The Noble Art of Promotion

Publicerad
2013-04-29
Skribent
Josefin Nässlander
Ämnen
Reportage

Allting har sin förklaring; sin egen historia, så också företaget vi besökte i Västerås. Egentligen började det redan i antikens Grekland och Mesopotamien för kanske mer än 3 500 år sedan. Det handlar om en sport som blev en gren i de Olympiska Spelen i Olympia redan 668 f Kr.

Det handlar om boxning, som under 1700-talet blev populärt inom den brittiska aristokratin och fick epitetet; The Noble Art of Selfdefence. Ett begrepp som kom att anammas även av andra kampsporter som exempelvis karate och därmed kan vi börja berättelsen om profil- och promotionföretaget Noble Art på Generatorgatan 7 i Västerås; en New Wave Profile Partner.

 The Noble art of promotion (5)
Tord Jansson, Pelle Lundkvist, Mikael Härvsgård och Jimmy Johansson.

Karate-entusiasterna
Det startade i början av 1980-talet. Pelle Lundkvist, eller Per Johan som han egentligen är döpt till, hade precis lämnat tonåren bakom sig och arbetade som byggnadsarbetare. Fast hans och hans vän Jimmy Johanssons stora engagemang och intresse var karate; en självförsvarssport som var mycket populär vid den här tiden.

– Jag hade avancerat till tränare och det blev ju lite av min uppgift att försörja klubben med dräkter, skydd och träningsredskap, berättar Pelle Lundkvist.
– Därför började jag och Jimmy att importera tränings- och tävlingsdräkter, skivstänger och liknande. Firman fick namnet Kamp & Kraft.

– Vi skaffade en kurs från Svenska Handelsinstitutet, som hette; Hur man startar och driver en importfirma, förklarar Jimmy Johansson.
– Allt fick ju ske via brevväxling och det tog åtskilliga veckor mellan förfrågningar och offert. Vår första leverans med varor kostade 50 000 kr och det var enormt mycket pengar på den tiden.

Verksamheten växte så smått och andra klubbar började höra av sig och det blev lite post-
orderförsäljning också. Så småningom skaffade man en butik i en källarlokal och namnändrade till Running & Sport Magasin. Sortimentet utökades med bl a T-shirts med tryck.

ASEA öppnade dörren
Sportbutik som sportbutik, tänkte nog den person från dåvarande ASEA och nuvarande ABB, som en vacker dag klev innanför dörren och ville beställa ett par tusen hopprep med tryck, som skulle användas i en kampanj.

– Det var vår dittills största order och självklart såg vi till att klara det, så att kunden skulle bli mer än nöjd, minns Pelle Lundkvist.
– Resultatet blev att han återkom flera gånger och beställde olika produkter och textilier. Han är fortfarande aktiv kund hos oss.

Nu har vi avancerat till slutet av 1980-talet. Företaget har flyttat till större och bättre lokaler med ett rejält showroom. Man har tagit namnet Sport & Promotion och inriktningen är mer producentreklam och B2B, även om idrottssidan fortfarande finns kvar liksom lite postorder. Pelle Lundkvist har lämnat byggena och arbetat heltid på företaget sedan 1984, men det skulle bara dröja till 1986 då Jimmy Johansson stängde dörren till laboratoriet på Ahlsell & Ågren för sista gången.

The Noble art of promotion

Växtvärk
Allteftersom expanderar verksamheten. Sport & Promotion har 15-talet anställda. Man har köpt in ett screentryckeri och kunderna finns över hela Mellansverige. Återigen vara det dags för större lokaler och en större utställning.

– I slutet av 90-talet kom lågkonjunkturen, överraskande som alltid, förklarar Pelle Lundkvist.
– Vi hann inte bromsa in tillräckligt fort och likviditeten klarade sig inte, utan vi gick i konkurs; ledsamt och tråkigt, men oerhört lärorikt.

Det är nu; år 1999, som man vill ta revansch och startar ett nytt företag som ska vila stadigt på allt man hittills lärt ända från första dagen med Kamp & Kraft. Det nya företaget ska bli något speciellt och får det självklara namnet; Noble Art.

Be Your Brand
Idag har man en bra verksamhet med en bra kundstock och ett resultat för bägge parter som skapar både framgång och lönsamhet, kreativitet och professionalism. Företaget består av fyra medarbetare och har en omsättning på ca 8 miljoner kronor. Sedan 5-6 år tillbaka är man med i New Wave Profile eller som det hette från början New Wave Profile Professionals.

– Vi trivs i den konstellationen, men har valt att inte bli ett NWP-företag utan går med som partner; New Wave Profile Partner, förklarar Pelle Lundkvist.
– Vi arbetar väldigt lokalt med Västmanland som vår huvudsakliga marknad och vi börjar också bli väl inarbetade under beteckningen; Profilvaruhuset, som vi drivit i drygt två års tid.

Profilvaruhusets webbshop fungerar också som en digital katalog och som en kontaktöppnare; en besöksmagnet till utställningen på Generatorgatan.

Västerås är Sveriges femte största stad med drygt 140 000 invånare. Staden har anor från år 990 och är en av landets äldsta städer. Stadens första kända namn, Aros, så småningom Västra Aros, är den fornnordiska benämningen på åmynning. Näringslivet är differentierat med bl a många, expansiva mindre företag.

The Noble art of promotion

Nystart
Med start den 1 januari 2013 jobbar New Wave Profile Professionals vidare under nytt namn och ny logotype. Nu heter man New Wave Profile och flertalet av de 60-talet medlemsföretagen från Norrbotten till Skåne har antagit en logotype, som tydligt markerar medlemskapet.

– Vi vill tydligt markera att vi nått en punkt där vi vill kommunicera ett gemensamt budskap fullt ut och därigenom bli tydligare på marknaden, säger Fredrik Zander, marknadschef på New Wave Mode.

Det är inte konstigt att Pelle Lundkvist och Jimmy Johansson och deras medarbetare känner sig hemma med det nya konceptet; Be Your Brand och även affärsmodellen; Full Service Concept.

– Vi har ända sedan starten av Noble Art arbetat med Profilklockan, som till sin struktur och uppbyggnad påminner om Be Your Brand-konceptet, berättar Jimmy Johansson.
– Det handlar om rätt produkter vid rätt tillfälle. Om att alltid synas och alltid se till att exponera sitt varumärke och sin profil eller logotype.

– Det gäller att på ett kostnadseffektivt sätt hjälpa kunden att göra varumärket känt och uppmärksammat, stärka relationerna både till kunderna och till de egna medarbetarna, ägarna, leverantörerna; viktiga målgrupper, fyller Pelle Lundkvist i med.

New Wave Profile-offensiv
Med början under våren och med uppföljning under hösten kommer New Wave Profile att köra en massiv drive med kampanjaktiviteter; allt från TV-reklam till riksannonsering, riktade prospektbrev mm och till det en helt ny hemsida.

– Vi kommer, parallellt med satsningen på webbshopen, att hänga på de här marknadsförings-
aktiviteterna till 100%, säger Pelle Lundkvist.
– Vi kommer att bearbeta våra kunder och prospekts som alltid, dvs med ett planerat agerande Före, Under och Efter mötet.

Man kan förstå entusiasmen, när företaget under fjolåret, 2012, ökade med 10% i en situation där branschen generellt minskade kraftigt. Ändå märkte man av att det var många kunder som förra året inte köpte julklappar varken till kunder eller till sina medarbetare.

Om sitt eget arbetssätt säger man att kundkontakterna kommer självklart som prioritet nummer 1 och därför drar man ner på leverantörernas säljbesök.

– Det tar för mycket tid av bästa säljtiden. Vi har haft som strategi att besöka framförallt PRomotion EXPO-mässan på Elmia i Jönköping och ägna den ett par dagar med syfte att få så många leverantörskontakter som möjligt, säger Pelle Lundkvist.
– Det är ett rationellt sätt för oss att bygga kontakter och hålla oss uppdaterade.

 The Noble art of promotion (3)   The Noble art of promotion (2)

En plan för allt
Det råder ingen tvekan om att herrarna Lundkvist och Johansson har en rik källa av både personlig och professionell kunskap och erfarenhet att ösa ur. Det finns alltid en plan och ett mål för det man gör. Tanken är att man också ska kunna avlasta och hjälpa kunderna att göra det som de är bäst på, har som plan och mål.

Fast tiden förändrar också saker och ting. Idag motionerar och gymmar Pelle Lundkvist hellre än att ägna sig åt karate. Och Jimmy Johansson har tagit cyklingen till sitt hjärta och det är kanske inte så konstigt.

Ända sedan 1950-talet är Västerås känd som en cykelstad. Här finns ca 37 mil cykelvägar och flera vackra utflyktsleder. Västerås Cykelklubb har över 500 medlemmar och cykling är miljö-
vänligt och hälsosamt. Det är Europas näst största idrott efter fotboll, mätt i antalet utövare.

På sätt och vis blir cirkeln sluten; det handlar om sport eller idrott. Det började med Kamp & Kraft; the Noble Art …

Text Lars Knapasjö
Foto Martin Eriksson