödmjukhet
Printfolie med laminat är det produktsegment som står för den största delen av omsättningen hos Foliegruppen. Något som verkligen ökar hela tiden är textil för sublimering och här är det otroligt viktigt med rätt kvalitet för rätt ändamål.

– Just textilsidan är mycket spännande och det ska bli synnerligen intressant att åka till Fespa i London och inte minst Fespa Textile, för att få se vad som är det senaste nytt på området, förklarar Jan Håkansson.

Eftersom intervjun gjordes drygt tre veckor före Fespa, så finns det anledning att få återkomma med de intryck som Jan Håkansson fick med sig från mässan.

Annars återvänder Jan Håkansson ofta till vikten av att ta en dialog med kunden och ambitionen om att vara kundens personliga leverantör. Kunderna vill ha rätt kvalitet till rätt applikation, därför är dialogen och den personliga relationen så väsentlig.

– Det handlar också om att visa ödmjukhet inför kunden, ha förståelse för hans situation och hjälpa honom att uppnå sina mål, menar Jan Håkansson.
– Därför tar vi inte alltid betalt för varenda liten provbit eller ett provtryck. I längden tjänar vi på det genom att på så sätt fördjupa relationen med kunden.

Ett eget liv
Att starta ett nytt företag kräver ofta både blod, svett och tårar. Något som Jan Håkansson stått ut med i snart sju år. För ett par år sedan separerade han och är nu varannan-veckas-pappa till barnen Elin, 14 år och Simon, 12 år.

– Samtidigt är det enormt roligt att kunna vara sin egen och på sätt och vis känner jag ju att jag kanske skapar något som barnen kan engagera sig i, vem vet.
– Nu vill vi ut med Foliegruppen, visa upp oss och tala om att vi finns till. Det är inte helt omöjligt utan att vi siktar på att skaffa en säljare i Stockholms- och Mälardalsområdet framöver, säger Jan Håkansson.

Han berättar också om vikten av att hitta harmoni både i arbetet och i det egna livet, även om alla dagar inte är lika roliga. Vänner och goda kontakter ger både ett enklare och ett rikare liv.

Dottern Elin vill sikta på att bli polis. Hon är faktiskt svensk mästare i team-konståkning och tävlar för MKK; Mölndals Konståkningsklubb. År 2011 var Elin med och vann SM Guld i teamåkning.
Simon nöjer sig med att hänga med pappa på både fotbolls- och hockeymatcher. Förra säsongen var pappa Jan tränare för Simon och hans lag i innebandy i Lindome IBK; Lindome Innebandyklubb.

– Jag lovat Simon att åka till Liverpool; en fin stad med lite fotboll och har man lovat detta så glömmer han inte det. Sedan som sagt att hockeyn ligger gott om hjärtat var tanken redan i år att ta en kort weekend och utforska Madison Square garden i New York, men det hanns inte med, så det ligger på schemat inför kommande säsong.

Idrotten ligger enormt nära mitt hjärta och det ger mig både avkoppling och energi, förklarar Jan Håkansson.
– För mig är Frölunda världens bästa hockeylag och i fotboll finns det inte ett mer fantastiskt lag än Blåvitt; IFK Göteborg.

Jan Håkansson säger det med en övertygelse som inte ger utrymme för något tvivel. Om det nu funnits starka änkor i Göteborg, så är det välan gött att det uppenbart finns entreprenörer som brinner för sitt företag och som vill våga bli sina kunders personliga leverantör.

IMG_0771