Du kastar bort tiden om du inte pratar med någon

Publicerad
2012-12-10
Skribent
Redaktionen

Att idag besöka mässor som PRomotion Expo, Fespa eller Drupa ställer höga krav på besökaren. I ett alltmer kostnadseffektivt yrkesliv handlar mässbesöken mer och mer om att få något konkret med sig hem. Frågan är hur man blir en bättre mässbesökare?

Screen&Marknaden pratade med Åsa Dahlqvist på Memma Kommunikation, som utbildar monterpersonal för utställande företag. Vad har hon för knep att lära mässbesökarna?

– Vad man bör fråga sig inför ett mässbesök, är hur vi vill att vårt företag ska utvecklas. Kort sagt, vad är det vi saknar, säger Åsa Dahlqvist.
– Finns det någon person vi skulle behöva prata med eller någon maskin vi behöver se på mässan?

Här handlar det om att vara effektiv, veta vad man vill få ut av sitt mässbesök och inte bara ägna sig åt att träffa gamla bekanta. Underhållet av det gamla nätverket är viktigt, men vid ett mässbesök bör du skaffa ny informa-
tion.

 Åsa Dahlqvist
Åsa Dahlqvist

Glöm blygheten
Vissa av oss är lite blyga, även utställare. Åsa Dahlqvist arbetar mycket med att lära monterbemanningen att
ta initiativ. Just att ta kontakt med främmande människor har många svårt med. Det behöver dock inte vara svårare än att fråga: Vilket företag kommer du ifrån?

Åsa Dahlqvist menar, att personerna i montern gärna vill tala med besökare, även om det kanske inte ser ut så. Som besökare har du rätt att gå in i en monter och prata med de som är där.

– Man behöver definitivt inte känna att man stör i en monter eller att man lovar något genom att prata med monterpersonalen, säger Åsa Dahlqvist.
– Det handlar om att vara professionell och inte låta utställarna boka möten om du inte är intresserad.

En hel del mässbesökare Åsa Dahlqvist intervjuat efter mässor menar, att de gillar att besöka montrar när personalen är borta, eftersom de då får vara ifred.

– Då har man missat poängen med mässor. Det är här du har experter på plats som kan hjälpa dig, säger
Åsa Dahlqvist.
– Du kan få uppgifter om material och funktion, men det betyder inte att du lovat att köpa något.

Utnyttja tiden
Att ha träffat människor kan innebära en början på eventuella affärsuppgörelser i framtiden. Möjligheterna till relationer som erbjuds på mässor är värda att utnyttja. Om du, inklusive resor, ägnar 24 timmar åt en mässa på annan ort, bör du tänka att du har möjlighet att träffa många nya kontakter – som faktiskt på sätt och vis möter dig på halva vägen på mässan. Det gäller dock att utnyttja tiden väl.

– Ett större företag berättade att om de skickar 3-4 personer på en mässa, så får var och en olika uppgifter inför mässan, berättar Åsa Dahlqvist.
– På så sätt får de sammantaget ut mer av mässan.

Åsa Dahlqvist menar, att alla som befinner sig på mässan; besökare eller utställare, är intressanta att tala med. Besökarna kan också vara leverantörer eller branschkollegor, som kan innebära framtida samarbeten.

Lathund för mässbesök
1 Vad vill du ha ut av mässbesöket?
2 Kolla utställarförteckningen på mässans hemsida.
3 Gör prioriteringslista.
4 Ta med visitkort.
5 Bär besökarbrickan synligt.
6 Ta med anteckningsblock (om du inte antecknar i mobilen).
7 Se till att mobilen är laddad.
8 Ha bra skor – betonggolv är inte snälla mot fötterna.
9 Ta kontakt med monterpersonalen.
10 Ha kontroll över montermötena/låtsas inte mer intresserad än du är.
11 Prata med andra besökare om mässan.
12 Dela upp den egna gruppen – så hinner ni se mer.
13 Ta det lugnt med alkoholen.

Veta mer: www.memma.se, meetingmemma.blogspot.com

Text: Uffe Berggren
uffe@reakom.se