Nya förpackningskoncept

Publicerad
2013-03-28
Skribent
Josefin Nässlander
Ämnen
Övrigt

The Packaging Arena ska tillsammans med Oriflame Cosmetics hitta nya förpackningskoncept inom kosmetik och skönhetsprodukter. Målet är att förena nya kundvärden med minskad miljö-
påverkan.

Oriflames konsumenter och skönhetskonsulenter kommer att engageras som en viktig del i innovationsarbetet. Koncept på nya förpackningar kommer tas fram genom en öppen innova-
tionsprocess. Oriflame är initiativtagare till projektet som stöds av Vinnova med 700 000 kr. Total projektbudget är 1 400 000 kr.

– På Oriflame är vi redan nu ledande vad gäller att kontinuerligt introducera nya innovativa produkter. Vi vill dock bli ännu bättre på att involvera våra konsumenter och konsulenter i arbetet med framtidens produkter.
– I projektet med The Packaging Arena bjuder vi därför in konsumenter att arbeta med oss redan från start i innovationsprocessen. The Packaging Arena erbjuder dessutom ett nätverk av forskare och företag som kan tillföra intressanta perspektiv på projektet, säger Hubert Smurawa på Oriflame Cosmetics.

Projektet kommer att ledas av The Packaging Arena. Samarbetspartners i projektet är också medlemsföretaget Attityd i Karlstad samt två av de mest framstående forskarna inom användar-
driven innovation i Sverige; Per Kristensson från CTF, Karlstads universitet och Jonas Matthing från SP.

– Det känns jättekul och inspirerande att Oriflame väljer att jobba med The Packaging Arena i det här projektet. Innovation med konsument- och marknadsfokus är något vi har lång erfaren-
het av och vi har tidigare drivit liknande projekt med goda resultat. Det känns också väldigt roligt att ha med både forskning och medlemsföretag i projektet, säger Sandra Erikson, VD på The Packaging Arena.