Han var en så stilig karl

Publicerad
2013-09-03
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Det tyckte i alla fall de bägge bröderna Johan och Thobias Pettersson, när de betraktade släktfotografierna med sina svarta ovala ramar på väggen i barndomshemmet. Farfars släktingar till vänster om den tryggt tickande pendylklockan och farmors släktingar till höger. Den stiliga karln med sin vaxade mustasch var Ernst Alexis Pettersson, skräddarmästare till yrket och den som senare skulle ge namn till brödernas företag; Ernst Alexis AB.

Ernst Alexis Pettersson föddes den 15 juni 1891, samma år som författaren Pär Lagerkvist och operasångaren Ernst Rolf. Han växte upp mitt i den västgötska knallebygden, som så starkt präglades av jordbruk, handel och småföretagsamhet.
Han började med att utbilda sig till skräddare för att kunna sy kläder åt folk, för vardagsbruk såväl som helgdagsfint. Så småningom hade han sitt eget skrädderi. Redan då han startade sitt företag var hög kvalitet, god passform och stor noggrannhet mycket viktigt.
Faktum är att han var den första i sin släkt, som ägnade sig åt konfektion och att tillverka kläder. Men han blev långt ifrån den sista.

SAS gav en skjuts
Omprofileringen av flygbolaget SAS i tidigt 80-tal gav skjuts åt de bägge brödernas pappa Jan-Åke, som under många år drev och sedan 1984 ägde företaget Derby of Sweden AB, som tillverkade skjortor i en industrifastighet i Aplared. Han hade som tredje generation tagit över konfektionstillverkningen efter sin far, den stiliga Ernst Alexis son, som också hade fortsatt i skräddaryrket.
Jan-Åke Pettersson var tidigt inne på att tillverka företagskläder och man kan säga, att han var något av en pionjär inom textil profilering och promotion. Vid sitt deltagande på modemässor fick han ofta frågor om olika typer av profilkläder och bl a lagerförde han med tiden vita skjortor utan bröstficka, så att de i efterhand kunde sys dit beroende på kundens specifika önskemål. Lite av en skjuts fick han också av flygbolaget SAS.

Jan Carlzon hade år 1981 utnämnts till VD för SAS-koncernen. Med Carlzon vid spakarna fick bolaget en kundtillvänd och innovativ ledare som fokuserade på affärsresenärens behov, bl a avskaffades First class och istället infördes Business class.

– Vi har varit jäkligt bra på att flyga flygplan. Nu ska vi bli lika bra på att flyga människor, ska Jan Carlzon ha sagt vid något tillfälle.

I januari 1984 utses SAS till Airline of the Year av tidningen Air Transport World.
I profileringsarbete med och kring SAS ingick bl a en charmkurs för personalen, en SAS-bibel; Jannes Lilla Röd, ny design på både flygplan och personalens uniformer mm. Uppdraget att skapa dessa uniformer gick till den amerikanska modegurun Calvin Klein, känd för sina underkläder för män, men även för sin avskalade, rena stil även när det gällde skor, klockor, parfymer, inredningsartiklar etc.

Fjärde generationen
Den manliga personalen fick en blå uniform med kavaj och byxor och en vit skjorta. Den kvinnliga personalen, företrädesvis flygvärdinnor, fick en enkel dräkt, en liten hatt och en blus med ståkrage och två guldknappar.
Upphandlingen gav till resultat att Eton fick tillverka damblusen. Ljungströms Konfektion i Vingåker fick sy upp herrarnas kavajer och byxor. Johan Skoglund AB under ledning av Peppe Skoglund fick svara för damdräkterna, medan uppdraget att ta fram herrskjortorna gick till skjortfabriken Derby of Sweden, som alltså drevs av Ernst Alexis barnbarn; Johan och Thobias Petterssons pappa Jan-Åke.

– Redan då man tillverkade den första skjortan, så bestämde man sig för att arbeta med material och sömnad av yttersta kvalitet, berättar Johan Pettersson.
– Med samma glädje utvecklar vi våra produkter även idag, för att våra kunder alltid skall få skjortor och blusar med kvalitet som känns och syns.

År 2003 såldes Derby of Sweden till Textilgrossisten i Stenungsund och tre år senare flyttades verksamheten dit. Kvar var bara den tomma industrifastigheten och den fjärde generationen av konfektionärer; Johan och Thobias Pettersson, som valde att avsluta sina anställningar. Något senare bildade de det nya familjeföretaget; Ernst Alexis AB.

Tom lokal gav inspiration
Aplared är en tätort i Borås kommun, som har vuxit upp som ett stationssamhälle vid järnvägen mellan Borås-Alvesta; numera Kust-till-Kust-banan. Samhället, som ligger nära riksväg 27, har knappt 500 invånare. Här finns det en skola och två dagis, en fritidsgård, tre fotbollsplaner, en auktionshall och konfektionsföretaget Ernst Alexis.
Fotbollslaget heter FC Lockryd och är en sammansättning av spelare från Aplared och grannorterna Sexdrega och Hillared.

En tom industrifastighet i Aplared i tre plan och på ca 1 500 kvm är svår att sälja och det blir för kostsamt att bygga om för andra ändamål. Istället startade man det nya företaget här. Det blev en spännande utmaning för bröderna att börja om från början och på ritbordet skissade man både skjortor och blusar. Plagg som skulle passa för profil- och promotionändamål; lite modernare, lite läckrare, lite mer stilfullt än vad konkurrenterna kunde erbjuda.

Ville inte svara
I det nummer av Screen&Marknaden, som kom ut den 9 oktober 2006, presenterades företaget Ernst Alexis för första gången i en annons på sidan tre; en plats som de återkommande haft under alla år och så än i dag. Deras logotype var stilren och sober med en stiliserad svartvit bild av anfadern Ernst Alexis.

– Vi som alltid besökt alla PRomotion EXPO-mässorna på Elmia i Jönköping, vi valde att inte åka dit på augustimässan 2006, berättar Johan Pettersson.
– Vi visste vad vi ville, visste vad vi skulle komma att lansera och ville helt enkelt inte svara på några frågor, innan allt var i hamn.

Ernst Alexis AB har ställt ut på PRomotion EXPO-mässan sedan januari 2007. På samma sätt har man allt sedan starten annonserat i Screen&Marknaden och tidningen PRomotion.

I början reste bröderna Pettersson runt till kunder från måndag till och med onsdag, för att sedan packa och leverera under torsdag till fredag. Från allra första början kontaktade man sin distributör, när man hade något att skicka. Sedan kom man överens om att man skulle ringa om man inte, hade något att skicka. Idag hämtar Schenker minst två pallar om dagen från fabriken i Aplared.

Företagandet är en livsstil
År 2007 började man från noll, för att tre år senare kommit upp i en omsättning på nästan 15 miljoner kronor. År 2011 ökade omsättningen med ca 20% och hamnade en bra bit över 23 miljoner kronor. Under det kämpiga fjolåret 2012, när delar av branschen gick ner med 10-20%, ökade Ernst Alexis igen med nästan 20% och fick en omsättning på 27,4 miljoner kronor.

– Det är flera faktorer som samverkar, berättar Johan Pettersson.
– Dels har vi produkter i tiden med hög kvalitet och konkurrenskraftiga priser, dels har vi enormt duktiga och drivande återförsäljare, inte minst inom New Wave Profile, som vi är leverantör till sedan ett par år.

Samarbetet med New Wave Profile har stärkt Ernst Alexis-varumärket och det har också utvecklats till ett nära och effektivt samarbete.

– När jag och familjen var och vintersemestrade i Idre, fick jag uppleva hur man bytte reklamskyltar till nya New Wave Profile-temat, berättar Johan Pettersson.
– Det är klart att man kände sig lite stolt då, att få vara en av deras leverantörer.

Annars tycker bröderna att kombinationen arbete och fritid fungerar bra ihop.

– Det blir en livsstil som vi haft med oss sedan barnsben, förklarar Thobias Pettersson.
– Morfar var jordbruksföretagare och farfar konfektionär. Hemma pratades det alltid om företaget och företagandet; inte minst om mode och klädstilar.

Investerar på nytt
Den gamla industrifastigheten i Aplared har blivit föremål för en omfattande upprustning och ombyggnad. Det gamla tröjlagret är sedan december förra året ett stiligt konferensrum med en magnifik exponering av sortimentet med bl a mängder med skjorthyllor. Här tar man numera emot besök; inte minst av återförsäljare som ofta har slutkunden med sig.
Antalet medarbetare har stigit till 10-talet och därför har man investerat i ett nytt kök. Sysalen är ombyggd och det gamla buffertlagret har blivit plocklager. Några kilometer längre bort, i Dalsjöfors, har man sedan april förra året ett nytt, effektivt buffertlager på 630 kvm som rymmer drygt 600 pallplatser. Här har man också sin egen lastbil med lift stationerad och man har införskaffat en smidig el-driven truck.

Sneglar utanför gränsen
Närmast i tur står en ombyggnad av hyllsystemet i plocklagret i Aplared, där man också har en transferpress och hantera knappbyte för de kunder som så önskar. Man ska också bygga en ny lastbrygga i Aplared. Tidigare gick man över från oljeeldning till pellets, men nu investerar man i ett än bättre alternativ; bergvärme.

– Vi har haft en fantastisk utveckling och framförallt våra skjortor med möjlighet att välja egen kulör på insidan av kragen, knapphål och knappar mm; det attraherar kunderna, menar Johan Pettersson.
– Vi tillverkar i Kaunas, Litauens textilhuvudstad, men all anpassning av neutrala skjortor till fina profilplagg sker i Aplared. Vi har också ett bra samarbete med kollegor som Nordiska Etikettbolaget i Borås, för att hålla en hög exklusivitet på våra plagg.

Den huvudsakliga marknaden finns i Sverige, men verksamheten har också vuxit till Danmark, Finland och Norge. I Oslo har man en permanent utställning tillsammans med bl a Vinga of Sweden och Bregmos.
På agendan står också en etablering i Baltikum och man gör även sonderingar när det gäller Benelux – dvs Holland, Belgien och Luxemburg. Även Österrike hägrar, men samtidigt är bröderna Pettersson måna om att inte ta sig vatten över huvudet. Det handlar om en viktig balansgång där inte minst logistiken är en betydelsefull faktor.

Slipsar, scaves och näsdukar hämtar man från Kina, men den övriga produktionen ligger i Litauen. Här har man fått ett bra samarbetsavtal som innebär att de litauiska arbetarna har rimliga löner och bra arbetsvillkor med semestrar och pensioner.

Med fantasin som yrke
En viktigt samarbetspartner under resan gång har varit den kreativa reklambyrån Nilsson CRWTH AB i Borås, som också drivs av två bröder; Per Anders och Tomas Nilsson. Det är framförallt Tomas Nilsson som i sin egenskap av konstnär och grafiker skapat den unika grafiska profilen för Ernst Alexis
De annonser och mässmontrar som Ernst Alexis haft genom åren, har genomgående väckt stor uppmärksamhet och beundran, exempelvis deras takmonterade vepor på mässorna.

För det är väl så det ska vara lite unikt, lite udda, lite fräck och väldigt stilfullt.

– Precis som idag, mer än 100 år sedan Ernst Alexis startade det hela, lever samma grundtankar och värderingar kvar hos oss, fjärde generationen Pettersson som nu driver varumärket vidare, betonar Johan Pettersson.
– Grundat på anrik textiltradition, gedigen konfektionskunskap och historisk erfarenhet utvecklas varumärket fortfarande, men nu med moderna material och modeller.

Till det kommer också det faktum att Ernst Alexis inte bara var skicklig och framgångsrik, han var också en stilig karl.

Ernst - Evert - Signcom - SBPR 130306 015