Styrkan i ett nätverk

Publicerad
2012-12-18
Skribent
Josefin Nässlander

För fyra år sedan genomfördes ett generationsskifte på Skylthuset AB i Helsingborg och Frans Köhler tog över ägandet och VD-skapet efter sin far; Kenneth Köhler. Som i stort sett alla motsvarande skiften är det en tuff resa för alla parter på många olika plan. Under den här perioden stod det dock allt mer klart för Frans Köhler att ett nyckelord i hans ledarskap och livsstil skulle heta; nätverk.
Skylthuset

År 1987 startade Kenneth Köhler sitt företag; Etiketthuset AB, som på den tiden låg mitt inne i Helsingborg.
På den tiden var skyltproduktionen mycket av ett hantverk; man projicerade OH-bilder med texter eller logotyper på väggen, karikerade av det och ritade upp det på vinylen och skar för hand.
Sortimentet bestod, förutom av skyltar, även av etiketter, stämplar och färdiga standardbokstäver i svart eller vitt.

Satsa på skylt
Med tiden blev det en allt större koncentration på skylttillverkning och i början av 1990-talet bytte företaget namn till Skylthuset AB och flyttade från stadskärnan till Berga Industriområde.
Det går ytterligare 10 år, så huserar företaget i egen fastighet med adress Gevärsgatan 19. Lokaler som man fortfarande håller till i och som är disponerade efter produktionsflödet; design, produktion och slutligen montering.
Delar av lokalen hyrs av företaget Anderssons Bygg AB, ett arrangemang som bägge parter är mycket nöjda med.

– I samband med montering händer ofta att det ska gjutas fundament eller byggas en ställning eller liknande, berättar Frans Köhler.
– Då är det perfekt att ha professionella, kunniga byggare i huset.

Skylthuset

Ett nätverkstänkande
Det här med att ha ett byggföretag som närmsta granne kan också ses som en del i den köhlerska ledar-
skapsfilosofin. Skylthusets marknadskommunikation bygger mycket på ett aktivt agerande inom de lokala idrottsnätverken. Dessutom ser Frans Köhler företaget och personalen som ett viktigt nätverk, som det gäller att prioritera när det gäller gemenskap, sammanhållning, kompetensutveckling och professionalitet.

– Nätverkandet genererar nya kontakter och är ett fantastiskt sätt att underhålla och bevara redan upparbetade kontakter, förklarar Frans Köhler.
– Om Skylthuset svarar för skyltar, banderoller, roll-ups eller liknande i en arena och det kan konstateras att produkterna verkligen är snygga, hållbara och skapar en god exponering. Ja, då är det mer än troligt att kunden; företagen eller arrangören, kommer tillbaka nästa gång de har behov av visuell kommunikation.

Partner inom idrotten
Helsingborgs IF, S:t Arild Golfklubb och Eskilsminne IF är tre stora, tunga lokala nätverk inom idrotten i Helsingborg, där Skylthuset är starkt engagerade.
I skrivande stund ligger Helsingborg IF på femte plats i Allsvenskan med 46 poäng, under serieledande Malmö IF med 55 poäng. Under rundvandringen i lokalerna är det lätt att konstatera, att hemmalaget HIF är den stora favoriten.

S:t Arild Golfklubb är årsbarn med Skylthuset eller Etiketthuset och bildades 1987. Här är också Skylthuset en flitig leverantör av skyltar, flaggor mm.
Eskilsminne IF är en idrottsförening, som startade 1928 i det då nyexploaterade villaområdet Eskilsminne. Namnet kommer, liksom Arild, av ett lokalt helgon och om dem finns fasansfulla skildringar och fantasiegg-
ande anekdoter.
EIF arrangerar sedan 10 år tillbaka en stor juniorcup i fotboll; Eskilscupen.

Skylthuset
Dzenan Arapovic

Bra gemenskap ger bra affärer
Frans Köhler har, som så många andra barn med föräldrar som familjeföretagare, tillbringat mycket tid på företaget. När det startade var han bara 12 år och tog då hand om städning, fönsterputsning och lite av varje. Sedan början av 2000-talet har han varit fast anställd på firman, för att för 3-4 år sedan ta över som ägare och VD.

Idag omsätter företaget dryga 7 miljoner kronor och har 5 medarbetare samt en ekonomihjälp som kommer en dag i veckan. Vid hög beläggning har man 3-4 personer, som tidigare arbetat på företaget, som gärna hoppar in tillfälligt.

– Vi har en fantastisk sammanhållning och gemenskap här och det är otroligt viktigt, menar Frans Köhler.
– Genom att vi är och förblir ett starkt, sammansvetsat gäng, så lägger vi också grunden för vår egen utveck-
ling; både som individ och som företag.
– Lägg till det att starka individer, starka gäng och starka företag skapar de bästa förutsättningarna för bra, lönsamma affärer.

Frans Köhler - Skylthuset
Frans Köhler

4Sign är också ett nätverk
Skylthuset har varit med i 4Sign sedan starten år 2004. 4Sign är en branschkedja med syfte att skapa stordriftsfördelar som gynnar kunder, företagen i kedjan och dess leverantörer.

– Självklart är 4Sign ett viktigt nätverk för oss, säger Frans Köhler.
– Vi har som branschkedja haft en lärorik resa genom åren och vunnit många viktiga erfarenheter.

För något år sedan var det ett antal företag som lämnade 4Sign, men det har snarare skapat en nytändning hos de företagen som stannande kvar, enligt Frans Köhler.

– Det är fortfarande roligt och stimulerande att vara med. Vi har en mycket stark inköpsorganisation med bl a R&D Spandex som avtalsleverantör.
– Nu är vi drygt 20-talet företag och kollegor som verkligen vill något och som har ett stort utbyte av varandras kontakter, kompetenser och erfarenheter.

Effektiv produktion
Fordonsdekaler och carwrapping har blivit en allt större produkt, men fortfarande är det en hög efterfrågan på både skyltar av allehanda slag, banderoller, fönsterdekor, vepor, mässmaterial mm.

I mittendelen av lokalerna eller i produktionsdelen, hittar vi två fyrfärgsprintrar; en Roland Soljet Pro III XC-540 och en Roland Soljet SJ-745EX, som skriver med eco-solventbläck. Den ena med bredden 1,3 m och skär-
funktion och den andra med bredden 1,7 m.

Här finns också en Summa Sign, skärplotter och en varm/kall-laminator. Dessutom en väl fungerande veteran i en Edge-maskin, som bränner ner utskurna transfers i vinylen, vilket ger ett väldigt beständigt resultat.

Skylthuset

Polis-porche ett sätt att synas
För ett par år sedan kom Frans Köhler och hans gode vän Joel Andersson på ett bra sätt att synas och få lite medial uppmärksamhet. Man gjorde en heldekor på en Porche Carrera 911 och förvandlade den till en polisbil med blå original ljusramp, anropsnummer mm.

– Självklart fick vi inte göra det utan tillstånd av polisen, men det ordnade sig och vi deltog i några event. Sam-
tidigt blev det en enorm uppmärksamhet i TV, Radio Malmöhus och tidningar, minns Frans Köhler.
– Vi dekorerade vår monteringsbuss med bilder av polisporchen och även fasaden ut mot Gevärsgatan.

Porchen finns än idag, men tiden som polisporche varade bara i dryga två månader.

Också ett vägval
Frans Köhler och hans medarbetare; Simon Lindell, Dzenan Arapovic, Marcus Carlsson och Hans Rosie, ser framtiden an med stor tillförsikt och en rejäl portion energi. Till och med så mycket energi att man ibland spontant får spela av sig lite i en intern bordtennisturnering.
Personligen gillar Frans Köhler bollspel och en favorit är golfen. Han har också, tillsammans med ett gäng, antagit utmaningen att nästa sommar cykla till Paris för att stödja Barncancerfonden.

Självklar har han också ytterligare ett nätverk, det allra viktigaste; familjen, som består av hustrun Karin och två döttrar, 3 respektive 8 år.

– Det är viktigt att få balans i tillvaron, att familjen prioriteras och att man inte alltid är uppkopplad, utan mer avkopplad, avslutar Frans Köhler.

Apropå avkopplad så måste vi i alla fall nämna något om företagets HR-ansvariga, enligt hemsidan i alla fall. Det är Nelson, ett namn som associerar till mäktiga amiraler och väldiga sjöslag, men så är inte faller på Skylthuset. Nelson är en kelig, liten hundvalp på fyra månader; en lekfull liten parvel som får både personal och besökare att trivas och ger nätverkandet ytterligare en dimension

Text/foto; Lars Knapasjö