Chefer googlar

Publicerad
2013-02-06
Skribent
Josefin Nässlander
Ämnen
Övrigt

Drygt hälften av alla chefer i Sverige googlar potentiella medarbetare, när de rekryterar, visar en färsk undersökning bland 1 301 chefer från Sveriges chefsorganisation Ledarna.

Jämfört med fjolårets undersökning ökar antalet chefer som aktivt kollar upp potentiella rekryter via karriärnätverket LinkedIn; 30% av cheferna i ledningsgruppen gör detta regelbundet.

Antalet chefer som har ett uppdaterat CV på nätet ökar också. Ledarna uppskattar att fler än 110 000 chefer använder sig av en digital variant, en ökning med nära 13% sedan september 2011.
En bransch sticker dock ut. 56% av cheferna i IT-sektorn uppger att de har ett digitalt CV, jämfört med 44% i fjol.

– I takt med att fler aktivt söker rätt på information om jobbkandidater och affärskontakter via nätet ställer det högre krav på att ha ett uppdaterat CV, säger Klara Adolphson, ledarskapsexpert på Ledarna, Sveriges chefsorganisation.

Att synas på nätet är också viktigare bland högre chefer. 31% av de högre cheferna och 39% av cheferna i ledande ställning har ett digitalt CV. Därmed blir det också viktigare att sticka ut i sin ansökan.
Redan förra hösten lanserade Ledarna den digitala tjänsten; Världens bästa CV. Fler än 15 000 har redan provat att omvandla sitt eget CV till en film. Du kan själv använda ditt LinkedIn-CV eller mata in uppgifterna manuellt.
Ledarnas CV-tjänst finns tillgänglig på http://varldensbastacv.ledarna.se/.