10 NWPP-tips för en skarpare profil

Publicerad
2013-02-12
Skribent
Josefin Nässlander
Ämnen
Produktmedia

1. Inspireras av trender
Många trender i modet har hämtats från reklamvärlden. Nu är det dags att låna tillbaks! När det gäller profilkläder, titta på de modeller och applikationsmetoder som är populära.

2. Kosta på Dig att vara unik
Du kan skapa unik profil både med hjälp av standardprodukter och med hjälp av specialdesign. Du behöver inte titta på vad andra gjort, men håll koll på vad andra gör och gör tvärtemot!

3. Skaffa Dig en kunnig profilpartner
Knyt din profilering till en kunnig partner som kan hjälpa dig att få ut mer av det du satsar. En duktig partner vet hur du jobbar, när du gör olika aktiviteter och levererar tankar och idéer i god tid. Kanske kan du med din profilpartners hjälp bygga upp en optimal profilkollektion som denne lagerhåller åt dig och alltid ser till att produkter finns tillgängliga med ett par dagars varsel?

4. Tänk nyttjandegrad
Priset är en viktig faktor för profilköpare, men pris och kvalitet är oftast intimt ihopflätade och profilreklam har egenskapen att den kan leva mycket länge, ofta i åratal. Priset skall slås ut på hur ofta och hur länge du vill att budskapet/mediet skall leva.

5. Gå utanför ramarna
Företags grafiska profiler är ofta ganska “kantiga” och gjorda för skyltar och trycksaker, men tar inte hänsyn till kläder och andra profilartiklar. Utforma budskapet så att det passar till mediet eller mediet så att det passar till budskapet. Profilreklam ger obegränsade möjligheter att skapa kombinationer som höjer budskapet.

6. Profilen i mediaplanen
Många företag köper profilprodukter löpande under året och utan egentlig plan för hur produk-
terna skall användas i marknadskommunikationen. Se till att planera dina profilinvesteringar och avsätt medel i budget, kopplade till varje marknadsinsats som t ex en mässa eller en produktlansering. Även gåvor är marknadsföring och bör därför planeras i god tid. Varför börja leta julklapp i november?

7. Utgå från mottagaren
När det gäller gåvor och promotionartiklar, försök att tänka på vad du själv faktiskt skulle vilja ha och vilka profilprodukter du själv sparat för att du tyckte de var praktiska, snygga eller på annat sätt värda att spara. När folk kommer och frågar om de får köpa en profilprodukt, då vet man att man lyckats. Och det händer faktiskt!

8. Det är tanken som räknas
När det gäller gåvor till kunder och/eller anställda så är det mera tanken som räknas än storleken och prislappen på gåvan. Det är också bättre med konsekvens i givandet än att man kanske slår på stort en gång vart tredje år. Satsa gärna på produkter som t ex Star for Life-produkter, där fler än mottagaren får del av din omtanke.

9. Håll en linje
Låt din profil kännetecknas av en genomtänkt linje när det gäller stil, inriktning och kvalitets-
nivå. Tänk på ett par års sikt och låt profilprodukterna över tid komplettera varann. Gåvor kan också följa samma tänk, låt gåvan “byggas på” år efter år, till en komplett samling.

10. Profilera allt som går
Det kostar som regel inte mer att profilera detaljerna, som Post-It-lappar, kollegieblock och andra förbrukningsartiklar. Till och med porslinet i personalköket kan vara profilerat. Effekten blir ofta positiv och det behöver inte alls bli dyrare. Bara mer genomtänkt.
Kläder, bilar, fastigheter, inventarier, allt bidrar till att sätta ditt företag på folks näthinna.

Källa; www.profileprofessionals.com