E-handeln räddar butikerna

Publicerad
2013-03-05
Skribent
Josefin Nässlander

Den fysiska handeln har många utmaningar, bl a i form av svagare konjunktur, ökad konkurrens och ändrat konsumtionsbeteende. Två av de största utmaningarna utgör dock tillsammans också lösningen. Det skriver Jonas Arnberg på HUI Research och efterlyser en multikanalstrategi ute i företagen.

Jonas Arnberg

Utmaning 1, Utbudsexplosionen förvirrar
Ökad butiksyta och produktexplosion har drivit detaljhandelns tillväxt och effektivisering under många år, men nu börjar konsumenterna tveka.
Av de ca 50 000 varor som exempelvis ICA erbjuder i sina stormarknader stoppar jag kanske 50 stycken i vagnen. De 49 950 andra varorna förvirrar mig mest, gör besöket tidskrävande och sänker dessutom handelns marginaler.
Frågan är alltså om inte ett enormt utbud kan vara ett problem? Själv handlar jag hellre på Lidl än ICA Maxi, inte för att jag letar lågpris utan för att jag kan göra en veckas inköp på 20 minuter i stället för på en dryg timme på stormarknaden. Jag får visserligen skämmas när jag skapar kö i kassan på Lidl, som är anpassad för 10 varor, men det är det värt. Jag har ändå sparat tid.

Utmaning 2, e-handeln tar marknadsandelar
E-handelns tillväxt fortsätter med oförminskad styrka och kommer sannolikt att medföra ett minskat behov av fysisk detaljhandelsyta när en större del av konsumenternas inköp sker via nätet. Detta är redan ett faktum i flera branscher och det är bara en fråga om tid innan det berör alla branscher.
Den utveckling som har skett på nätet de senaste tio åren är ingenting mot vad vi tror kommer att hända under de kommande tio. Oavsett vilket scenario vi räknar med är resultatet tydligt; det framtida behovet av detaljhandelsyta kommer att minska.

Lösningen, 20/80 i ny tappning
Båda dessa trender talar för en utveckling mot mindre butiksytor i den fysiska handeln och här ligger också, paradoxalt nog, handelns räddning.
E-handelns tillväxt tvingar butikerna att minska sin yta. Detta tvingar i sin tur butikerna att foku-
sera på bästsäljarna och snäva in sitt sortiment och det är också här vinsten ligger.
Hyllvärmarnas tid är borta, dessa får konsumenten köpa på nätet. Tack vare en kombination av butik och nät kan den gamla 20/80-regeln skrotas. Alltså, i traditionell butikshandel står 20% av varorna för 80% av försäljningen. Det mesta i butiken står alltså för en liten del av försäljning-
en. Med hjälp av en satsning på näthandel kan du som handlare kapa 80% av ditt sortiment från butiken.

Detta möjliggör också ett helt annat fokus på konsumentens shoppingupplevelse. Kundgångarna kan bli bredare, kundvarvet tydligare och som konsument behöver jag inte lägga lika mycket tid på att leta efter min produkt, när kundvarvet blir mindre och jag snabbare hittar den. Handlaren kommer också att se försäljningen stiga på denna del av sortimentet som nu presenteras på ett helt nytt sätt och det kan sannolikt också leda till att omsättningen per kvadratmeter kan stiga kraftigt.

Nyckeln till att lyckas med detta är att du har en strategi för din multikanalsatsning. Butik och nät har olika logiker och kräver logistiklösningar, organisationsförändringar och inte minst kunskap om konsumenten.

Jonas Arnberg, Konsultchef Handel, HUI Research