Gör det Du inte har gjort

Publicerad
2013-09-23
Skribent
Eric Windahl
Ämnen
Ledare

Jag hade en gång en släkting, som när man frågade hur det stod till, svarade; Ja, det är ju dumt att inte klaga…
Det kan ju vara ett sätt att se på tillvaron; lite ironi med en rejäl dos humor. Fast i år har vi i alla fall ingen anledning att klaga på vädret. Det var länge sedan vi fått uppleva så här underbart ljumma sommarnätter och solen har väl nått fram till de flesta av oss.

Vi har också fått uppleva den kanske bästa Fespa-mässan genom tiderna. Det verkar åtminstone så med tanke på alla positiva reaktioner, som vi registrerat från både när och fjärran. Trots alla mörka farhågor och domedagsprofetior verkar det inte bättre än att den grafiska branschen kommer att leva vidare; förändrad, omstrukturerad och vad man skulle kunna kalla för uppgraderad, men den kommer att leva vidare.
Branschen har ju inte precis stått stilla sedan Gutenbergs tid i mitten på 1400-talet, så varför skulle utvecklingen stanna av just nu? Varför skulle förändringarna plötsligt upphöra?

Det handlar mer om att fortsätta att lägga örat mot rälsen och lyssna av marknaden, spana in i morgondagens vardagsliv och försöka visualisera vilka förändringar i efterfrågan och behov, beteenden och vanor som kommer att mötas oss bakom nästa hörn. Så har det historiskt alltid varit och så kommer det säkerligen att fortsätta att vara.

Ett ordspråk säger, att man bara kommer att ångra det man inte gjort; allt annat kan man alltid lära sig av. Därför är det viktigt att våga pröva; friskt vågat hälften vunnet. För enligt mångas mening rymmer framtiden oändliga möjligheter för den grafiska branschen, fast kanske inte i samma gamla hjulspår som tidigare.

Även profil- och promotionsektorn står inför stora utmaningar. Den kanske viktigaste är att öka graden av professionalitet, att skapa förståelse och insikt om profilering som ett av de viktigaste fundamenten i det strategiska varumärkesbyggandet. Att kunna visa att det inte bara handla om lite give-away, utan om att kommunicera företagets mål och ambitioner.
Det gäller att skapa en helhetsbild och i det sammanhanget visa att företagets eller organisationens profilering är en viktig och oundgänglig del av den helheten. Det handlar om att kunna påvisa en yrkesprofession, ett unikt kunnande, som företagen kan dra en gränslös nytta av.

I Sverige är profil- och promotionbranschen hårt tuktade av statsmakterna med snäva avdrags- och representationsregler. Istället borde man vara tacksam för en personal- och kundvård som bygger på omtanke och uppskattning. Något som säkerligen har en både individuellt positiv effekt likväl som den kan vara nationalekonomiskt främjande.

Och det är ju dumt att inte klaga, så varför inte ställa lite mer konstruktiva och raka frågor inför den stundande valrörelsen. För trots allt är det i våra politiska församlingar som näringslivets möjligheter regleras och det om något kan väl få det att gå kalla kårar efter ryggraden.
Så gör det Du inte gjort förut, annars är risken att Du kommer att ångra Dig.

Lars Knapasjö


lars-knapasjö