Readly – tidningsbranschens Spotify

Publicerad
2013-09-06
Skribent
Eric Windahl

När den svenska tidskriftsappen Readly släpptes i slutet av mars gick den rakt upp till andraplatsen på tio-i-topplistan över de mest nedladdade i Apples appstore. Idag innehåller appen 291 svenska magasin fördelat på 37 titlar och antalet växer dagligen.

– Intresset för att läsa svenska tidskrifter på iPad är högt, säger Per Hellberg VD Readly.
– Sedan lanseringen har vi legat i toppen bland de mest nedladdade apparna i Sverige.

I Readly får läsaren obegränsad tillgång till hundratals tidningar i Readlys digitala tidningskiosk, vilket betyder ett brett sortiment i läsplattan. Det är gratis att prova ett nummer av varje tidskrift på Readly. För den som vill ha obegränsad tillgång kostar det 99 kronor per månad.

– Precis som Spotify gör det enkelt för lyssnaren att finna favoritartisterna och ny musik, möjliggör Readly för läsaren att läsa såväl favoritmagasin som att hitta ny intressant läsning i andra magasin, fortsätter Per Hellberg.

Nu förhandlar Readly med flera förlag och tidskrifter. Tidningsförlagen får via Readly chansen att hitta nya läsare och nya upplageintäkter. Redaktionerna får nya insikter i vilka som läser, hur de läser och vad de väljer att dela med andra.
De tidningar som läses i Readly registreras av TS, branschens opartiska organ för upplageräkning.

SM513 Readly tidningsbranschens spotify