Androgyn parfym med vinnande design

Publicerad
2013-03-18
Skribent
Josefin Nässlander
Ämnen
Övrigt

Den 8:e upplagan av PIDA är avgjord. I början av oktober presenterades framtidens förpackningsdesign på årets Packaging Impact Design Award (PIDA), som arrangeras av Korsnäs och som engagerar ett hundratal designstuderande på högskolor och universitet i Tyskland, Frankrike, Spanien och Sverige.

Karbon

Prisceremonin hölls på Fotografiska i Stockholm och det vinnande bidraget blev Karbon, en spännande svart parfymförpackning som bygger på nytänkande i både form och konsumtions-
mönster.

– Vår idé handlar om att bortse från färdiga könsroller och utgå från det gemensamma, säger Linda Cederfeldt, en av designstudenterna bakom den vinnande förpackningen vars enkelhet och konsekvens tilltalade juryn.
– Kol finns i allt levande och organiskt. Det är bortom manligt och kvinnligt. Dessutom är associ-
ationerna till diamanter genom den slipade flaskans design enkla att göra.

Utöver Linda ingick Rita Alton, Tove Alton, Anna Johansson, Nathalia Moggia och Martin Tallvid i arbetsgruppen, samtliga från Nackademin. Karbon fick tävlingens två finaste priser: Winner All Categories och People’s Choice.

Dessutom delades tre andra pris ut. Vinnare av Best Level of Shelf Impact blev Absolut Costume; en Absolut Vodka-flaska i folkdräkt designad av Jenny Sjödin från Broby Grafiska.
Vinnare av Best Level of Innovation blev RenEssens; ett gnuggiskoncept för perfume-on-the-go i fickformat av Maria Gehlert, Caroline Kullman, Elin Yxner och Caroline Lexheden Wennerberg från Nackademin.
I kategorin Best Level of User-friendliness vann Absolut Triangle; en lättproducerad förpackni-
ng för Absolut Vodka med inbyggda glasunderlägg och drinkrecept, designad av Mats Olsson från Mittuniversitetet.