Från pensel till världsunik hybridskrivare

Publicerad
2013-04-22
Skribent
Josefin Nässlander
Ämnen
Reportage

Hos Skyltproduktion AB i Borås står en UV-hybridskrivare med serienummer 2, vilket betyder att det är den första maskinen i världen som lämnat fabriken i Foster City i Kalifornien på den amerikanska västkusten. Fast så är också Skyltproduktion AB ett företag som gjort en svind-
lande resa från pensel och handskurna schabloner till det senaste av teknisk utveckling och kvalitet på digitaltryck.

Skyltproduktion Ab
Jonas, Tommy och Joakim Johansson.

Det finns alltid en historia bakom dagens verklighet och den här historien börjar redan 1966, då Tommy Johansson 15 år gammal började han på ett företag som hette Allreklam AB och fick lära sig att göra skyltar. På den tiden var det ett riktigt manuellt hantverk, som krävde kunskap och noggrannhet. Det bockades, sågades, karikerades och handmålades.

– Så småningom fick jag jobb för ett företag som sålde mycket idrottsreklam, berättar Tommy Johansson.
– Jag reste över hela Sverige och målade reklam på ishockeyrinkar, satte upp reklamskyltar vid fotbollsplaner och på idrottsplatser.

År 1975 var det dags att starta eget och då tillsammans med Christer Wennström, som jobbade som säljare på samma företag. Namnet blev Skyltproduktion Johansson & Wennström AB.
I samma veva bildade Tommy Johansson familj och sonen Jonas, nu 38 år, föddes.

Huvudsysslan var idrottsreklam. Man handritade alla logotyper på ett mönsterpapper, logotypen handskars ut med kniv ifrån pappret. Pappret lades på underlaget som bestod av aluminium, masonite eller liknande och handmålades. Vi pratar inte skylt per timma utan skylt per dag i detta skede.

Skyltproduktion AB

I teknikens framkant
Samtidigt började man få allt fler förfrågningar om fasadskyltar av olika slag, men fortfarande var det väldigt mycket manuellt hantverk. Det fanns ingen maskinpark i branschen.
I början på 80-talet investerade Skyltproduktion i en utrustning som kunde skära texter, fast bara med typsnittet Helvetica. Vill man ha flera typsnitt kostade det inte mindre än 24 000 kronor per typsnitt.

– Maskinen kunde bara skanna tre meter, men med hjälp av lite finurlighet och en förstor-
ingsapparat lyckades vi klarar upp till tio meter, förklarar Tommy Johansson.
– Tillverkarnas representanter var mycket undrande och frågade vad vi ville ha för att berätta hur vi gjorde.
– Vi begärde tio typsnitt gratis och det fick vi, fast de blev lite förvånade när de såg hur enkelt det var.

År 1987 införskaffades ett skärsystem från danska Sign-Tronic och sedan har det rullat på.

Rejäl investering
Somliga maskiner har varit bättre än andra. En Arizona-maskin ersattes av en Seiko 64S med en bredd på 1600 mm. Det blev en riktig trotjänare som avvecklades först när den printat ut mer än 30 000 kvm. Då rullades en Lynx 320 in med 12 printhuvuden och i december förra året var det så dags för en riktigt rejäl investering.

I EFI-anläggningen i Foster City i Kalifornien på den amerikanska västkusten står den första tillverkade UV-hybridskrivaren Vutek QS3 Pro som demo-maskin. Den andra skrivaren som tillverkades som nummer 2 och som var först ut från fabriken hamnade hos Skyltproduktion AB på Norrby Långgatan 47 i Borås.

Men för att få historien att hänga ihop så backar vi några år.

Skyltproduktion AB

UV-hybridskrivaren Vutek QS3 Pro.

Med köpet av Allreklam sluts cirkeln
Tommys bror Peter arbeta nästan från starten i Skyltproduktion AB, men efter 16 år slutade han och gick till Allreklam AB; det företag som Tommy hade arbetat för från början.
År 2007 köpte Tommys barn; Jonas och Joakim, ut pappa Tommy och hans kompanjon Christer Wennström. Jonas, nu 38 år, började i företaget direkt efter gymnasiet som 18-åring. Joakim, som till vardags kallas för Kimmen, är tre år yngre och tog plats i företaget direkt efter sin militärutbildning till jägarsoldat.

I mitten på 2011 köpte Skyltproduktion AB upp Allreklam AB, som startades redan 1958 och cirkeln var i och med det sluten.

– Våra två ben är framför allt digitaltryck i form av banderoller, vepor, beachflags och andra främst textila produkter samt skylttillverkningen i bred bemärkelse; från den lilla maskinskylten och stora LED-skyltar till neonskyltar, plåtskyltar och traditionella ljuslådor, förklarar Jonas Johansson.
– Med Allreklam fick vi kompetens och kunnande på områden vi inte behärskade; främst gravyr och plastbearbetning. Dessutom har Allreklam, som nu flyttat in i Skyltproduktions lokaler, ett specialområde i form av taktila skyltar.

Man har också en egen plåt- och lackeringsverkstad, egna montörer och hanterar själva alla led i skyltframställningen. Med undantag av själva neonrören.

Skyltproduktion AB

Kostnadseffektiv LED
Utvecklingen är ju kundstyrd på så sätt att efter resurserna koncentreras på de områden som mest efterfrågas. Det är också så att kunderna i ökad utsträckning efterfrågar helhetslösningar; dvs det handlar inte bara om en skylt utan också om någon butiksinredning, affisch, bildekor eller liknande.

– Helt klart är det LED-tekniken som gör framsteg och det beror både på att den möjliggör fantastiska skyltprodukter, har ett minimalt underhållsbehov och väldigt låga driftkostnader, påpekar Jonas Johansson.
– En skylt som tidigare krävde 600w klarar sig idag på 40w med en livslängd på minst 10 år.

Det här betyder mycket för många av Skyltproduktions kunder; framför allt för de som har en rikstäckande butikskedja och där besparingarna i energikostnader kan bli betydande.

Annars har Skyltproduktion kunder i både Borås och hela Sverige; ungefär 50/50, främst tack vare några kedjeföretag och kunder med rikstäckande verksamhet som Svenska Ishockey-
förbundet, som i stort sett varit med från start.

För de som besökte PRomotion EXPO på Elmia i Jönköping i början på året, kan vi berätta att den stora takhängda vepan i Ernst Alexis monter föreställande en ung man i elegant skjorta och slips som lyssnar på en trattgrammofon; den vepan har producerat av Skyltproduktion.

 Skyltproduktion

Tror på 2013
Skyltproduktion flyttade in i sina nuvarande lokaler 2002 och de består av 1 200 kvm produktions- och lageryta och ett 220 kvm entresolplan med kontor. Såväl lokalerna som investeringarna har man finansierat med egna medel och har därför en stabil grund att stå på.

Från år 2008, det år som Jonas och Joakim tog över, har företaget haft en ökning av omsätt-
ningen som inneburit en fördubbling; från 8-9 miljoner kronor och allt detta på bara fem år. Idag ligger omsättningen på drygt 16 miljoner kronor och antalet anställda uppgår till 11 personer.

– Vi ser mycket positivt på 2013 och har resurser för nya kunder och för nya produkter. Vi kan nu erbjuda en spännande helhet på alla områden, säger Jonas Johansson och brodern Joakim fyller i;
– Vi har förstärkt oss med en ny projektledare och en ny maskinoperatör, som båda har unika kvalifikationer.

Tillbaka till var vi började.

Bara det bästa är gott nog
Ska man få en hög och uthållig lönsamhet, måste man expandera på ett genomtänkt och rationellt sätt. Det betyder att man måste ligga långt framme i teknik och kapacitet i sin maskinpark. Det har varit Tommy Johanssons inställning och den har också övertagits av de nuvarande ägarna; sönerna Jonas och Joakim.

Därför var de mycket noga i sina specifikationer och i sitt sökande efter en ny skrivare. Valet föll på EFI Vutek QS3 Pro, som är en robust UV-hybridskrivare med en bredd på 3,2 meter och med gråskalehuvuden (0-36pL) som drivs med Orion OS mjukvara.
Maskinen kombinerar utskriftskvaliltet, färgåtergivning och konsekvens med en produktions-
hastighet som imponerar. Den skriver med 6 färger plus vit och klarar även flexibla material.

– Det här är en investering på mellan 3-4 miljoner kronor och den har krävt en del förändringar i lokalerna för att maskinen ska kunna vara optimal, säger Joakim Johansson.
– Men det är ingen tvekan om att det är det bästa valet och den imponerar allt mer för varje dag. Precis som med Spacio Systems som levererat den och som ställt upp på ett fantastiskt sätt.

Man fascineras av bilden från 1975, där Tommy Johansson handmålar en reklamtext på en ishockeyrink i Mora för Kozak Restauranger och Motell; ett företag som startade samma år, men som inte finns längre. Det var 38 år sedan; man kan undra hur våra skyltar ser ut om 38 år; 2051. Tanken kittlar.

Skyltproduktion AB

Text/foto; Lars Knapasjö

Styrkan i SignGroup
Skyltproduktion AB är ett av fem professionella skyltföretag i SignGroup, som är ett gemensamt inköps- och säljbolag som startades år 2000. Affärsidén är att erbjuda totallösningar på upp-
skyltning av företag. Från idé till färdigt på plats och då rikstäckande.
En bred erfarenhet, stora produktionsresurser, närhet genom geografisk spridning och inte minst kreativitet i samverkan är styrkan i SignGroup.
De övriga företagen är åKompani Reklam & Skyltproduktion AB i Stockholm, Convex Skylt AB i Linköping, Sign 4U AB i Malmö och Stigges Reklam AB i Järvsö.
Tillsammans har med en omsättning på drygt 50 miljoner kronor och en betydande produk-
tionskapacitet.