Fotomässan allt intressantare

Publicerad
2013-02-06
Skribent
Josefin Nässlander
Ämnen
Reportage

I slutet av november 2012 slog portarna upp för Fotomässan, den sjunde i sitt slag, på Stockholmsmässan i Älvsjö. Det är en fackmässa som blir allt mer intressant; inte bara för att utbudet av utställare blir allt bredare, utan också för att man erbjuder ett program som består av både demonstrationer, seminarier, workshops och föredrag.

Bingo Rimer

Bingo Rimer

Exempelvis hade man bjudit in världsfotografen Joe McNally, känd för sina bilder från tidskrifter som National Geographic, Life Magazine och Sports Illustrated, för att visa sina bästa bilder och berätta om hur man blir en bättre fotograf.
– Det är du som måste bestämma över din kamera och inte tvärtom. Det jag kan lära ut, är hur man gör för att inte bli en slav under tekniken, konstaterade Joe McNally.
Något för alla
Mässan vänder sig till alla med någon form av intresse för fotografi – amatörer, hobbyfotografer och proffs. Mässan erbjuder någonting för alla. Under tre dagar möttes besökarna av kända fotografer, prisbelönta bildutställningar och nya produkter från de ledande kameratillverkarna.
Här fanns också ett imponerande utbud att böcker av alla de slag och ett 10-tal boksigneringar ägde rum under mässdagarna. Bland bildutställningarna på Fotomässan märks också den danske krigsfotografen Jan Grarup som nyligen anställdes av New York Times.

Fotomassan-121123-058

Nya affärsmöjligheter
Bland utställarna hittar vi givetvis giganter som Canon, Nikon, Sony, Samsung, Olympus och Fujifilm, men är Vanguard på accessoare-sidan och Xenter Botkyrka på utbildningssidan.
Crimson visade att det går att trycka bilder på en mängd olika material. Något som också kunde konstateras i nästa monter. Där fanns Bergshamrabaserade Atlas Screen, som presenterade sig som grossist av otryckta fotopresenter och sublimatsystem. Företagets representant Michaela Brahce, berättade att intresset från butiker och inte minst fotohandlare är stort när det gäller personligt märkta eller illustrerade presenter.
– Många inser vilken enastående potential de här nya affärsmöjligheterna för med sig och det utan några tyngre ekonomiska investerar, förklarar Michaela Brahce och får medhåll av Eric Marichal, försäljningschef ChromaLuxe.
En sådan maskin eller sådant system är 3D Air Forced Vacuum Heating Machine, som tillverkas i Kina av en världens största leverantörer av bl a belagd keramik och porslin.
Det är en revolutionerande lösning, som ger helt unika möjligheter att applicera tryck på föremål med ojämna, svängda eller välvda former. Det kan vara glas, tallrikar, stenar, men också traditionella föremål som brickor, tallrikar, skålar, musmattor. Resultatet blir av mycket hög kvalitet.

Michaela Brahce

Michaela Brahce

– Tekniken bygger på att föremålen läggs i en låda, som tillsluts och luftevakueras, dvs det bildas ett kraftigt vakuum kring föremålen. Med värme och kringliggande silikonkudde appliceras bilden på föremålet och anpassar sig till dess form, berättar Michaela Brahce.
– Det här borde vara en dröm för alla fotohandlare och presentbutiker.
Nästa Fotomässa går av stapeln den 12-14 april på Lilleström i Oslo. Den 24-28 oktober äger Fotomässan rum på Forum i Köpenhamn, för att vara på Stockholmsmässan igen den 22-24 november – som sagt en fackmässa som bara blir allt intressantare.

s.28-fotomassan-allt-intressantare

Text; Lars Knapasjö
Foto; Eric Windahl