Ett handslag är ett handslag

Publicerad
2013-02-13
Skribent
Josefin Nässlander
Ämnen
Reportage

Det har skrivits många spaltmeter under det senaste halvåret om Boråsföretaget Textilintrycket AB och deras certifiering Oeko-Tex Standard 1000, som de var först i Sverige med att erhålla. En uppmärksamhet som de är väl värda, men inte enbart för sin viktiga miljöcertifiering.

En annan sida som förtjänar minst lika stor uppmärksamhet är deras genomtänkta affärsfilosofi, deras fokusering på kärnvärden och deras inställning att ett handslag är ett handslag; gott nog som affärsavtal.

Ett handslag är ett handslag (2) copy

Vad gör oss unika
Oeko-Tex Standard 1000-certifieringen var ett aktiv val som Textilintrycket gjorde efter att ha genomgått en omfattande intern process kring sin verksamhet och sina mål.

– Vi ville veta var vi befann oss på marknaden, vad som gjorde oss unika och hur vi kunde profilera oss på just det, förklarar Mikael Johansson, som är en av delägarna i och produktions-
ansvarig för Textilintrycket. Patrik Larsson är VD och säljansvarig och den andre delägaren.
– Vi centrerade oss kring tre ledord eller kärnvärden; Glädje, Trygghet och Säkerhet.

Parallellt med den här processen arbetade företaget också med miljöcertifiering och var i princip klara med förberedelserna för ISO14000.

– Samtidigt kunde vi konstatera att vi förmodligen är de personer som har längst erfarenhet av transfertryck och är duktiga på det, säger Mikael Johansson.
– Det är något som vi ska tala om och berätta, det ska genomsyra vår attityd både internt och gentemot kunderna och omvärlden.

Ett handslag är ett handslag (4) copy
Mikael Johansson.

Först med unik miljöcertifiering
Att Textilintrycket AB blev första företaget som certifierades enligt Oeko-Tex Standard 1000 av Swerea IVF är alltså ingen tillfällighet, utan ett aktivt val för att leva upp till sina mål och ambitioner.

Miljöaspekterna blir allt viktigare och allt självklarare. Därför gäller det att ta initiativ och visa ett uppriktigt och ärligt engagemang. Oeko-Tex Standard 1000 kan beskrivas som en breddning av Oeko-Tex Standard 100, som är det ledande textila certifieringssystemet. I Sverige är det bara Swerea IVF som har rätt att certifiera enligt Oeko-Tex. 1000-certifieringen omfattar både produkter och verksamheter och innebär bl a att 30% av produktutbudet hos företaget redan är certifierat enligt 100-standarden. För Textilintryckets del handlar det om 100% av produktionen.

Eco-Friendly Factory
Den här unika certifieringen ger nu Textilintrycket rätten att kalla sig för ett Eco-Friendly Factory.

– Det här är stort för oss, poängterar Mikael Johansson och fortsätter;
– Det visar inte bara att vi är ett generellt miljömedvetet företag, utan också att vi är ett ansvarstagande företag som sätter humana värden främst.

Humana värden eller kärnvärden är ett återkommande begrepp. Det ska vara roligt för personalen att gå till arbetet och de ska känna att de i företaget har en trygg och ansvarsfull arbetsgivare, som inte minst värnar om en säker arbetsmiljö.
Ur ett kundperspektiv vill Textilintrycket att det ska vara roligt att göra affärer med dem, att kunden litar på och känner sig trygg med den avtalade affären. Och att de är säkra på att företaget håller vad man lovat vad gäller bl a kvalitet, pris och leveranstid.

Ett handslag är ett handslag (1)

Hedrande utmärkelse
I december fick Textilintrycket en hedrande internationellt uppmärksammad utmärkelse med anledning av sitt miljö- och arbetsmiljöarbete.

– Vi har blivit månadens Oeko-Tex-företag och är dessutom nominerade till Oeko-Tex Sustainability Award 2013, berättar Mikael Johansson stolt.

Bistår hela vägen
Därför ska det vara enkelt och självklart att göra affärer med Textilintrycket och kunden ska uppleva att personalen präglas av en yrkesstolthet; en stolthet som kommer när man får förtroendet att producera hela dress-kitet till svenska fotbollslandslaget eller skidlandslaget med för den delen.

– Transfer är vår huvudprodukt; 70% av omsättningen, förklarar Mikael Johansson.
– Samtidigt har vi också runtomkringtjänster som brodyr och påvärmning, där efterfrågan stadigt ökar. Vi är den enda industriella transferproducenten som också kan göra hela jobbet – det vi kallar Intrycket Exclusive. Det är en avgörande skillnad gentemot konkurrenterna och gör oss unika.

När det gäller workwear, arbetskläder, tvätterier m fl har de flesta av Textilintryckets kunder egna maskiner för påvärmning av transfer. Lite av motsatsen är profilföretagen, som sysslar mycket med trading och helst lägger ut så mycket som möjligt.
Sportfackhandeln och idrotten gör lite både och; exempelvis köper IFK Göteborg hela tjänsten av Textilintrycket via sin sportleverantör, medan man i andra fall hellre gör jobbet själv i sportbutiken.

– Det viktiga är att vi inte bara säljer transfer, utan att vi bistår kunder hela vägen om de så önskar – från idé till slutprodukt.

Ett handslag är ett handslag (6)

Investerar i ny transferpress
Idag har Textilintrycket 17 medarbetare och omsätter drygt 14 miljoner kronor. Man gör 1200-1500 påvärmningar av transfers per dag och står nu inför en stor investering.

– Till årsskiftet har vi utökat vår transferproduktion med ytterligare en line som består av en Sakurai cylinderpress, säger Mikael Johansson.
– Det är en investering i storleksordningen 3-4 miljoner kronor och det kommer att ge oss en kraftig produktionskapacitet med bl a förenklad schablontillverkning. Vår nuvarande press är en planpress och med ytterligare en lina med en cylinderpress klarar vi av att hantera den stadigt ökande efterfrågan på våra produkter.

Kunderna finns från Jokkmokk i norr till Ystad i söder. Man har också en viss export till länder som bl a Finland och Tyskland, men i dagsläget ingen aktiv säljorganisation för utlandet.

Samarbete som förstärker
Sedan något år tillbaka har Textilintrycket ett nära samarbete med Etikettgruppen AB och gör deras påvärmningar och applikationsbrodyrer.

– Det väckte en del uppmärksamhet i branschen, men vi menar att det är viktigt att samverka med kollegor där det gemensamma utfallet blir optimalt.
– Sedan arbetar vi och Etikettgruppen bara med en enda kvalitetsnivå; den högsta – ingenting annat duger och vi har heller inget annat att erbjuda kund.

För Mikael Johansson och Textilintrycket är den personliga kontakten med kunderna viktig, inte minst för att det också handlar om att få dem att förstå de kärnvärden som man vill ska prägla samverkan med kunderna.
Just nu sitter man i ett par stora upphandlingar och även där är kärnvärdena lika viktiga som miljöcertifieringar och produktionsinvesteringar.

– Känner kunden att du är trygg i dina grundläggande kärnvärden, så känner han/hon också trygghet i samarbete och vet att det inte kan gå fel, säger Mikael Johansson.
– Jag tror det är ett viktigt sätt att behålla befintliga och rekvirera nya kunder i tider av osäkerhet och turbulens.

Ett handslag är ett handslag (7)

Print-on-demand
Historien om Textilintrycket började år 2004 med Linda Andersson och då som en enskild firma. År 2005 bildades aktiebolaget och tre år senare kom Patrik Larsson och Mikael Johansson in i bilden och köpte bolaget.
Patrik är säljaren, Mikael svarar för den grafiska produktionen och Linda är kvar i organisatio-
nen som key-account. De två manliga delägarna träffades på ACG Nyström, där Patrik började 1993 och Mikael 1995.

– Ja, vi har båda gått i Reimer Westerlinds skola och det var en nyttig skola, som satt prägel på vårt, kanske lite gammaldags sätt att göra affärer; att vara ärlig och sätta kunden främst, säger Mikael Johansson.
– Sedan har vi lite olika infallsvinklar på saker och ting, vilket gör att Patrik och jag kompletterar varandra på ett utmärkt sätt.

Lokalerna på Stämpelgatan 5 i Viareds industriområde består av ca 1 600 kvm varav ca 1 200 är produktionsyta.

Viktigt att ha ett forum
Textilintrycket vill göra affärer på ett nära personligt och ärligt sätt, där ett handslag räcker. För att möta önskemål från kunder om e-handelslösningar kommer man inom kort att presentera ett unikt webbverktyg. Man tittar också på utvecklingen och ser att det kommer att krävas mer flexibilitet, mer av print-on-demand med mindre serier och kortare leveranstider.

– Digitaltrycket är framtiden, men frågan är när det blir tillräckligt bra, så att det klarar det vi nu gör med traditionell teknik.

Två gånger om året ställer Textilintrycket ut på PRomotion Expo på Elmia i Jönköping.

– Det kanske skulle räcka med att ställa ut en gång om året som många andra företag gör, säger Mikael Johansson.
– Det finns inte så många nyheter, men det finns en stor kundnytta; att man träffas och att det blir något av ett gemensamt forum, samtidigt som vi värdesätter den sociala delen väldigt mycket.

Ett handslag är ett handslag (5) copy

Ett handslag är guld värt
Själv bor Mikael Johansson i Borås. Han beskriver sig själv som sportfanatiker, fast inte speciellt aktiv längre.

– När vi är klara, ska jag in och ta fram lite SM-guldtransfers för Elfsborg. Visserligen spelar de först i övermorgon, men det är ingen tvekan om att de tar SM-guldet.

Som om han vore synsk, fick han rätt. Söndagen den 4 november spelade IF Elfsborg oavgjort (1-1) mot Åtvidabergs FF och vann därmed sitt sjätte SM-Guld inför 16 176 åskådare på läktarna i Borås Arena. Lite draghjälp fick de av sina svartgula kamrater i AIK, som på Råsundastadion i Solna vann över Malmö FF med 2-0.
Ett guld väl värt ett handlag för ett Elfsborgsfan.

Text; Lars Knapasjö
Foto; Eric Windahl