En enkel isskrapa kan vara kreativt genial

Publicerad
2013-01-30
Skribent
Josefin Nässlander
Ämnen
Reportage

Det finns ett antal gemensamma nämnare för en effektiv reklambärare; den ska vara billig eller rättare sagt kostnadseffektiv i kontakthänseende. Den ska rymma ett starkt budskap som träffar målgruppen. Den ska ha en funktion, som tilltalar målgruppen och som ger den en lång exponeringstid.

Om vi inte visste det här förut, så fick vi veta det när vi träffade Plastprints försäljningschef Lars Andreasson på företagets anläggning i småländska Bredaryd.

En-enkel-isskrapa-kan-vara....-6

Om man börjar bläddra i Plastprints katalog, hittar man ett brett utbud av produkter; från isskrapor, kundvagnspolletter och kylskåpsmagneter till sportflaskor, nyckelringar och drinkpinnar.

-En praktisk funktion och ett tydligt budskap till en låg kontaktkostnad är lite av vår ambition och målsättning, berättar Lars Andreasson.
-Vi har som riktmärke att ingen produkt ska kosta mer än 50 kronor i värde till slutkund och vi håller oss i stort sett inom det spannet.
Då ska man samtidigt veta, att antalet produkter istället är stort. Plastprint AB trycker på flera miljoner sportflas-
kor varje år. Ute i produktionshallen står maskiner och formsprutar isskrapor 24 timmar om dygnet, sju dagar i veckan, under i princip årets alla dagar. Sammanlagt blir det nästan 4 miljoner isskrapor per år.

Kontroll av tillverkningen
Det är en medveten strategi för Plastprint att försöka göra så mycket som möjligt i egen regi.
-Vi tillverkar så mycket som möjligt själva här på plats, säger Lars Andreasson.
-Det ger oss en total kontroll av att kvaliteten blir den rätta och vi kan påverka exempelvis leveranstiderna på ett annat sätt. Det är inte för inte som vi själva tillverka många av verktygen i produktionen.

För en tid sedan tog Plastprint hem tillverkningen av mjukreflexer, som finns i olika former och färger. Det resulterade i att man kunde sänka priset och korta leveranstiderna med drygt en vecka.

Lars Andreasson och Lamyai Ingvarsson

Lars Andreasson och Lamyai Ingvarsson

Ska ta marknadsandelar
När man lyssnar på Lars Andreasson, inser man att profil- och promotionbranschen eller reklambärarbranschen, som han ibland säger, är en livlig och rörlig bransch.
-Det är en bransch där det finns mycket att göra om man är kreativ. Den präglas också av en stor rörlighet både bland leverantörer och framförallt bland återförsäljare.
-Vi är övertygade om att det går att ta marknadsandelar. I grunden gäller det bara att vara bättre än alla andra, säger Lars Andreasson.
Det är också den målsättningen Plastprint har; att vara bättre än konkurrenter på allt från reklambärande produkter, kundtjänst och leveranstider till kvalitet och pris.
-Kanske en lite kaxig inställning, men den kommer att ge oss en fortsatt stark utveckling.

Under senare år har Plastprint förnyat sortimentet med 5-10 produktvarianter per katalog, samtidigt som vissa lågfrekventa produktvarianter försvunnit.
-Det innebär också att samtidigt som vi stannar inom vår nisch, kommer vi att bli mer kompletta som leverantör och våra kunders samarbetspartner.
Plastprint har i princip aldrig arbetat med utesäljare, utan fokuserar på sina kataloger och mässor. Dessutom har man webbapplikationen Plastprint Online, som gör det möjligt för registrerade kunder att lägga order via Internet och företagets hemsida. På så sätt kan de korta leveranstiden ytterligare med ca två dagar. Dessutom kan man med bara några musklick skapa ett tryckfärdigt korrektur.

SM113-Plastprint-IMG_0406-3

Från början …
Ska man kunna värdera ett företags framtidsplaner, vill man först gärna lyssna på dess historia och det här är Plastprints historia.
Företaget startades 1979 av en lokal entreprenör och från början bestod verksamheten av legotryck på plastprodukter av olika slag. Så småningom kom man igång med en viss egen plasttillverkning i liten skala. Samtidigt kom planerna på att tillverka egna plastprodukter och göra tryck på dem för olika reklamändamål.

I början handlade det enbart om varmprägling; en folie pressades under högt tryck och hög värme in i plast-
föremålet. Det gav ett beständigt tryck, men färgurvalet var begränsat till förekommande folier.
Allt eftersom växte företaget och det satsades alltmer på formsprutning och nya trycktekniker.

Nya ägare, nya mål
När de dåvarande ägarna beslutade sig för att sälja företaget var det ett tillfälle som syskonparet Johanna Enocson och Patrik Kroon inte ville missa. Familjen hade då avyttrat sitt framgångsrika företag Micro Bildelar, där Patrik varit VD under många år. Efter försäljningen hade Johanna och Patrik dragit igång ett legotryckeri i Anderstorp, men började fundera på att kombinera det med en egen tillverkning.
År 2006 köpte de Plastprint AB och satsade stort på utveckling av sortiment, kundservice, produktion och marknadsföring. Målet var att växa på ett uthålligt lönsamt sätt.
Den tuffa ambitionen har också gått hem. År 2009 hade man en omsättning på 44 miljoner kronor som året därpå steg till 53 miljoner, för att förra året, 2011 ha en omsättning på över 60 miljoner kronor. Resultatsiffrorna ligger strax över 10% av omsättning och det baserat på en personalstryka på 40-talet personer.
Under 2012 har man dessutom uppnått Svensk Tillväxtindexs högsta klass, något som endast tre procent av Sveriges företag gör.

Johanna Enocson och Lars Andreasson

Johanna Enocson och Lars Andreasson

Digitaltryck är nästan framtiden
På Plastprint använder man både varmprägling, screen, tampotryck, lasergravyr och digitaltryck.
– Digitaltryck är givetvis framtiden och vi har varit igång i sex år med det. Fast det fungerar inte i alla avseenden, säger Lars Andreasson.
– På runda eller ojämna ytor kan vi inte använda digitaltryck, men tekniken kommer att förfinas och det kan säkert bli möjligt med märkning på sportflaskor med digitaltryck, men där är vi inte idag.
Samtidigt står inte utvecklingen stilla på Plastprint, tvärtom och långt därifrån. På bara något år har man dubblerat kapaciteten när det gäller tryck på sportflaskor och isskrapor. Dessutom har man investerat i en 3D-skrivare för prototypframtagning, eftersom man designar mycket själva och har två personer som ägnar sig åt produktutveckling.

Vill inspirera
Plastprints kundkrets bland slutkunder varierar från enmansföretag till multinationella koncerner. Fast man säljer bara till återförsäljare och manifesterar det genom att vara med i PWA.
Lika viktigt marknadsföringsinstrument som katalogen är, lika viktig är deltagandet på mässor. Två gånger per år medverkar man på PRomotion Expo-mässan på Elmia i Jönköping och dessutom på olika branschmässor i Danmark, Norge och Finland. Totalt har man nästan 4 000 återförsäljare i Skandinavien.
Men lite förvånande är att Plastprint i år ställde ut på Eventdagarna i Göteborg.

– Egentligen är det lika enkelt som självklart. Vi vill inspirera slutkunder, men säljer bara till åf, poängterar Lars Andreasson.
– Genom att uppträda inför slutkundsledet och visa vad våra reklambärare kan prestera, så krattar vi i manegen för åf-ledet. Som tillverkare och leverantör måste vi inspirera, locka och attrahera slutkundsledet för att optimera efterfrågan på våra produkter.

Plastprint-121026-049

Se om ditt hus
En sak stå klart efter ett besök på Plastprint; företaget är väldigt noga med personalens välmående. Hälsa 2012 är ett internt projekt, där man försöker motivera personalen att sluta röka och öka sin vardagsmotion. Vid den ordinarie hälsoundersökningen erbjuder man ett konditionstest och när man genomförde ett företags-
event i Halmstad var det nästan alla i personalstyrkan som motionssprang en sträcka på en mil.
Lägg till det att man robotiserat mycket av produktionen för att förbättra både arbetsmiljö och kvalitet, att man prioriterar närproducerat i alla avseenden och att miljöfrågorna har en tydlig plats på agendan.
Engagemang och entusiasm

När Lars Andreasson förklarar vilken enorm effekt det kan få för en sadeltillverkare att lägga en reklamtryckt isskrapa på vindrutan på alla bilar som står parkerade utanför en arena där man har SM i hästhoppning en vecka i november. Då förstår man innebörden av begreppen engagemang och entusiasm.
Själv är han 28 år och kom till Plastprint för tre år sedan. När han inte är på jobbet, blir det mycket motions-
träning och fotografering.

– Att jag hamnade på Plastprint beror nog till stor del på att Johanna och Patrik ville ha någon som kunde se på verksamheten med nya, opåverkade ögon.
En sak är säker; om det är några som visat på konststycket att kombinera enkelhet med kreativitet på ett framgångsrikt sätt så är det väl Plastprint – vem annars kan göra en isskrapa till en reklammegafon?

Text/foto; Lars Knapasjö

Text/foto; Lars Knapasjö